شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

رنگ و روی بورس تهران به شکل آشکاری پس از مذاکرات هسته‌ای عوض شد؛ شرکت‌هایی که سهامشان تا قبل از مذاکرات نایاب بود حالا خریدار ندارند.

بورس

در مقابل، بازار‌هاي ديگر مانند ارز و سكه طلا به‌طور خطرناكي متلاطم شده‌اند. قيمت دلار  به بالاترين سطح خود از ابتداي سال رسيد و در مقابل، روند نزولي بورس ادامه يافت و شاخص به مرز 73هزار واحد رسيد.

به گزارش همشهري، بورس تهران هفته گذشته را با 2 نيمه متفاوت پشت‌سر گذاشت؛ از روز شنبه تا دوشنبه كه بازار سهام نسبت به آينده مذاكرات هسته‌اي اميدوار بود با رشد زيادي مواجه شد به‌طوري كه در روز يكشنبه تشكيل صف‌هاي ميليوني براي خريد سهام بانك‌ها، خودرو‌ساز‌ها و شركت‌هاي پتروشيمي همه را متعجب كرد.

از روز شنبه تا دوشنبه سهام شركت‌هايي كه در طول چند سال گذشته بيشترين اثر را از تحريم‌ها پذيرفته‌اند با استقبال سهامداران مواجه شدند. سهامداران اميدوار بودند با مشخص‌شدن تكليف پرونده هسته‌اي قيمت سهام اين شركت‌ها با رشد مواجه شود. بر همين اساس سهام بانك‌ها، شركت‌هاي پتروشيمي يا شركت‌هايي مانند ملي صنايع مس، فولاد مباركه اصفهان و خودرو‌ساز‌ها با رشد زيادي مواجه شدند اما يك روز پس از مشخص‌شدن نتايج مذاكرات هسته‌اي بازار سهام رنگ عوض كرد به‌طوري كه سهام بانك‌ها، شركت‌هاي پتروشيمي و خودروساز‌ها كه تا روز دوشنبه با استقبال بازار مواجه شده بودند با صف فروش مواجه شدند، اين شرايط باعث شد پس از روشن‌شدن نتايج مذاكرات هسته‌اي شاخص كل بورس تهران 2هزار واحد معادل 2درصد نزول كند.

بورس نمودارنزول شاخص بورس در مبادلات شنبه نيز ادامه يافت و در مبادلات شنبه شاخص كل به سطح 73هزار واحد رسيد. در مجموع از روز سه‌شنبه تا پايان مبادلات ديروز 12هزار ميليارد تومان معادل 4ميليارد دلار از ارزش بورس تهران كاسته شده است. در مبادلات ديروز هم روند نزولي بورس تهران ادامه يافت به‌طوري‌كه شركت‌هاي پتروشيمي و بانك‌ها بيشترين نقش را در نزول شاخص داشتند. شنبه در مجموع 570ميليارد تومان سهام در بورس تهران و فرابورس دادوستد شد. نكته جالب توجه اينكه در مبادلات همچون هفته گذشته سهامداران حقوقي همچنان فروشنده بودند و سهامداران حقيقي در حال خريد بودند.

  • رشد قيمت‌ها در بازار ارز و طلا

همزمان با نزول شاخص كل بورس تهران بازار ارز و طلا با تلاطم مواجه شدند به‌طوري كه در مبادلات شنبه قيمت دلار در برخي ساعات روز ركورد بالاترين ميزان رشد را از ابتداي سال تاكنون شكست و حتي در برخي ساعات تا 3360تومان هم مبادله شد. متوسط قيمت هر دلار آمريكا در 6‌ماه گذشته معادل 3250تومان بود اما ميانگين معاملات انجام شده براي هر دلار آمريكا در مبادلات شنبه به 3310 تومان رسيد. ديگر ارزهاي رايج بازار نيز در مبادلات با رشد مواجه شدند به‌طوري كه قيمت هر يورو به 4156تومان و قيمت هر پوند به 5200تومان رسيد.

قيمت سكه بهار آزادي نيز در پايان مبادلات شنبه به‌دنبال نزول شاخص‌ها در بورس تهران به 937هزار تومان رسيد. اين نشان مي‌دهد كه جريان نقدينگي در بازار‌هاي سرمايه‌گذاري پس از روشن‌شدن نتايج مذاكرات هسته‌اي تغيير كرده است و بازار‌هاي ارز، بورس و طلا دچار تلاطم شده‌اند.

کد خبر 279516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha