اسدالله افلاکی: داوطلب تحصیل در رشته‌های حوزه منابع طبیعی و کشاورزی به‌شدت کاهش یافته به‌طوری که برخی دوره‌های لیسانس در تمامی دانشگاه‌های کشور اعم از آزاد و دولتی هم‌اکنون تعطیل شده و داوطلب ادامه تحصیل در دوره فوق‌لیسانس این رشته‌ها به کمتر از انگشتان یک دست رسیده است.

جنگل

رئيس دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات كه دليل اين مشكل را ناتواني سيستم اداري در جذب نيروي متخصص مي‌داند، در گفت‌و‌گو با همشهري هشدار داد كه با ادامه روندفعلي در آينده با كمبود نيروي متخصص مواجه خواهيم بود. وي گفت: درحالي متقاضيان ادامه تحصيل در رشته‌هاي منابع طبيعي و كشاورزي تقريبا به صفر رسيده كه ابعاد معضلات زيست‌محيطي روز به‌روز آشكارتر مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان به معضل كم آبي و خشك شدن بيش از 230دشت كشور، معضل گردوغبار، خشكيدگي بيش از يك ششم رويشگاه‌هاي زاگرسي و شيوع آفات در جنگل‌هاي هيركاني اشاره كرد.

دكتر هادي كيادليري با اشاره به اينكه دستيابي به توسعه پايدار بدون داشتن نيروي متخصص امكان‌پذير نيست و امروز بيش از هر زمان ديگري به نيروي متخصص نياز داريم، تصريح كرد: توقف تربيت نيروي متخصص در آينده نزديك كشور را با بحران كارشناس مواجه مي‌كند به‌طوري كه ما ناگزير به استخدام كارشناسان خارجي خواهيم بود كه اين به‌معناي وابستگي به خارج است.

50درصد نيروهاي سازمان جنگل‌ها متخصص نيستند

به گفته كيادليري كلاس‌هاي دانشكده‌هاي منابع طبيعي و كشاورزي در حالي در آستانه تعطيلي قرار دارد كه 50درصد نيروهاي سازمان جنگل‌ها، ‌مراتع و آبخيزداري كشور غيرمتخصص هستند و از 50درصد باقيمانده به جرأت مي‌توان گفت 25درصد دغدغه منابع طبيعي دارند؛ در واقع تعداد نيروي كارشناسي در سازمان جنگل‌ها بسيار كمتر از استاندارد جهاني است. رئيس سازمان جنگل‌ها و ساير مسئولان اين سازمان هم بارها به اين كمبود اشاره كرده‌اند.

اين استاد دانشگاه كه رياست انجمن علمي جنگلباني ايران را نيز برعهده دارد مي‌گويد: پيامدهاي ناشي از تعطيلي كلاس‌هاي منابع طبيعي و كشاورزي ممكن است امروز محسوس نباشد اما بحران ناشي از آن، زماني آشكار مي‌شود كه متخصصان كم‌شماري كه مشغول فعاليت هستند بازنشسته شوند.كيادليري در پاسخ به اين سؤال كه در حال حاضر شمار قابل توجهي از فارغ‌التحصيلان منابع طبيعي و كشاورزي بيكار هستند و به همين دليل كسي براي تحصيل سراغ اين رشته‌ها نمي‌رود گفت: اينكه گفته مي‌شود ما نيروي تحصيل كرده زياد داريم ناشي از ضعف و نا تواني در جذب اين نيروهاست. اگر مديريت قوي و كارآمدي وجود داشت ما نه‌تنها نيروي تحصيلكرده مازاد نداشتيم كه با كمبود نيروي متخصص هم مواجه بوديم.

وي با اشاره به اينكه هنوز مجهولات فراواني در عرصه‌هاي مرتعي و جنگلي و به‌طور كلي رويشگاه‌هاي طبيعي وجود دارد كه نيازمند كارتخصصي است گفت: در نبود نيروي متخصص ما خسارات جبران‌ناپذيري را متحمل شده‌ايم و اين روند همچنان ادامه دارد. براي نمونه به‌خاطر عدم‌حضور نيروي كارشناسي در عرصه‌هاي جنگلي نوعي آفت با عنوان برگ خوار جئومتريده بيش از 100ميليارد تومان به رويشگاه‌هاي جنگلي آسيب زد درحالي‌كه حضور متخصص در عرصه مي‌توانست از بروز اين آفت و خسارات ناشي از آن به حد قابل‌توجهي جلوگيري كند. بخشي از خسارات ناشي از خشكيدگي بلوط‌ها هم بنا به اعلام مسئولان سازمان جنگل‌ها بالغ بر هزارميليارد تومان است.

رئيس دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات به پديده خشكيدگي شمشادها در جنگل‌هاي شمال كشور اشاره كرد و افزود: ما به‌دليل نداشتن متخصص، 40هزار هكتار از بي‌نظيرترين رويشگاه‌هاي شمشاد را از دست داديم؛ شمشادهايي كه منحصربه‌فرد است و اهميت جهاني دارد. خسارت ناشي از اين فاجعه را حتي با ميلياردها تومان هم نمي‌توان جبران كرد.

كيادليري با تأكيد براينكه براي كمبود متخصص در برهه‌هاي زماني آينده بايد چاره‌اي بينديشيم گفت: ما بسياري از گونه‌هاي زيستي را بي‌آنكه شناسايي كنيم از دست داده‌ايم و بسياري نيز در نبود نيروي متخصص در حال نابودي است. ابعاد اين فاجعه زماني مشخص مي‌شود كه بسيار دير شده است مگر آنكه امروز براي آن چاره‌اي بينديشيم. رئيس انجمن علمي جنگلباني ايران در پايان گريزي هم به دخالت‌هاي غيرمسئولانه در انتصابات سازمان جنگل‌ها زد و خاطرنشان كرد: امروز ما شاهديم كه برخي مديران با نگاه سياسي از بيرون سازمان تحميل مي‌شوند و متأسفانه ديگران براي سازمان جنگل‌ها تصميم مي‌گيرند. اين ضعف مديران بالادست سازمان جنگل‌هاست؛ ضعفي كه تاوان زيان‌هاي ناشي از آن را بايد ملت و مملكت بپردازد.

کد خبر 279974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha