دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

سمیرا راهی: پاییز فصل رنگ‌هاست؛ از خیابان‌هایی که پراز برگ‌های رنگارنگ پاییزی شده‌اند گرفته تا آدم‌هایی که با لباس‌ها و شال و کلاه‌های بافتنی رنگارنگ در سطح شهر تردد می‌کنند.

کاموا

هنوز هم خيلي‌ها هستند كه با وجود مغازه‌هايي كه پر از لباس‌هاي بافتني است، ترجيح مي‌دهند خودشان دست به‌كار شوند، قيد ويترين‌هاي پرزرق و برق مغازه‌ها را بزنند و به ميل بافتني‌هاي پرخاطره رو بياورند. اگر شما هم از آن دسته آدم‌هايي هستيد كه دلتان مي‌خواهد پاييزتان را با يك سبد پر از كلاف‌هاي كاموايي رنگارنگ و يك چاي گرم سپري كنيد و براي خودتان يا كساني كه دوستشان داريد لباس و شال و كلاه و تجهيزات زمستاني ببافيد و به‌دنبال جايي هستيد كه از زمين تا سقف پر از كامواهاي رنگارنگ با طرح‌هاي مختلف باشد، شما را با راسته كاموا فروش‌هاي تهران كه در ميدان حسن‌آباد قرار دارد آشنا مي‌كنيم.

قيمت‌ها چگونه است؟

كامواهايي كه در قفسه‌هاي بلند مغازه‌ها با رنگ‌هاي جذاب خودنمايي مي‌كنند، مثل هر كالاي ديگري قيمت‌ها و مارك‌هاي مختلف دارد كه در 2 نوع ايراني و خارجي در اختيار مشتريان قرار مي‌گيرد. جلوي هر مغازه‌اي علاوه بر كامواهايي كه در قفسه‌ها چيده شده است و قيمت‌هايي بين 5 هزار تا 18 هزار تومان دارد، معمولا يك كارتن وجود دارد كه حراج خورده است و مي‌توانيد از بين آنها هر كاموا با هر رنگ و مدلي كه مي‌خواهيد با قيمت بين 2 تا 4 هزار تومان را پيدا كنيد. البته اين اختلاف قيمت‌ها چه بين كامواهاي داخل قفسه‌ها چه بين سبد حراجي جلوي در مغازه‌ها به‌دليل ايراني يا خارجي بودن آن است ؛ بيشتر كامواهاي خارجي كامواهاي توليد تركيه يا همان «ترك» است كه معرف حضور خيلي از خانم‌هاست . گران‌ترين آنها كامواهاي ابريشمي ترك است كه هر كلاف آن را مي‌توانيد با قيمت 18 هزار تومان خريداري كنيد.

براي چه‌كسي خريد مي‌كنيد؟

علاوه بر اينكه بايد سن فردي كه برايش به خريد آمده‌ايد با رنگ انتخابي همخواني داشته باشد نكته‌هاي ديگري كه شايد در ظاهر ساده به‌نظر برسند هم بايد مدنظر قرار بدهيد؛ يكي از آنها ميزان لطافت كاموايي است كه تهيه مي‌كنيد. اگر براي بچه‌هاي زير 3سال خريد مي‌كنيد ترجيحا بايد از كامواهاي ابريشمي استفاده كنيد تا پرز ندهد و ايجاد حساسيت نكند. اين مسئله در خريد‌كردن براي بزرگسالان كمتر مورد توجه است. يكي ديگر از چيزهايي كه بايد به آن دقت كنيد اين است كه براي بافتن چه چيزي مي‌خواهيد كاموا بخريد. اگر براي بافتن لباسي كه زير مانتو يا پالتو قراراست استفاده شود خريد مي‌كنيد يادتان باشد از كامواهايي كه نازك‌تر است استفاده كنيد تا گرماي مناسبي داشته باشد ولي براي بافتن شال و كلاه و دستكش بهتر است از كامواهايي كه بافت درشت‌تري دارند استفاده كنيد تا از سرما در امان باشيد.

كي به خريد برويم؟

بايد بگوييم بستگي به‌خودتان دارد! اگر فكر مي‌كنيد دست‌تان در بافتن آنقدر تند و حرفه‌اي است كه بتوانيد مثلا يك شال‌گردن يا يك پليور يا هرچيزي كه قصد بافتنش را داريد در چند روز يا نهايت يك هفته ببافيد، هر زماني مي‌توانيد براي خريدن كامواي مورد نظرتان اقدام كنيد اما اگر تازه‌كار هستيد و يا وقت و فرصت يكسره نشستن و رج روي رج انداختن را نداريد و براي بافتن يك شال معمولي با راحت‌ترين بافت «يكي رو، يكي زير» زماني بيشتر از يك‌ماه وقت لازم دارد بايد همين امروز به فكر تهيه كاموا باشيد تا بتوانيد از آن در روزهاي سرد آذرماه و زمستاني كه در پيش داريد استفاده كنيد. اگر هم كه دستگاه ماشين بافت داريد و يا مي‌خواهيد به كسي سفارش بافتن با دستگاه را بدهيد قضيه كلا فرق مي‌كند، هر وقت از روزهاي پاييز كه باشد مي‌توانيد به ميدان حسن‌آباد برويد و ميان انبوه رنگ‌ها و طرح‌ها و جنس‌هاي كامواهاي مختلف چيزي كه مورد پسندتان هست انتخاب كنيد.

چطور برويم؟

وجود ايستگاه متروي حسن‌آباد درست در مركز اين ميدان، دسترسي به راسته كاموافروش‌هاي تهران را راحت كرده است. كافي است هر جاي تهران كه هستيد سوار خط آبي رنگ كه خط 2 مترو است بشويد و دقيقا در ايستگاه حسن‌آباد پياده شويد. پله‌ها را كه بالا بياييد خودتان را مقابل مغازه‌هاي كاموا فروشي مي‌بينيد و با يك بليت دو طرفه مترو هزينه رفت و برگشت‌تان چيزي حدود 600 تومان مي‌شود. ميدان در تقاطع خيابان امام‌خميني (ره) و وحدت اسلامي قرار دارد كه مي‌توانيد از ميدان امام‌خميني (ره) با يك تاكسي مستقيم به ميدان حسن‌آباد برويد. اگر هم كه ميانه‌تان با اتوبوس خوب است، بي‌آر‌تي‌هاي آزادي- شهيد فياض‌بخش را سوار شويد و در ايستگاه امام‌خميني(ره) پياده شويد، البته 10دقيقه‌اي از ايستگاه تا ميدان پياده‌روي داريد.

به صرفه بودن

خريدن كاموا و بافتن چيزي كه مي‌خواهيد، با يك حساب سرانگشتي برايتان بسيار به صرفه‌تر از خريدن همان جنس از مغازه از آب در مي‌آيد. اگر بافتني بلد هستيد، بهتر است كه لباس‌هاي كاموايي را خودتان ببافيد تا اينكه بخواهيد از مغازه‌هايي بخريدكه به‌خاطر يك مارك، چندين برابر قيمت واقعي لباس زمستاني را با شما حساب مي‌كنند. علاوه بر آن لذت بافتن لباس براي خودتان و عزيزانتان را هم تجربه مي‌كنيد.

كامواهاي آماده

پيشرفت تنها در وسايل و تكنولوژي‌هاي روز نيست، چند وقتي است كه در مغازه‌هاي كاموا‌فروشي «كلاف‌هاي آماده» به فروش مي‌رسد؛ كلاف‌هايي با جنس‌ها و رنگ‌ها و طرح‌هاي مختلف، اگر چندان از بافتني سر در نمي‌آوريد، مي‌توانيد با خريد اين كلاف‌هاي آماده و سر و هم‌كردن آن لباسي كه مدنظرتان است در سايز‌هاي مختلف داشته باشيد كه يك تجربه جالب و هيجان‌انگيز است.

يك كلاف اضافه بخر

هرچقدر كه فروشنده‌ها بگويند جنس اين كاموا عالي است، محال است كه آب برود، اما تجربه خانم‌هايي كه دستي در بافتن دارند نشان مي‌دهد كه ممكن است بعضي از آنها بعد از شستن آب بروند و اندازه واقعي خودشان را از دست بدهند، يا حتي موقع بافتن با تمام حساب و كتاب‌هايي كه كرديد يكهو كلافتان كم بيايد و بعد هرچقدر بازار را بگرديد ، مشابه آن كلاف را پيدا نكنيد و لباستان ناقص بماند، به‌خاطر همين بهتر است هميشه يك كلاف اضافه بخريد كه اين دردسرها را نداشته باشيد.

کد خبر 277315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha