چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

روز گذشته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از جایگزینی کارت ملی با دفترچه بیمه خبر داد.

دفترچه بیمه

بر اين اساس از 15آذر و در بيمارستان‌هاي دولتي استان‌هاي تهران، مازندران و فارس بيمه‌شدگان مي‌توانند با شماره كارت ملي در مراكز درماني دولتي پذيرش و خدمات دريافت كنند و ديگر نيازي به ارائه دفترچه بيمه نيست.اين جايگزيني نصفه و نيمه در حالي است كه وعده حذف دفترچه‌ها حرف امروز و ديروز نيست. از سال 89 قرار است كارت ملي جايگزين دفترچه‌هاي بيمه شود اما اين اتفاق هنوز نيفتاده و حالا انوشيروان محسني بندپي مديرعامل سازمان بيمه سلامت اجراي محدود و آزمايشي اين طرح در 8مركز درماني كشور و 4بيمارستان در تهران را نقطه كليد‌خوردن كامل آن مي‌داند. وي با بيان اينكه به جاي دفترچه بيمه مي‌توان از كارت ملي، موبايل، كارت هوشمند و غيره استفاده كرد، مي‌گويد: ممكن است سازماني بگويد من كارت هوشمند مي‌دهم يا سازماني مانند سازمان بيمه سلامت بگويد كه چيزي نمي‌دهم و بيمه شده با مراجعه به مراكز درماني و ‌بيمارستان‌ها تنها با ارائه شماره ملي مي‌تواند از خدمات بيمارستان استفاده كند.اين گفته‌هاي محسني بندپي اشاره‌اي است به تعدد نهاد‌هاي مرتبط با اين موضوع كه البته رسيدن به يك تصميم واحد تا امروز را سخت و حتي غيرممكن كرده است.

بنا بر اعلام مديرعامل سازمان بيمه سلامت حدود 70ميليون دفترچه بيمه در كل كشور وجود دارد و سازمان بيمه سلامت نيز سالي 14ميليون و با توجه به ثبت نامي‌هاي جديد بيش از 20ميليون دفترچه صادر مي‌كند و سازمان تأمين اجتماعي نيز به همين تعداد دفترچه بيمه دارد.محسني بندپي با بيان اينكه اكنون در حوزه سرپايي ورود نمي‌كنيم، توضيح مي‌دهد: ابتدا در حوزه بستري و بيمارستان‌ها اين كار را انجام مي‌دهيم و بعد از يافتن مشكلات و اصلاح كردن آن، حوزه سرپايي را نيز پوشش مي‌دهيم. هم‌اكنون در حال تعامل با چند بيمارستان هستيم.وي آذر 92اعلام كرده بود كه به‌زودي كارت‌هاي هوشمند سلامت بين بيمه‌شدگان توزيع خواهد شد، اتفاقي كه هرگز نيفتاد.

دفترچه حذف نمي‌شود

درحالي‌كه بارها مسئولان اعلام كرده‌اند كارت ملي جايگزين دفترچه بيمه مي‌شود اما مديرعامل سازمان بيمه سلامت مي‌گويد دفترچه‌هاي بيمه را عوض نمي‌كنيم بلكه مانند بانك كه يك دفترچه داريم ولي چندان از آن استفاده نمي‌كنيم و با ارائه كارت از خدمات بانك بهره‌مند مي‌شويم، دفترچه‌هاي بيمه درماني نيز خواهيم داد.وي در عين حال با شك و ترديد از احتمال حذف دفترچه‌هاي بيمه در آينده سخن مي‌گويد و اينكه از آنجا كه اين پروژه بزرگي است، اجراي كامل آن كمي طول مي‌كشد.مديرعامل سازمان تأمين‌اجتماعي نيز با بيان اينكه اجرايي شدن برنامه كارت هوشمند سلامت، به‌صورت جدي در سازمان متبو‌عش به جد دنبال مي‌شود، مي‌گويد: كارت هوشمند سلامت يكي از دغدغه‌هاي اصلي سازمان تأمين اجتماعي است و درصورت اجراي اين برنامه موضوع كسورات مراكز درماني كه بخش قابل‌توجهي از آن مربوط به خط‌خوردگي نسخ است، برطرف مي‌شود. ‌

اجراي آزمايشي 5ساله

اوايل سال 89بود كه مديرعامل وقت سازمان بيمه خدمات درماني از پوشش بيمه خدمات درماني از طريق كارت ملي به‌صورت آزمايشي در تهران خبر داد و گفت: درصورت اجراي اين طرح، بيمار در مراجعه به پزشك به جاي دفترچه خدمات درماني، كارت ملي خود را ارائه مي‌كند. ‌براساس آنچه در اين طرح پيش‌بيني شده بود با اجراي مرحله دوم اين طرح هيچ كاغذي رد و بدل نمي‌شد و نيازي به نسخه پزشك هم وجود نداشت و با ارتقاي فناوري‌هاي ارتباطي و اينترنت در كشور بايد مراكز درماني، مطب پزشكان، بيمارستان‌ها و داروخانه‌ها به‌صورت آنلاين با هم ارتباط برقرار مي‌كردند.

چالش‌هاي دفترچه‌هاي بيمه

استفاده از دفترچه‌هاي بيمه خدمات درماني با چالش‌هاي مختلفي مانند استفاده از دفترچه ديگران و برخي سوءاستفاده‌هاي ديگر همراه است كه براي مبارزه با اين چالش‌ها مراحل پياده‌سازي‌ طرح كارت هوشمند سلامت مطرح شد. شايد به همين علت است كه سازمان تأمين اجتماعي به‌عنوان دومين توليد‌كننده درمان و بزرگ‌ترين خريدار درمان اعلام كرده سيم كارت يكي از اپراتورهاي تلفن همراه جايگزين دفترچه بيمه تأمين اجتماعي مي‌شود.‌ حذف دفترچه‌هاي بيمه بركات زيادي خواهد داشت. تسريع در ارائه خدمات، صرفه‌جويي قابل‌توجه در كاغذ و چاپ، امكان دسترسي هوشمند به سابقه درماني براي بيماران، ايجاد يك بانك اطلاعاتي از وضعيت سلامت مردم با هدف برنامه‌ريزي‌هاي آتي در حوزه‌هاي مختلف و... يك روز كارت هوشمند سلامت، روز ديگر سيم‌كارت و حالا كارت ملي، انگار زور هيچ جايگزيني قرار نيست به دفترچه‌هاي بيمه برسد.

 

کد خبر 278409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha