همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: دبیرخانه کنوانسیون رامسر از ایران خواست تا تجربیات خود در زمینه حفاظت از تالاب‌ها را در اختیار کشورهای عضو این کنوانسیون قرار دهد.

به گزارش ايرنا، محسن سلیمانی روزبهانی روز گفت: اجلاس کشورهای آسیایی متعاهد کنوانسیون رامسر و سمپوزیوم آسیایی تالاب‌‌ها 16-11 آبان 93 (7-3 نوامبر) در کامبوج برگزار شد که در این اجلاس کشورهای عضو کنوانسیون رامسر به ارایه تجربیات و برنامه‌های خود در زمینه حفاظت از تالاب‌ها پرداختند.

وی افزود: ایران نیز به ارایه فعالیت‌های خود در زمینه حفاظت از تالاب‌ها اعم از تدوین قوانین تالابی، تهیه برنامه تالاب‌ها و داشتن برنامه برای بهره‌برداری خردمندانه از این حوضه‌های آبی پرداخت که مورد تایید اعضا قرار گرفت.

سلیمانی گفت: همزمان با برگزاری سمپوزیوم آسیایی تالاب‌ها، اجلاس کشورهای آسیایی متعاهد کنوانسیون رامسر (Pre-COP 12) به منظور بررسی مصوبات نهایی دوازدهمین اجلاس جهانی متعاهدین کنوانسیون رامسر نیز در شهر سیم ریپ کشور کامبوج برگزار شد.

وی ادامه داد: در این اجلاس کشورهای آسیایی عضو کنوانسیون رامسر برنامه‌ها و مصوبات خود در زمینه حفاظت از تالاب‌ها را ارایه می‌کنند تا در یک دسته‌بندی نهایی برای ارایه در اجلاس جهانی کشورهای عضو کنوانسیون رامسر که تابستان 2015 در اروگوئه برگزار می‌شود، آماده شود.

وی با بیان این که اجلاس جهانی کنوانسیون رامسر هر سه سال یک بار برگزار می‌شود گفت: در اجلاس آسیایی کشورهای عضو کنوانسیون رامسر برنامه‌های انجام شده در مدت سه سال ارایه و درخواست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: همچنین در این اجلاس محورهای اصلی موضوعات قابل ارایه در کنفرانس جهانی مطرح می‌شود که معمولا 8 تا 10 محور اصلی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که مورد توجه شرکت‌کنندگان در این اجلاس بود مساله مدیریت آب در حوضه آبریز تالاب‌ها بود که به عنوان یکی از محورهای اصلی برای مطرح شدن در اجلاس جهانی مورد توافق اعضا قرار گرفت.

سلیمانی گفت: مدیریت بهینه آب در حوضه آبریز تالاب‌ها، استراتژی 6 ساله آینده کنوانسیون رامسر، قوانین مورد نیاز برای حفاظت از تالاب‌ها و داشتن برنامه مدیریت تالاب‌ها برخی دیگر از محورهایی است که قرار است در اجلاس جهاني 2015 مطرح شود.

وی ادامه داد: از آنجا که ایران بر روی تمام این مباحث در کشور کار کرده بود و برای حدود 10 تالاب نیز برنامه مدیریتی تدوین کرده است، مورد استقبال اعضا قرار گرفت و دبیرخانه کنوانسیون رامسر از ایران خواست تا تجربیات خود را در اجلاس جهانی تالاب‌ها در اختیار کشورهای عضو قرار دهد.

سلیمانی گفت: در اجلاس کشورهای آسیایی متعاهد کنوانسیون رامسر و سمپوزیوم آسیایی تالاب‌ها علاوه بر نمایندگان کشورهای عضو، نمایندگان سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با محیط زیست و نمایندگان موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی نیز حضور داشتند.

وی افزود: این افراد به منظور بررسی آخرین مسایل مرتبط با تالاب‌ها در منطقه از جمله کاهش و مدیریت ریسک تالاب‌ها، مدیریت بهینه و موثر تالاب‌های رامسر سایت، مدیریت حوضه آبریز تالاب‌ها و رودخانه‌ها، راه‌کارهای کاهش فقر جوامع محلی در حاشیه تالاب‌ها، حمایت از فرهنگ و دانش بومی مرتبط با تالاب‌ها و بحث و بررسی استراتژی برنامه سه سال آینده دبیرخانه کنوانسیون رامسر در اجلاس حاضر شدند.

به گفته وی از ایران نیز نمایندگان وزارت امور خارجه، مرکز منطقه‌‌ای رامسر در غرب و مرکز آسیا و طرح حفاظت از تالاب‌ های ایران در این اجلاس شرکت کردند.

سلیمانی تاکید کرد: قطعا اجلاس بین‌المللی کنوانسیون رامسر فرصت مناسبی برای گفت و گوی بخش‌های مختلف ملی، محلی، غیر دولتی و مردم بومی دست اندرکار در استفاده خردمندانه از تالاب‌ها در خصوص رویکردها و اولویت‌ها و همچنین گسترش روابط کشور ایران با سایر کشورهای آسیایی و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط خواهد بود.

کنوانسیون رامسر به عنوان مهم‌ترین کنوانسیون بین‌ المللی مرتبط با تالاب‌ها در سال 1971 در شهر رامسر شکل گرفت و اکنون 160 کشور جهان عضو آن هستند و اکنون دبیرخانه آن در شهر گلاند سوییس مستقر است.

کد خبر 277340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha