سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فریدون شهبازیان که از او به عنوان معمار اصلی موسیقی پاپ بعد از انقلاب یاد می‌شود به بهانه درگذشت مرتضی پاشایی به موسیقی پاپ و شرایط آن پرداخت و خواستار توجه بیشتر به جوانان و این گونه موسیقایی شد.

فریدون شهبازیان

به گزارش سایت خانه موسیقی، شهبازیان که در نشست آخر ماه خانه موسیقی (یکشنبه 5 آبان) سخن می‌گفت با اشاره به مراسم تشییع پیکر مرحوم مرتضی پاشایی، خواننده پاپ که با حضور بی سابقه مردم علاقمند انجام شد، گفت: باید بینیم چرا جوانان در کنار ما نیستند ولی به مراسم تشییع می‌روند.

من قبلا در فقدان محمدرضا لطفی عزیز گفته بودم به جای لقب دادن به این هنرمند بزرگ باید آثار ایشان را برای آگاهی مردمی که آشنا نیستند، آنالیز کنیم. امروز اتفاقی افتاد و جوانان چنان استقبالی کرده بودند که به فکر می افتیم چطور این اتفاق افتاد. چرا ما از  نوعی از موسیقی غافل هستیم که دارد تبدیل به موسیقی زیرزمینی می شود و همه از آن پرهیز می کنند ولی به یک صورتی منتشر می شود. شبکه های ماهواره و شبکه های مجازی را می بینیم که چه غوغایی در آن وجود دارد.

شهبازیان همچنین گفت: یک چیز را نباید در زندگی فراموش کنیم و آن امید است که هیچکس نمی تواند آن را از ما بگیرد. امروز اتفاقی افتاد که به غیر از کمیت حضور افراد، به نیرو و اقتدار جوانان ما بر می گردد.

شهبازیان گفت: همه ما از از دنیا می رویم و اثری که از ما می ماند جاودانه می شود. مرتضی پاشایی یک خواننده معمولی بود و این خواننده معمولی چطور همه را تحت تاثیر قرار می دهد. ما باید به موسیقی فکر کنیم که جایگاه اش چنان بالا است که شما در همین حد را هم تعجب می کنید این جمعیت برای چه چیزی آمده اند و این قدرت چه بود که اینها را اینجا کشاند.

وی افزود: باید ببینیم این جوانان چه می خواهند. شاید بیشتر از نیمی از این جوانان عشق و آرزویشان خوانندگی است و به آن نمی رسند. خیلی از ما در جامعه پیر می شویم و دلیل آن را نمی دانیم. مارکز میگوید چون به آرزوهایمان نمی رسیم پیر می شویم. خود من به دلایل مختلف به آرزوهایم نرسیدم.

این آهنگساز پیشکسوت گفت: در مورد موسیقی پاپ که شاید 19 سال پس از انقلاب کسی به آن اهمیت نمی داد و کسی هم جرات نمی کرد به طرف آن برود. چون باور نداشتند که غیر از موسیقی سنتی،چیز دیگری هم هست که اشتیاق را در جوانان بوجود می آورد و به آن موسیقی روز و موسیقی جوان می گویند. زمانی که اجرا و همه گیر شد،جوانان استقبال کردند و سراغ آن آمده اند و ببینیم چقدر خواننده پاپ جدا از خوب یا بد بودن آن داریم. این موسیقی چیزی هست که فرزندان ما همه آن را گوش می دهند و با اشتیاق به استقبال آن می روند.

وی تاکید کرد: موسیقی پاپ برای جوانان هم اشتیاق بر انگیز است و هم روح عصیانگر آنها را تسکین می بخشد و این را نباید فراموش کنیم که مخالفت کردن با آن شایسته نیست و طبیعت موسیقی را وادار به زیرزمینی شدن می کند که شایسته موسیقی نیست. این قدرت تجمع امروز بسیار تامل بر انگیز بود و امیدوارم پتانسیلی که در جوانان وجود دارد همچنان باقی بماند و مانعی برای ان پیش نیاید.

فریدون شهبازیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موسیقی آئینی که نمونه ای از آن در خانه موسیقی اجرا شد گفت: متاسفانه موسیقی آئینی به یک موسیقی سفارشی و بی هویت تبدیل شده است. البته شخصیت های مذهبی برای جامعه مورد احترام است و اگر قرار است موسیقی برایشان ساخته شود باید بهترین کار برای آنها ساخته شود. و این زمانی اتفاق می افتد که ما فراخوان بدهیم و از همه بخواهیم این کار را انجام دهند. موسیقی آئینی باید از قواعد آهنگسازی استفاده کند.

این آهنگساز در مورد آهنگ هایی که در مداحی ها استفاده می شود گفت: من به چند نفر از کسانی که مداحی می کنم صراحتا گفتم چرا ملودی های خواننده ها را برمی دارید و روی آن شعر هایی میگذارید که مناسب عزا باشد. چرا نباید کار به آهنگساز سفارش بدهند؟ آهنگ خواننده ها را یک عمر است شنیده اند و ملودی را حفظ اند و هر شعری روی آن بگذارند آن شعر راحت خوانده می شود.

من پیشنهاد دادم به خودم یک کار سفارش بدهند تا ملودی به آنها بدهم. همین کار را انجام دادم و از یک شاعر خواستم شعری در رابطه با عاشورا بگوید روی آن ملودی گذاشتم و در استودیو هم آن را اجرا کردیم و خودم آرمایشی آن را خواندم و به مداح دادم.

وی افزود: موسیقی آئینی باید اول تازگی داشته باشد و بعد از قواعد درست آهنگسازی استفاده شود. متاسفانه در برخی جاها ملودی جدید که اصلا وجود ندارد و آهنگ های موسیقی سنتی را هم بر می دارند و روی آن شعر می گذارند.

شهبازیان در پایان در توضیح اجرای موسیقی آئینی توسط بامداد فلاحتی گفت: آن چیزی که امروز اجرا می شود به این صورت بود که یک شعر مناسب برای عاشورا گفته شده و بامداد فلاحتی روی آن ملودی گذاشته است و دو سال پیش اینجا آن را پخش کردیم و امروز بصورت زنده اجرا می شود.

 بر اساس این گزارش در ابتدای این مراسم محمد سریر(رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی) ضمن خوش آمد به اعضا حضور در این جلسات را مایه دلگرمی دست اندر کاران خانه دانست و در ادامه با اشاره به مراسم تشییع مرتضی پاشایی گفت: این مراسم پرجمعیت ترین مراسم تشییعی بود که تا بحال دیده بودم و حضور جوانان در آن بسیار پر رنگ بود.

  وی افزود: واکاوی این موضوع خیلی جالب است که بدانیم چه اتفاقی می افتد و ظاهرا نسل جوان اعلام حضور کرده بودند. ما باید ببینیم کجا ایستاده ایم و آینده را نگاه کنیم و ذائقه نسل جوان ما اینگونه است. با احترام به احساسات جوانان باید بگویم که مقداری مسائل فنی هم مهم است. شاید وظیفه ما این باشد که از این احساسات پاک استفاده کنیم و سعی داشته باشیم به توانایی های فنی بیشتر تجهیز کنیم و قدم های بلندتری به این وسیله برداشته شود. زندگی فقط با احساس پیش نمی رود و در کنار آن درایت و توانایی های فنی هم لازم است.

رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی گفت: ما باید انگیزه ها را جستجو کنیم و بنظرم جوانان به دنبال گمشده ای می گردند و انگیزه ها را گم کرده اند. از طرفی من متوجه شدم موسیقی در میان سایر هنرها و یا سایر اقداماتی که مسئولین یک کشور انجام می دهند، تاثیر گذار ترین بخش در جامعه ما است و ما می توانیم نیروی بزرگی را از این طریق بسیج کنیم. باید کانون پژوهشگران با همکاری جامعه شناسان وجوه اجتماعی قضیه را بررسی کنند که چگونه بوجود آمده و چگونه می تواند به سر انجام برسد. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم و باید توصیه هایی هم بکنیم.

وی افزود: برای مرتضی پاشایی آرزوی رحمت از سوی پروردگار دارم و خدا دیگر جوانانی که با احساسات پاک سعی در خدمت به هنر این مملکت دارند را حفظ کند.

سریر در ادامه به درگذشت دو تن از موسیقی دانان برجسته و پیشکسوت اشاره گرد و گفت: آقای ساسان سپنتا، پژوهشگر ارزنده موسیقی ما را در ماه اخیر ترک کردند و باید از سوابق پژوهشگری ایشان بیشتر گفته شود.

وی افزود: یکی دیگر از هنرمندان بسیار خوب آقای گرگین موسسیان بودند که فوت کردند.ایشان با همه جدیتی که در کار داشتند همیشه محبوب بودند و چند سالی خارج از کشور زندگی می کردند و دلشان همیشه با ما بود. سریر در پایان با ابراز تاسف از درگذشت هنرمندان گفت: ما باید همیشه هنرمندان را در ذهنمان زنده نگاه داریم و بدانیم اینها همیشه جاویدان هستند.

در ادامه برنامه بامداد فلاحتی(آواز)، مرتضی صنایعی(نی) و مسعود حبیبی(دف) به اجرای موسیقی سنتی با اشعار آئینی در مایه های شور، دشتی و نوا با اشعاری از قیصر امین پور، محمدعلی بهمنی و سید شهاب الدین موسوی پرداختند که اجرای این موسیقی  مورد توجه حضار قرار گرفت..

در پایان نیز لوح های تقدیری به رسم یادبود توسط داود گنجه ای، محمد سریر و حمیدرضا نوربخش به هنرمندان اجرا کننده اهدا شد.

کد خبر 278368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha