یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وسعت حفره‌ای که در لایه محافظ اتمسفر زمین ایجاد شده، به همان بزرگی است که در سال ۲۰۱۰، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بوده اما دانشمندان معتقدند روند ترمیمی این حفره درحال انجام است.

براساس گزارش گاردين، حفره‌اي كه در منطقه آنتراكتيكا در لايه ازن ايجاد شده‌است، حفره‌اي كه انتظار مي‌رفت با توقف استفاده از آلودگي‌هاي گاز كلورين از 27 سال پيش ترميم شده‌باشد، هنوز بزرگي برابر آمريكاي شمالي دارد.

اين حفره كه در ميان لايه باريكي از گاز اوزون كه از زمين در برابر تشعشعات مضر خورشيدي محافظت مي‌كند، ايجاد شده طي سالهاي متوالي وسعت يافته يا كوچكتر شده، اما در تاريخ 9 سپتامبر به بالاترين درجه وسعت خود در قطب جنوب رسيد و وسعتي برابر 24.1 كيلومتر مربع پيدا كرد. اين ميزان 9 درصد كمتر از بيشترين ركورد سال 2000 است اما تقريبا با ركورد‌هاي سال‌هاي 2010، 2012 و 2013 برابري مي‌كند.

دانشمندان هنوز نمي‌دانند چرا از زمان امضاي معاهده منترال در سال 1987 كه منجر به توقف استفاده از گاز‌هاي كلورين در سرتاسر جهان شد، وسعت اين حفره هنوز كاهش نيافته‌است. اين معاهده كه يكي از موفق‌ترين معاهدات جهاني بوده‌است، استفاده از گازهاي CFC كه عامل نابودي گاز ازن است را در محصولات تجاري ممنوع كرد.

به گفته پاول نيومن، دانشمند ارشد مركز فضايي گودارد ناسا، حفره ازن نسبت به آنچه در دهه 90 مشاهده شده‌بود بسيار كوچكتر شده‌است، و در عين حال ميزان مصرف كلورين به شدت كاسته شده، اما روند ترميم اين حفره بسيار طولاني خواهدبود زيرا كلورين از طول عمر بالايي برخوردار است.

به گفته محققان دليل ديگر طولاني شدن ترميم حفره ازن اين است كه تعاملات ميان تغييرات جوي و حفره ايجاد شده بسيار پيچيده‌است. اين حفره خود بر آب و هواي آنتراكتيكا تاثيرگذار است و سيستم بادي آن را تحت تاثير قرار مي‌دهد. با ترميم تدريجي اين حفره مي‌توان انتظار داشت طي 50 سال ديگر ميزان تغييرات جوي نيز افزايش پيدا كند.

ماه گذشته برنامه زيست‌محيطي سازمان ملل و سازمان هواشناسي جهاني اعلام كردند نشانه‌هاي مثبتي از بهبود حفره ازن مشاهده كرده‌اند، اما براي ترميم كامل آن به بيش از 35 سال زمان نياز خواهد‌بود. به گفته اين گزارش بدون وجود معاهده مونترال، ميزان CFCها تا سال 2050 ده برابر مي‌شد.

به گفته سازمان ملل،‌اين معاهده تا سال 2030 سالانه از وقوع دو ميليون سرطان پوست و آسيب ديدگي چشم‌ها و سيستم ايمني بدن انسان‌ها جلوگيري كرده‌ و در عين حال محافظ حيات‌وحش و كشاورزي بوده‌است.

کد خبر 276687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha