همشهری‌آنلاین: همایش ملی دو روزه کانون‌های کارآفرینی کشور در روزهای ۱۳ و ۱۴ آذر سال جاری در همدان برگزار شد.

همایش ملی کانون‌های کارآفرینی کشور در همدان به پایان رسید

به گزارش کمیته اطلاع‌رسانی همایش ملی کانون‌های کارآفرینی کشور، برگزاری همایش ملی کانون‌های کارآفرینی کشور در همدان تأکیدی بود بر این گزاره که اقتصاد ملی در پرتو توجه به بخش خصوصی رشد و بالندگی خواهد داشت. موضوعی که سخنرانان همایش در شورای اداری، نشست مشترک کارآفرینان در دانشگاه علوم پزشکی و پنل‌های تخصصی این همایش همگان بر آن صحه گذاشتند و حاضران از همدان به عنوان نقطه عطف تصمیمات مهم برای آینده سازمان نوپای کارآفرینی در کشور گفتند

بر اساس اين گزارش معاون کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل تعاون کار استان و رئیس کانون کارآفرینی استان همدان در نشست مطبوعاتی از نتایج همایش گفتند.

  • معاون وزیر کار:تعامل دولت و کارآفرینان افزایش می‎یابد

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار بر تشکیل بانک ایده و بازار بورس ایده تأکید کرد و گفت: تعامل بین بخش دولتی و کارآفرینان افزایش می‎یابد.

حسن طایی افزود: در حال حاضر بانک ایده برای طرح‎های کارآفرینان در کشور نداریم ولی امیدواریم این مسأله ابتدا در سطح استان‎ها با همت کانون‎های کارآفرینی تشکیل شود.

وي با اشاره به اینکه کارآفرینان خود از مخترعان و مبدعان جامعه محسوب می‎شوند، گفت: کارآفرینان و مخترعان بهتر یکدیگر را درک کرده و تعامل این دو می‎تواند به تجاری‎سازی ایده‎ها کمک کند.

طايي با بیان اینکه بهروزی فرایند نهایی کارآفرین محسوب می‎شود، تصریح کرد: کارآفرین برای بهره‎وری، رشد، رفاه و بهروزی در جامعه تلاش می‎کند و در مسائل اجتماعی نیز مؤثر است.
وی درباره تشکیل صندوق حمایت از کارآفرینان نیز گفت: ایده تشکیل صندوق حمایت از کارآفرینان در همایش همدان مطرح شد و باید این ایده در هیأت رئیسه کانون مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان برای اجرای آن تصمیمات نهایی گرفت.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه روش‌های متعددی برای تأمین مالی طرح‎های سرمایه‌گذاری وجود دارد، گفت: یکی از این روش‌ها استفاده از صندوق حمایت بوده که دستورالعمل آن باید تعریف شود.

طایی افزود: ایده تبدیل کانون کارآفرینی به سازمان از 6 سال گذشته مطرح شده است و بر روی آن بررسی می‎شود که در این همایش نیز این مسأله با حضور مسئولان دولت طرح شد.
وی با اشاره به اینکه این سازمان به دنبال حمایت از کارآفرینان در زمینه‎های مختلف مالی و فرهنگ‌سازی است، گفت: تلاش بر این است تا زمانی که ایجاد سازمان عملیاتی نشده کانون‎های کارآفرینی امور مربوط به کارآفرینان را پیگیری کند.

معاون وزیر کار همایش کانون‎های کارآفرینی همدان را مثبت و قابل قبول دانست و گفت: در این همایش مباحث به صورت انتقادی بین مدیران کار استان‎ها و کارآفرینان مطرح شد و همین امر می‎تواند نقطه مثبت همایش باشد. وی با اشاره به اینکه دستاوردهای همایش همدان باید در دستور کار سال آینده قرار گیرد، گفت: در این همایش ایرادات و انتظارات بخش دولتی از نظر کارآفرینان مطرح شد که مطالب بسیار مؤثری می‏تواند باشد.

طايي با تأکید بر اینکه به دنبال بهبود تعامل بخش دولتی و کارآفرینان هستیم، گفت: همیشه این تعامل باید برقرار باشد و نمی‎توان حدی برای آن تعریف کرد، تعامل بین دو بخش دولتی و کارآفرینی باید روز به روز افزایش یابد.

وي تأکید کرد: تعامل بین بخش دولتی و کارآفرینی باید به‌گونه‎ای باشد که بتوان در عمل زمینه مناسب و مساعدی برای فعالیت کارآفرینان فراهم کرد.

معاون وزیر کار بیان کرد: در تلاش هستیم تا ارتباط و تعامل بین بانک‎ها و کارآفرینان را بهبود ببخشیم و بانک‎‏ها را متقاعد کنیم که طرح‎ها و ایده‎های کارآفرینان را به عنوان تضمین قبول کنند.
وی با بیان اینکه بخشی از چالش‎های پیشروی کارآفرینان مربوط به دستگاه‎های دولتی است، گفت: چالش اصلی کارآفرینان مربوط به فرهنگ عامه جامعه است؛ چراکه هنوز این موضوع برای عامه جامعه شناخته شده نیست.

طایی با اشاره به اینکه هفت جریان در ایجاد اشتغال نقش‎آفرینی می‎‏کند، تصریح کرد: یکی از این جریان‎ها فضای کسب و کار است که با ورود دولت تدبیر و امید این فضا در کشور بهبود یافته است و خوشبختانه در رده‎بندی بین کشورهای جهان نیز رشد داشته‎ایم.

  • مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی همدان: بهره برداری حداکثری از توان کارآفرینان صورت گیرد

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: دولت از طریق پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به ایده‎ها و طرح‎های کارآفرینی از آنها حمایت می‏‌کند.

مسعود اقلامی با اشاره به اینکه فروش ایده یکی از مباحثی است که در کشور به صورت جدی دنبال می‏شود، افزود: از این رو به دنبال این هستیم تا بین افرادی دارای ایده و سرمایه ارتباط ایجاد کنیم که اين از وظایف بخش دولتی محسوب می‎شود.

وي با بیان اینکه پارک‎های علم و فناوری و اداره کل کار در استان‎ها باید از طرح‎های کارآفرینی حمایت کنند، گفت: طرح‎ها و ایده‎های افراد در پارک علم و فناوری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تأیید این نهاد مراحل دریافت تسهیلات را پشت سر می‌گذارد.

اقلامي با اشاره به اهمیت همایش کانون‎های کارآفرینی در استان همدان بیان کرد: این همایش برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه نامگذاری سال بوده و این مسأله که کارآفرینی یکی از ابعاد اقتصاد ملی است در این همایش مطرح شد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با تصریح بر اینکه کارآفرینان در تحقق شعار امسال نقش عمده‎ای دارند، بیان کرد: کارآفرینان با ایده، فکر، سرمایه و تلاش خود می‎توانند در عرصه اشتغال‌زایی مفید و مؤثر باشند. وی با اشاره اینکه برگزاری این همایش انسجام تعامل بین بخش خصوصی و دولتی را نشان می‎دهد، گفت: از این پس باید به دنبال نهادینه‎سازی کارآفرینی در کشور و استان باشیم تا این همایش بی‌فایده نبوده باشد. مدیرکل کار‎، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان تصریح کرد: کارآفرینان اندیشه‎های خلاق و متفاوتی دارند که وظیفه بخش دولتی این است که حداکثر بهره‎برداری را از این افراد داشته باشد.

وی بیان کرد: کارآفرینان ضمن دارا بودن افکار خلاق زمینه را برای اشتغالزایی و ایجاد فرصت‎های شغلی در جامعه فراهم می‎کنند که این امر ضمن داشتن ارزش مادی ارزش انسانی نیز دارد.
اقلامی با بیان اینکه به دنبال رشد کارآفرینان در این قاموس و روش هستیم، تصریح کرد: بخش دولتی باید زمینه را برای فعالیت کارآفرینان فراهم کند تا بتوان بخشی از مشکلات بیکاری در جامعه را از این طریق برطرف کرد.

  • رئیس کانون کارآفرینان استان همدان: دولت توجه ویژه‌ای به کارآفرینان داشته باشد

رئیس کانون کارآفرینان استان همدان با اشاره به نقش ویژه کارآفرینان در اشتغالزایی گفت: دولت توجه ویژه‌ای به کارآفرینان دارد.

نصرت‌ا... طاقتی‌احسن اظهار كرد: نزدیک به 6 سال بر روی لایحه تشکیل کانون‎های کارآفرینی و ارتقاء به سازمان کار شده است و باید منتظر یک کار اساسی در این زمینه باشیم. وی با اشاره به تأخیر ایجاد شده در تقدیم این لایحه به مجلس بیان کرد: دولت تدبیر و امید حساسیت ویژه‎ای نسبت به وضعیت کارآفرینان در کشور دارد و همین امر سبب شده تا لایحه تبدیل کانون به سازمان با دقت بیشتری برای تقدیم کردن به مجلس آماده شود.

طاقتی‌احسن تأکید کرد: تبدیل کانون به سازمان نباید نمایشی و احساسی باشد؛ زيرا برخی سازمان‎ها پس از تشکیل به صورت احساسی با شکست روبه‎رو شده و حتی یک‌بار هم جلسه‎ای تشکیل ندادند.

وی بيان کرد: دولت باید حمایت‎های ویژه‎ای از کانون‎های کارآفرینی داشته باشد؛ چراکه هنوز این مقوله در دنیا تجربه جدیدی بوده و از سایر کشورها خیلی عقب نیستیم.

رئیس کانون کارآفرینان استان همدان تصریح کرد: امروز هیأت رئیسه کانون کارآفرینان کشور در همدان انتخاب شد و تأکید وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بر این است که کانون‎های استانی در مراکز استان‏ها با دارا بودن چارت سازمانی و تجهیزات کامل فعالیت کنند.

وی درباره ایجاد کانون کارآفرینی در شهرستان‎ها نیز گفت: در صورت تشخیص و تصویب هیأت رئیسه کشوری، کانون‎های کارآفرینی در شهرستان‎ها نیز تشکیل می‏شوند اما فعلاً این مسأله در برنامه قرار ندارد. طاقتی‌احسن با اشاره به اینکه کارآفرینی را باید از سطح روستاها آغاز کنیم، گفت: بسیاری از کارآفرینان در سطح روستاها قرار دارند ولی ایجاد مرکز و کانون برای آنها باید با تفکر و برنامه‏ریزی باشد تا در آینده دچار مشکل نشوند.

وی از فعالیت 80 خبرنگار برای اطلاع‌رسانی این همایش 2 روزه در همدان خبر داد و گفت: پرداختن رسانه‎ها به این همایش سبب می‏شود تا ضمن فرهنگ‎سازی در این زمینه مردم آشنایی بیشتری با مباحث کارآفرینی داشته باشند. رئیس کانون کارآفرینان استان همدان از رسانه‎های استانی و کشوری خواست تا ضمن مطالبه از مدیران در زمینه کارآفرینی تحلیل‎هايی برای فرهنگ‎سازی این مبحث داشته باشند.

کد خبر 280423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha