اختلاف ترانزیتی میان ایران و ترکیه همچنان حل نشده است تا کامیون‌ها برای عبور و مرور به‌دنبال راه‌های جایگزین باشند.

ترانزیت

تركيه در واكنش به سختگيري ايران در زمينه سوخت كاميون‌هاي ترك، عوارض عبوري كاميون‌هاي ايراني را افزايش داده كه اين موضوع هزينه‌هاي ترانزيتي را با افزايش مواجه ساخته است. اين اقدام كه از سوي مقامات ايراني غيرقانوني اعلام شده، با وجود انجام مذاكرات مختلف هنوز پابرجاست. ايران براي هر ليتر گازوئيل داخل باك خودروهاي عبوري از مرز ايران، 4هزار تومان از كاميون‌داران دريافت مي‌كند چراكه اختلاف قيمت هر ليتر گازوئيل در ايران و تركيه حدود 6هزار تومان برآورد مي‌شود.

پيشنهاد مطرح‌شده براي رفع اين مشكل، پلمب باك سوخت كاميون‌هاي ترك هنگام ورود به ايران است كه اين موضوع به‌طور كامل و صد درصدي قابل كنترل نيست و در اجرا با مشكلاتي مواجه است. با وجود اين كارشناسان راه و ترابري معتقدند راه ديگري جز پلمب كردن مخازن سوخت وجود ندارد. مديركل ترانزيت‌ سازمان راهداري گفت: دولت تركيه با ادعاي تعيين مسير جايگزين براي عبور كالاهاي ترانزيتي از ايران دنبال جلوگيري از پلمب مخازن سوخت كاميون‌هاي خود در ايران است، اما ما پلمب را عملياتي مي‌كنيم ضمن آنكه مسير‌هاي جايگزين ترانزيتي را هم براي دور زدن تركيه مشخص كرده‌ايم.

برخي ‌‌منابع خبري تركيه اعلام كردند، دولت تركيه درنظر دارد مسير جايگزيني را بيابد. آنها مدعي شده‌اند براساس طرح جديد، كاميون‌هاي تركيه بعد از گذشتن از خاك آذربايجان از طريق كشتي روي آب‌هاي درياي خزر انتقال داده مي‌شوند تا به آسياي مركزي برسند كه انتظار مي‌رود در 3ماهه نخست2015 اين مسير راه‌اندازي شود.

‌‌رئيس اتحاديه حمل‌ونقل بين‌المللي تركيه نيز مدعي شد اين مسير كم هزينه‌تر از مسير ايران است و ظرفيت سالانه 30هزار سفر از طريق اين مسير وجود دارد. مديركل ترانزيت‌ سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ايران به فارس گفت: از سال2015 هر كشوري حق دارد مسير جايگزين ترانزيت براي خود انتخاب كند. محمد جواد عطرچيان با بيان اينكه مسير مدنظر تركيه‌ براي كاميون‌‌هاي آنها بسيار پرهزينه است، افزود: ‌كشور آذربايجان از كاميون‌‌هاي تركيه‌اي عوارض عبور دريافت مي‌كند ضمن آنكه فقط بابت عبور كاميون‌ها از درياي خزر و از بندر تركمن‌باشي به باكو با كشتي‌‌هاي رو - رو ‌1800دلار دريافت مي‌شود و اين موجب افزايش سرسام‌آور تعرفه عبور براي كاميون‌ها خواهد شد.

عطرچيان اظهار داشت: پس از بروز اين مشكل از سوي طرف ترك، تردد كاميون‌هاي هر دو كشور ايران و تركيه از مرز كاهش يافته است. در اين راستا كشور ايران به‌دنبال مسيرهاي جايگزين است تا از طريق كشورهاي ديگر كاميون‌هاي ايران به مقاصد خود سفر كنند. وي اضافه كرد: در حال حاضر مسير آذربايجان، ارمنستان، گرجستان و بلاروس به‌عنوان مسير جايگزين در حال بررسي است تا از طريق درياي سياه يا بالاي درياي سياه، تركيه را دور بزنيم و از اين كشور عبور نكنيم.

کد خبر 276621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha