محمد باریکانی: سمپوزیوم سازمان ملل متحد برای زمینه‌سازی‌ گردشگری پایدار صبح دیروز با حضور معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور و مهمانان خارجی در مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت خارجه برگزار شد.

تأکید سازمان ملل برحفظ محیط‌زیست در توسعه گردشگری


نمايندگان سازمان‌ جهاني جهانگردي، رئيس دفتر يونسكو در تهران، نمايندگان وزارت گردشگري هند، اعضاي دفتر توسعه گردشگري فيليپين، نماينده سازمان تجارت اندونزي، پژوهشگران گردشگري كميسيون اروپا، اعضاي اكو، مديران بانك جهاني، اعضاي مؤسسه هماهنگي‌ برنامه جامع گردشگري دانشگاه كلمبو و سريلانكا، فرستادگان هتل‌هاي زنجيره‌اي از امارات، نمايندگان وزارت گردشگري كامبوج، عضو كميته گردشگري تاجيكستان، نمايندگان وزارت گردشگري ماداگاسكار و كارشناسان گردشگري ژاپن، كره‌جنوبي و آلمان از مهمانان حاضر در سمپوزيوم دو روزه گردشگري سازمان ملل در تهران هستند.

گردشگري بدون برنامه‌ريزي تهديد است

به گزارش همشهري، در نخستين روز از سمپوزيوم سازمان ملل كه با برگزاري كارگاه‌هاي علمي ادامه يافت، گري لوييس نماينده مقيم برنامه توسعه ملل متحد در ايران اعلام كرد: ايران بايد براي توسعه گردشگري برنامه‌ريزي مناسب داشته باشد و مطمئن باشد كه آسيبي به محيط‌زيست وارد نمي‌شود.به گفته وي، برنامه‌ريزي‌ها در صنعت گردشگري بايد به‌گونه‌اي انجام شود كه درآمدهاي حاصل از آن مستقيم به جامعه محلي بازگردد.

وو هونگ‌وو، معاون دبيركل سازمان ملل متحد و رئيس بخش اجتماعي و اقتصادي اين سازمان نيز همچون گري لوييس معتقد است كه ايفاي نقش گردشگري در توسعه پايدار بايد با برنامه‌ريزي باشد.او گفت: بايد تا سال2030سياست‌هايي تدوين كرد كه گردشگري پايدار ارتقا يافته و منجر به ايجاد اشتغال پايدار شود. آنطور كه معاون دبيركل سازمان ملل اعلام كرد، گردشگري از بزرگ‌ترين بخش‌هاي با رشد سريع اقتصادي در جهان است كه سال گذشته 9درصد توليد داخلي كشورها را به‌خود اختصاص داد و از هر 11شغل جهان نيز يك شغل مرتبط با گردشگري است. وو هونگ‌وو، به رشد سريع گردشگران جهان اشاره كرد و گفت: سال 2030تعداد گردشگران جهان به يك ميليارد و 800ميليون مي‌رسد.به گفته او، رشد گردشگري در كشورهاي در حال توسعه بيشتر بوده و اين كشورها 45درصد از گردشگري ورودي جهان و 35درصد درآمد ناشي از گردشگري را به‌خود اختصاص داده‌اند.

اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور در مراسم آغاز به‌كار سمپوزيوم سازمان ملل براي زمينه‌سازي‌ توسعه پايدار گردشگري با تأكيد بر اينكه هر نوع برنامه‌ريزي گردشگري بايد بدون به خطر انداختن نسل آينده و با هدف ارتقاي سطح زندگي جامعه محلي انجام شود گفت: برنامه‌هاي توسعه‌ بايد با تكيه بر ماندگاري منابع اكولوژيكي و بهره‌وري اقتصادي تنظيم شود.

اعتراض به تخريب‌هاي زيست‌محيطي

معصومه ابتكار، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز در سمپوزيوم سازمان ملل در تهران گفت: اميدواريم محيطي ايجاد شود كه به ارتقاي اكوتوريسم و گردشگري پايدار در ايران منجرشود و از محيط‌زيست حفاظت كند. او در پاسخ به سؤال همشهري در اين خصوص كه آيا توسعه گردشگري در كشور منطبق با موازين زيست‌محيطي بوده؟ گفت: وضعيت مناطق گردشگري مثل استان‌هاي شمالي و رودخانه‌هايي كه مناطق مهم گردشگري كشور هستند شرايط خوبي را نشان نمي‌دهند. ابتكار با تأكيد بر اينكه گردشگري بايد در مسير اهداف توسعه پايدار حركت كند، از محقق نشدن اهداف زيست‌محيطي در گردشگري در سال‌هاي گذشته خبر داد و گفت: گردشگري بي‌ضابطه آسيب زيادي به محيط‌زيست زده است و طبيعت ايران در مسير تخريب‌هاي جدي قرار گرفت.ابتكار همچنين به بهره‌برداري غيرمسئولانه از جنگل‌ها اعتراض كرد و گفت: اگر قرار باشد هر نقطه از مناطق جنگلي كشور تراشيده شود و يك ساختمان فلزي و بتني در آن بالا برود ديگر نمي‌توان نام آن‌را گردشگري گذاشت.

برنامه‌ريزي 6ساله براي صنعت گردشگري

مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، سخنران ديگر سمپوزيوم سازمان ملل، در سخناني اعلام كرد: مي‌توان با توسعه گردشگري به توزيع عادلانه درآمد، كاهش فقر و كاهش مهاجرت‌ بي‌رويه به كلانشهرها كمك كرد.سلطاني‌فر افزود: با نزديك شدن به سال 2015، زمان اجماع ملل و كشورهاي جهان براي انجام اقدامات جهاني به‌منظور ريشه كني فقر، ارتقاي سطح زندگي و صيانت از محيط‌زيست فرا رسيده است.

وي با تأكيد بر اينكه با درنظرگرفتن ظرفيت‌هاي فراوان ايران در بخش گردشگري، برنامه‌هاي گسترده‌اي براي رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز 20ساله در1404هجري شمسي برابر با 2025ميلادي تدوين شده، افزود: سازمان ميراث فرهنگي برنامه‌هاي عملياتي و اجرايي 6سال آينده را تقديم دولت كرده است.

 

کد خبر 274855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha