دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایش «خانه.وا. ده» نوشته و کارگردانی محمد مساوات که درباره خانواده خوشبختی است که از پدرشان یک هواپیمای تک نفره هدیه می گیرند، اجرای خود را در سالن استاد سمندریان آغاز کرد.

خانه. وا. ده

به گزارش مهر؛ سید محمد مساوات نویسنده و کارگردان جوان تئاتر درباره اجرای «خانه.وا.ده» گفت: اين نمایش اجرای خود را 9 آذرماه در تماشاخانه استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرد. این نمایش شاید از لحاظ مضمونی شباهتی به نمایش قبلی ام «قصه ظهر جمعه» داشته باشد اما در اصل به لحاظ اجرایی کاری مستقل به حساب می آید و جهان دیگری را تجربه می‌کند.

وی درباره شیوه روایت این نمایش عنوان کرد: در نسخه نهایی نمایشنامه، متن تبدیل به اثری به سبک رئالیزم انتزاعی شد که البته من خودم نمونه زیای از این شیوه روایت در ذهن سراغ ندارم و تصورم این است که تجربه متفاوتی خواهد بود. به این شکل که پایه نمایش به شیوه یا رئالیسی به مخاطب ارائه می شود اما در عین حال شاهد فضاسازی های انتزاعی نیز خواهیم بود.

مساوات ادامه داد: با کمک بچه های گروه تلاش کردیم به تجربه تازه ای در این زمینه دست پیدا کنیم و نشان دهیم که چگونه می توان در عین اینکه بر مدار رئالیست حرکت کرد از آن هم فاصله گرفت.

کارگردان «ارتش میرزا ملکم‌خان بلوکی» درباره خط داستانی این اثر نمایشی توضیح داد: این نمایش روایت زندگی خانواده خوشبختی را به نمایش می گذارد که روزی پدر خانواده تصمیم می‌گیرد هواپیمای بزرگ تک نفره ای را به عنوان هدیه برای خانواده اش خریداری کند اما پسر بزرگ حضور این هواپیما را انکار می‌کند. در واقع مسائل انتزاعی در نمایش از اینجا به بعد وارد داستان رئالیستی ما می شوند.

مساوات درباره اجرای نمایشنامه خوانی «راست پنجگاه» در حوزه هنری نیز بیان کرد: قرار است در قالب برنامه اجراخوانی و نمایشنامه خوانی دومین همایش «سوگ نامه‌ها و سوگ چامه‌ها» که در تماشاخانه ماه حوزه هنری برگزار است نمایشنامه «راست پنجگاه» را به صورت نمایشنامه خوانی اجرا کنم. این متن نمایشی اثری آیینی، سنتی، مذهبی و عاشورایی است که در راستای علاقه شخصی من به تعزیه و داستان های مذهبی نوشته شده است.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: دغدغه ذهنی و ارتباط عاطفی - احساسی بین من و متون تعزیه و عاشورایی وجود دارد که دلیل اصلی نگارش این متن شده است. در این این نمایشنامه قصه امامزاده‌ای روایت می شود که در کنار آن یک حسینیه می سازند. مساله تخریب بافت قدیمی امامزاده محور اصلی داستان «راست پنجگاه» است.

«راست پنجگاه» نوشته و کارگردانی محمد مساوات پنجشنبه 13 آذرماه ساعت 17 در قالب دومین همایش«سوگ نامه ها و سوگ چامه ها» در تماشاخانه ماه خوانش خواهد شد.

نمایش «خانه.وا.ده» از 9 آذرماه ساعت 20:15 اجرای خود را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز خواهد کرد. این نمایش با بازی علی محمودی، محمدعلی محمدی، احسان بهلولی، اسماعیل گرجی، بانیپال شومون، نیما نوری‌زاده و امیرعلی هوشمند اجرا می‌شود.

این اثر نمایشی که جدیدترین کار گروه تئاتر «رادیکال 14» است، به عنوان یکی از آثار فصل جوان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

محمد مساوات یکی از هنرمندان جوان و دانشجویان تئاتر است که پیش از این با اجرای نمایش‌هایی مانند «ارتش میرزا ملکم‌خان بلوکی»، «بازیخانه قیاس‌الدین مع‌الفارق»، «قصه ظهر جمعه» و ... جوایزی را در جشنواره‌های تئاتر دانشگاهی ،آیینی سنتی و فجر به دست آورده است.

کد خبر 279811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha