چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

فتانه انفرادی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در نمایشگاه مطبوعات ضمن بازدید از غرفه مؤسسه همشهری، عملکرد روزنامه همشهری را در حوزه سلامت بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: انصافا روزنامه همشهری، لطف همشهری‌گری را در حق من به جا آورده و امیدوارم در حق بقیه ارکان دولت هم به همین گونه عمل کند.

سلامت

دكتر سيدحسن هاشمي كه در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري گفت: درباره مسائل محرمانه كه نمي‌شود توضيحات بيشتري داد‌ اما فهرستي تهيه و تقديم سازمان مديريت شده و بايد به دستگاه‌هاي ذيربط داده شود. در عين حال عوارض هر يك از اقلام اين فهرست پيشنهاد شده است.

قرار است جزئيات اين كار در كميته مربوطه تصويب شود؛ البته اميدوارم در آينده فهرست اقدامات آسيب رسان را هم تهيه و به مسئولان ذيربط ارائه كنيم، چون براساس سياست‌هاي كلي سلامت، بايد بر كليه محصولات و خدمات زيان آور ماليات وضع شود. او در پاسخ به اين نكته كه منتقدان مي‌گويند تمام تمركز شما بر درمان و كاهش هزينه‌هاي آن بوده و در حوزه پيشگيري موفق عمل نكرده‌ايد، گفت: شما از هر مسئول اجرايي كه درباره اجراي برنامه‌اش بپرسيد نه مي‌تواند و نه چنين ادعايي مي‌كند كه همه كارهايي كه بايد انجام مي‌شده را انجام داده است.

بنده هم همين را مي‌گويم، اما در حوزه بهداشت همه شاهد بوده‌اند كه در يك سال گذشته چه اقدامات مهمي انجام شده و پيشگيري را از ياد نبرده‌ايم. همين حالا يكهزار و 950خانه بهداشت در دست تعمير و نوسازي است، بيش از يكهزار و 500پزشك و بيش از 4هزار پزشك متخصص به مناطق و روستاهاي محروم اعزام شده‌اند، اقلام دارويي به 350قلم افزايش يافت. علاوه بر اين در موضوع غذا، هوا، مدارس، سموم كشاورزي، آب و كلا موارد ديگر كه منعي از لحاظ اطلاع‌رساني به مردم نداشتيم، اقدامات ماندگاري انجام شده است. نوسازي شبكه بهداشتي كشور را هم بايد به‌حساب همين پيشگيري گذاشت.

علاوه بر اين مكمل‌هاي ويتامينه و مكمل‌هاي غذايي براي مادران باردار و كودكان تازه متولد شده در شهرهاي زير 20هزار نفر براي نخستين بار اتفاق افتاد. همچنين تزريق واكسن جديدي كه سال‌ها بود ‌همه انتظار آن را مي‌كشيدند از هفته آينده در سراسر كشور آغاز خواهد شد. اين اقدامات به اعتقاد من براي يك‌سال كارهاي كمي نيست، با اين حال اعتراف مي‌كنم علاقه‌مند بودم كه اقدامات انجام شده با سرعت و شتاب بيشتري پيش مي‌رفت اما توان ما بيش از اين نبود. اميدوارم در سال آينده سرعت روند اقدامات بيش از امسال باشد.

وزير بهداشت همچنين با اشاره به نقش رسانه‌ها در آموزش مردم و توجه دادن آنها به تقدم پيشگيري بر درمان، ضمن تقدير از اطلاع‌رساني روزنامه همشهري در موضوعات اين حوزه، افزود: هرچند تغيير سبك زندگي و رفتار بايد از مسئولان شروع شود اما رسانه‌ها در تغيير سبك زندگي و رفتار مردم بسيار مي‌توانند مؤثر باشند. متأسفانه در خيلي از موارد ما به نسبت بقيه جوامع در حوزه‌هايي مانند رانندگي، نظافت شخصي، سبك تغذيه‌اي، روابط اجتماعي و احترام به ديگران رفتارهاي غلطي داريم كه بايد به فكر تغيير آنها باشيم.

دكتر هاشمي ضمن تأكيد مجدد بر لزوم اولويت دادن به تغيير سبك تغذيه گفت: متأسفانه 50درصد مردم ايران اضافه وزن دارند، 50درصد مردم از داشتن فشار خون بي‌خبرند. اين افراد به‌دليل فشار خون دچار سكته‌هاي قلبي و مغزي مي‌شوند. مردم نمك، شكر و چربي مصرف مي‌كنند كه تهديد سلامت است و بابت همه اينها رسانه‌ها بسيار مي‌توانند ما را ياري برسانند.

  • مهمانان ديگر در غرفه همشهري

دكتر عليرضا زالي، رئيس سازمان نظام پزشكي كشور ‌ از غرفه روزنامه همشهري بازديد كرد. او عملكرد روزنامه همشهري را در حوزه پزشكي و سلامت كشور مثبت خواند و ضمن تشريح عملكرد شوراي راهبردي سلامت شهر تهران، اقدامات شهرداري تهران در اين‌باره را فاخر و اثر‌گذار توصيف كرد. رئيس سازمان غذا و دارو هم در بازديد از غرفه روزنامه همشهري عملكرد اين روزنامه در حوزه غذا و دارو را مفيد ارزيابي كرد.

دكتر رسول ديناروند با اشاره به امضاي تفاهمنامه وزارت بهدا شت با شهرداري تهران درخصوص ارتقاي عدالت در سلامت گفت: بسته سلامت هفته آينده ارائه مي‌شود كه تفاهمنامه شهرداري با وزارت بهداشت و درمان در چارچوب مفهوم اين بسته ديده شده است. متن كامل اظهارات دكتر ديناروند و دكتر زالي در روزهاي آينده منتشر مي‌شود.

کد خبر 277932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha