سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: گلایه‌های فعالان بخش تولید از کمبود نقدینگی و قفل بودن در بانک‌ها به روی خود همچنان ادامه دارد این در حالی است که مراجع رسمی از گشایش در این زمینه سخن می‌گویند.

تولید

به گزارش همشهري، آخرين آمار بانك مركزي در زمينه ميزان تسهيلات پرداختي به بخش‌هاي مختلف طي 6ماهه نخست امسال حاكي از آن است كه از مجموع 146هزار و 332ميليارد تومان وام پرداختي بانك‌ها حدود 46هزار و 601ميليارد تومان يعني 31درصد كل تسهيلات بانكي به صنعت و معدن رسيده است.

اغلب توليد‌كنندگان و كارشناسان با اذعان به بهبود حداقلي تعامل بانك‌ها با بخش‌هاي مختلف براي پرداخت تسهيلات در نيمه‌نخست امسال، بر بلند بودن ديوار ديوانسالاري نظام بانكي در پرداخت اين تسهيلات تأكيد كرده و رشد آمار تسهيلات پرداختي را ناشي از استمهال بدهي برخي بنگاه‌هاي بزرگ قلمداد مي‌كنند. كارشناسان نيز با شك و ترديد نسبت به سهم واقعي اين بخش‌ها از مجموع تسهيلات بانكي مي‌نگرند و راستي‌آزمايي آمار و ارقام بيان شده در مورد ميزان تسهيلات بانكي پرداختي را منوط به اعلام جزئيات پرداخت اين تسهيلات توسط بانك مركزي دانسته و از تداوم تنگناهاي پرداخت تسهيلات بانكي به بنگاه‌هاي توليدي گلايه دارند.

  • ناهمخواني آمار با وضع موجود

رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس در مورد جايگاه دوم و سهم بيش از 46هزار ميليارد توماني بخش صنعت از تسهيلات بانكي پرداختي در 6ماهه نخست امسال به خبرنگار ما اعلام كرد، اطلاعات ميداني اين كميسيون از وضعيت بخش توليد و بنگاه‌هاي صنعتي چنين آمارهايي را تأييد نمي‌كند.

به‌گفته رضا رحماني نه‌تنها صنعت خودرو بلكه بسياري از ديگر توليد‌كنندگان كالاهاي صنعتي قادر به استفاده از تسهيلات پرداختي بانك‌ها در سال‌جاري نبوده‌اند و براي راستي‌آزمايي اين آمارها بايد بانك مركزي جزئيات تسهيلات بانكي پرداخت شده را منتشر كند. وي تأكيد كرد، به جرأت مي‌توان گفت كه به‌رغم آمارهاي منتشر شده را حتي 10درصد نياز اين حوزه به تسهيلات بانكي نيز تزريق نشده است.

  • بدهكاران در فهرست سياه تسهيلات

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با اظهار بي‌اطلاعي از كم و كيف پرداخت تسهيلات بانكي به خبرنگار ما اعلام كرد: با توجه به گستردگي بخش صنعت و غيرمتمركز بودن توليد بسياري از محصولات صنعتي مانند خودرو، امكان استفاده زيرمجموعه‌هاي بنگاه‌هاي صنعتي مانند قطعه‌سازان كه بخش خصوصي هستند از اين تسهيلات بانكي وجود دارد.
رضا نوروز‌زاده تأكيد كرد: بانك‌ها با توجه به منابعي كه در اختيار دارند در حال تقسيم‌بندي هستند كه بخشي از منابع را به بخش تأمين سرمايه در گردش و درصدي را نيز به توليد و سرمايه‌گذاري جديد تخصيص دهند. اما منطق حكم مي‌كند كه جهت‌گيري اين تسهيلات به سمت تأمين سرمايه در گردش بنگاه‌هاي صنعتي فعال باشد.

  • نياز 3.5برابري به تسهيلات پرداختي

رئيس خانه صنعت و معدن استان تهران نيز با بيان اينكه احتمال دارد اين تسهيلات پرداخت شده باشد به خبرنگار ما اعلام كرد، اينكه نيازهاي بخش توليد با ميزان تسهيلات پرداختي تا چه حد همخواني دارد نكته ديگري است. اگر بخواهيم به آمار توليد صنعتي و كشاورزي در سال89 دست پيدا كنيم، نيازمند حداقل 3.5برابر تسهيلات پرداخت شده كنوني به بخش توليد هستيم.
به‌گفته محمدرضا مرتضوي تأثير بسته بودن سيستم سوئيفت، محدود بودن منابع مالي كشور و تداوم تحريم‌ها بر تأمين نشدن اعتبارات مورد نياز بخش توليد مؤثر بوده است. با وجود اين اعتبارات پرداختي در 5ماهه سال‌جاري نسبت به سال گذشته رشد داشته است. وي تأكيد كرد، بنابر اعلام متوليان بخش صنعت بايد حداقل 120هزار ميليارد تومان تسهيلات در اختيار بنگاه‌هاي صنعتي قرار گيرد.

کد خبر 277508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha