رضا کربلایی: نشستن ۳ رئیس‌کل بر صندلی بانک مرکزی در دولت گذشته باعث شد تا اختلاف نظر برسر اداره بانک مرکزی بین مجلس و دولت قبل به‌عنوان یک معضل به مجمع تشخیص مصحلت نظام ارجاع شود و مجمع یادشده یک سال پس از عمر دولت دهم، ۳شرط جدید برای عزل و نصب رئیس‌کل بانک مرکزی تعیین کند.

بانک

آيا اين شرايط جديد باعث جلوگيري از تجربه بركناري زودهنگام رئيس‌كل بانك مركزي در نتيجه اختلاف با رئيس‌جمهور خواهد شد؟
مجمع تشخيص مصلحت نظام مصوب كرد: رئيس‌كل بانك مركزي از اين پس با پيشنهاد وزير اقتصاد، تأييد هيأت دولت و با حكم رئيس‌جمهور به‌مدت 5سال منصوب خواهد شد. البته انتخاب مجدد اين مقام براي 5سال ديگر هم بلامانع است و تنها رئيس‌جمهور جديد در ابتداي دوره مي‌تواند طبق روال اين قانون، رئيس‌كل بانك مركزي را كه بيش از يك سال دوره تصدي وي باقي مانده باشد، تغيير دهد.

با تصميم ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، شرط تعيين شده در قانون پولي و بانكي مصوب1351 مبني بر اينكه رئيس‌كل بانك مركزي پس از تأييد مجمع عمومي اين بانك تعيين خواهد شد، حذف شده است. پيش از اين رئيس‌كل بانك مركزي به پيشنهاد رئيس‌جمهور و بعد از تأييد مجمع عمومي بانك يادشده با حكم رئيس‌جمهور منصوب مي‌شد كه اين فرايند اختيارات ويژه‌اي را به رئيس‌جمهور مي‌داد تا به راحتي سكاندار بانك مركزي را تغيير دهد.

  • انتخاب توسط 3قوه و محدود شدن رئيس‌جمهور

به گزارش همشهري، در جريان تصويب قانون برنامه پنجم توسعه بين دولت و مجلس گذشته بر سر تعيين رئيس‌كل بانك مركزي اختلاف به حدي بالاگرفت كه مجلس به اين پيشنهاد رأي داد تا رئيس‌كل بانك مركزي توسط روساي 3قوه تعيين شود. اين پيشنهاد را شوراي نگهبان قانون اساسي رد كرد و مجلس روي پيشنهاد خود ايستاد تا در نهايت اختلاف رخ داده به‌عنوان يك معضل برابر با قانون اساسي از سوي رهبر معظم انقلاب به مجمع ارجاع شد. سرانجام با تأخير چندساله پرونده نحوه اداره بانك مركزي در دوران فعاليت دولت يازدهم روي ميز اكثريت اعضاي مجمع قرار گرفت تا اكثريت اعضا به محدود شدن اختيارات رئيس‌جمهور رأي دهند.

  • ويژگي‌هاي رئيس‌كل بانك‌مركزي

كفايت علمي (داشتن دكتري در يكي از رشته‌هاي اقتصادي، پولي و مالي).
كفايت تجربي (داشتن 7سال تجربه در سطوح سياستگذاري و مديريتي در حوزه‌هاي اقتصادي، پولي و مالي و يا 5سال تجربه مديريتي در حوزه‌هاي تخصصي بانك مركزي، مديركل به بالا).
داشتن حسن شهرت و توانايي انجام وظايف.
نداشتن سابقه محكوميت مؤثر كيفري.
نداشتن تخلف مالي گسترده.

کد خبر 276618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha