چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

بازارهای مالی و واسطه‌ای در آخرین روز کاری هفته نوسانات چشمگیری را ازسر گذراندند.

سکه

طلا و سكه كاهش چشمگير قيمت را تجربه كرد؛ دلار با اندكي افزايش نرخ مواجه شد و شاخص بورس با صعود ۷۹۸ واحدي از سد 76هزار واحد عبور كرد و به 76هزار و 166واحد رسيد.مهم‌ترين تحول اما در بازارهاي جهاني طلا شكل گرفت تا بهاي طلا و سكه با سقوطي چشمگير مواجه شود.

سرمايه‌گذاران بازار امن كه هفته گذشته سقوط چشمگير بهاي طلا را ازسر گذرانده بودند، انتظار تكرار همان روند را با همان شدت در اين هفته نداشتند اما روز گذشته اين اتفاق رخ داد تا بهاي هر اونس طلا با ريزش 27دلاري به يك هزار و 140دلار برسد. اين موضوع موجب شد تا بهاي سكه در بازار ايران نيز در آستانه سقوط به زير 900هزار تومان قرار بگيرد. اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه بازار ايران پس از تعطيلات تاسوعا و عاشورا هنوز فعاليت رسمي خود را آغاز نكرده است و فعالان بازار روز شنبه آينده را ملاك قيمت رسمي مي‌دانند. با اين حساب درصورت تداوم كاهش قيمت طلا در بازارهاي جهاني، بايد در روز شنبه انتظار كاهش بيشتر قيمت انواع سكه را داشت.

در بازارهاي جهاني از تقويت ارزش دلار به‌عنوان اصلي‌ترين دليل كاهش قيمت طلا ياد مي‌شود. ايجاد تقاضاي فيزيكي براي تقويت قيمت طلا نيز نتيجه نداد تا قيمت اين فلز گرانبها به كمترين رقم در 4سال گذشته برسد. كاهش ذخاير گلدتراست، بزرگ‌ترين صندوق سرمايه‌گذاري طلا در جهان به كمترين رقم در 6سال گذشته، نيز نشان‌دهنده نبود تمايل به بازار طلا از سوي سرمايه‌گذاران است. اواخر هفته گذشته نيز بهاي طلا حدود 57دلار كاهش را تجربه كرد كه با اين حساب مي‌توان كاهش قيمت هر اونس طلا طي 10روز گذشته را بيش از 90دلار برآورد كرد. روز چهارشنبه هفته گذشته بهاي هر اونس طلا يك هزار و 230دلار برآورد مي‌شد. در اين روزها هرگرم طلاي 18عيار در بازار ايران از 96هزار تومان به حدود92هزار تومان رسيده است.

  • آخرين وضعيت بازار ارز

روز گذشته بهاي دلار به 3هزار و 258تومان رسيد كه 5تومان بيشتر از آخرين نرخ آن در ابتداي هفته جاري است. شرايط نيمه‌تعطيل بازار ارز موجب كمبود عرضه و افزايش نسبت قيمت در روز گذشته شد. بازار ارز چشم به مذاكرات هسته‌اي دوخته است تا درصورت توافق نهايي مسير ديگري را در پيش گيرد و به سمت كاهش قيمت حركت كند.

بانك‌مركزي كه بارها اعلام كرده است به دنبال اجراي نظام ارز تك‌نرخي در كشور است به‌دنبال فرصتي است تا با افزايش ورودي‌هاي ارز به كشور امكان افزايش عرضه ارز و نزديك‌كردن نرخ‌هاي بازار و رسمي به يكديگر را به‌دست بياورد. شرايطي كه هنوز مهيا نشده است. در حال حاضر ميان 2نرخ مبادله‌اي و آزاد دلار تفاوت بيش از 580توماني مشهود است.

نرخ رسمي دلار از ابتداي سال‌جاري تاكنون رشد بيش از 170توماني را تجربه كرده است. روز گذشته سخنگوي دولت اعلام كرد كه دولت تنها يك نرخ را به رسميت مي‌شناسد و آن همان 2هزار و ۶۵۰ تومان است. محمدباقر نوبخت گفت: در همه كشورها يك بازار غيررسمي هم وجود دارد كه معاملات ارز با نظارت بانك مركزي در آنجا صورت مي‌گيرد.

کد خبر 276938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha