همشهری آنلاین: آیین گرامیداشت "جرج جرداق" شاعر و اندیشمند برجسته و نویسنده مسیحی مجموعه کتاب های امام علی (ع) صدای عدالت انسانی با پیام رئیس مجلس شورای اسلامی و سخنرانی دکتر ابراهیمی ترکمان در بیروت برگزارشد.

جرج جرداق

به گزارش مهر؛‌ در این آیین که عصر دوشنبه ۱۰ آذرماه در کاخ «یونسکو» در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد، جمعی از شخصیت های فرهنگی، هنری و مذهبی از طوایف مختلف مسیحی، شیعی، سنی و دروزی لبنان ازجمله «محمد رعد» رییس فراکسیون حزب الله در مجلس لبنان، «حسین الحسینی» رییس سابق پارلمان لبنان و اعضای خانواده به ویژه همسر و فرزند و دوستان جورج جرداق حضور یافتند.

 ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «حسین شیخ الاسلام» مشاور رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل، «محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران و «سیدحسن صحت» سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان هم در این مراسم شرکت داشتند.

جرداق

 در ابتدای مراسم و بعداز قرائت آیاتی از قرآن کریم، سرودهای ملی جمهوری اسلامی ایران و لبنان نواخته شده و سپس شیخ الاسلام پیام «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی به مناسبت درگذشت جرج جرداق را قرائت کرد.

 لاریجانی در این پیام تاکید کرده است: جورج جرداق، چهره ادبی و فرهنگی ارزشمندی بود که بیش از چهار دهه از عمر خود را برای تحقیق و بررسی زندگی و آثار امام علی(ع)  صرف کرد و کتاب های ارزشمند وی نشانگر ارادت و شیفتگی این اندیشمند فرهیخته به امام اول شیعیان است.

 در ادامه این پیام آمده است : ایران از شاعر راحل جورج جرداق که افتخار لبنان است، تقدیر می کند و او با آثار ادبی انسانی که از خود به یادگار گذاشته است برای همیشه زنده و جاودان خواهد ماند.

 در ادامه این مراسم، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جرج جرداق به عنوان شخصیتی كه دربند پندارهای پیش ساخته طایفه ‌ای، سیاسی، نژادی و فكری نماند، یاد كرد و گفت: جرج جرداق در جستجوی حقیقت و كمال بود و در نهایت وقتی به حقیقت می رسید، سر فرود می آورد.

دكتر ابراهیمی تركمان جرج جرداق را به ‌عنوان كسی كه خود را در حافظه اندیشه و ادبیات جهان جاودان ساخت، نام برد و افزود: ظهور امثال جرج جرداق، ماحصل تأثیرات فكری و فضای تنوع فرهنگی لبنان است. اما با وجود ویژگی های مثبت و متنوع فرهنگی، لبنان اكنون از جانب جریانات تكفیری در خطر است.

وی در سخنان پایانی خود، طرح جهان‌ عاری از خشونت  كه توسط رئیس جمهور كشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه و تصویب شد را مطرح و این طرح مهم را محمل مناسبی برای هر گونه همكاری مشترك برای مقابله با خطر جریان تكفیری دانست.

 در بخش دیگری از این مراسم فیلمی از مراحل مختلف زندگی جورج جراق وتالیفات و اجرای برنامه های شعرخوانی و سرودن قصائد با صدایش به ویژه توضیحاتی که در باره نوشتن کتاب امام علی صدای عدالت انسانی می دهد، پخش شد .

» هادی جرداق» به نمایندگی از اعضای خانواده این نویسنده برجسته مسیحی طی پیامی از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، به ویژه مقام معظم رهبری، رییس جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان تشکر و قدردانی کرد.

 در این مراسم، «فیصل طالب» مدیرکل وزارت فرهنگ لبنان به نمایندگی از «رونی عریجی» وزیر فرهنگ لبنان پیام وی را قرائت کرد.

 پاتریک گریگوریوس سوم لحام نیز در پیامی که «شربل الحکیم» آن را قرائت کرد، با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران، اقدام جورج جرداق در نوشتن کتاب امام علی صدای عدالت انسانی را ستود.

 در این پیام آمده است: باید عدالتی را که امام علی(ع) معرفی کرده و جورج جرداق در باره آن نوشته است، حفظ کنیم و پاس بداریم.

 در ادامه این پیام تاکید شده است:برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر خلاق مسیحی توسط جمهوری اسلامی ایران گامی مهم در برابر خطر تاریک اندیشان است.

 در بخش دیگری از این مراسم بزرگداشت، شیخ «احمد قبلان»، «الیاس کفوری» و شیخ «سامی ابوالمنی» به ترتیب پیام های شیخ «عبدالامیرقبلان» نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان، پاتریک یوحنان العاشر الیازجی و شیخ «نعیم حسن» شیخ عقل طائفه دروزی لبنان را قرائت کردند.

» جوزف الهاشم» شاعر و وزیر سابق دولت لبنان نیز درباره ویژگی های شخصیتی و آثار نظم و نثر جورج جرداق سخن گفت و افزود: جبران خلیل جبران، جورج جرداق، سعید عقل و جورج شکور از شعرا و انیشمندان لبنانی هستند که درباره اهل بیت (ع) قلمفرسایی کرده و یا در باره آنها اشعار حماسی و قصایدی بلند سروده اند.

 در پایان این مراسم رییس سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی و سفیر ایران در لبنان لوح سپاس و یادبودی را به خانواده شاعر راحل جورج جرداق اهدا کردند.

» جورج جرداق» نویسنده، شاعر و روزنامه نگار شهیر مسیحی لبنانی که مجموعه «امام علی(ع) صدای عدالت انسانی» را به رشته تحریردر آورده است، ماه گذشته در سن ۸۶ سالگی در بیروت درگذشت.

 جورج جرداق در سال ۱۹۳۱ میلادی در منطقه مرجعیون در جنوب لبنان متولد شد و در سال ۱۹۵۰پا به عالم رسانه گذاشت و در روزنامه ها و مجلات الصیاد، الشبکه، الانوار، الکفاح العربی، الجمهور الجدید، الامن، المجله السعودیه و الوطن و القبس کویت فعالیت کرد و قلم زد.

 وی جوایز بسیار ادبی و فرهنگی در سطح بین المللی و عرب را بدست آورده است و آخرین جایزه خود را به دلیل وضعیت نامناسب جسمی نتوانست شخصا دریافت کند.

 پیکر جورج جرداق بعداز مراسم مذهبی یادبودش در کلیسای روم ارتدوکس منطقه اشرفیه بیروت پایتخت لبنان به زادگاهش مرجعیون درجنوب این کشور منتقل ودر آرامگاه خانوادگی برای همیشه آرام گرفت.

کد خبر 279962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha