مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رایانه‌ها در زمینه‌های مختلفی توانسته‌اند گوی سبقت را از انسان بربایند،‌از ریاضیات گرفته تا محاسبات پیچیده و شبیه‌سازی‌ها، اما هنوز نتوانست‌اند در یک زمینه به هوش انسانی برسند: هوش احساسی.

براساس گزارش ديسكاوري، اكنون برنامه رايانه‌اي جديدي مي‌تواند براساس نوع  تايپ كردن افراد،‌ جنس احساسات آنها را تعيين كند، ابداعي كه مي‌تواند مسير هوشمند‌تر شدن رايانه‌ها نسبت به انسان‌ها را هموار سازد.

محققان در تحقيقي جديد، از گروهي كوچك از افراد درخواست كردند تا متني را تايپ كنند و نوع ضربه‌هايي كه داوطلبان به كليد‌هاي صفحه كليد وارد مي‌آوردند را تحت نظر گرفتند تا بتوانند يكي از هفت حالت روحي را از ميان اين ضربات تشخيص دهند. اين نرم‌افزار توانست حالت روحي رضايت و خشم را به ترتيب با 87 درصد و 81 درصد دقت شناسايي كند.

به گفته دانشمندان دانشگاه اسلامي تكنولوژي بنگلادش سيستم‌هاي ردياب احساسات را مي‌توان در اپليكيشن‌هايي از قبيل اپليكيشن‌هاي آموز آنلاين به‌كار برد، يك سيستم آنلاين آگاه از حالات روحي كاربر مي‌تواند ظاهر خود را تغيير داده و متد آموزشي و محتواي خود را براي سازگاري بيشتر با حالات روحي كاربر،‌ با وي تطبيق دهد.

در مرحله اول اين تحقيق از 25 داوطلب 15 تا 40 ساله درخواست شد دو پاراگراف از رمان آليس در سرزمين عجايب را تايپ كرده و يكي از حالات روحي رضايت، ترس، خشم، غم، انزجار، شرم، گناه، خسته و يا عادي را كه در زمان تايپ‌كردن بر آنها غلبه كرده را انتخاب كنند. در بخش دوم نيز دانشمندان از نرم‌افزاري استفاده كردند كه نمونه‌هاي متني كاربراني را جمع‌آوري كرده‌بود كه هر 30 دقيقه يكبار حالت روحي خود را گزارش داده بودند.

در اين بخش از تحقيق متني خاص در اختيار داوطلبان قرار گرفته نشده‌بود و تنها كاربري روزانه داوطلبان تحت نظر قرار گرفته بود. دانشمندان در اين بخش از نرم‌افزاري ويژه استفاده كردند كه در پس‌زمينه به جمع‌آوري اطلاعات مربوط به ضربه‌هاي وارد شده به كليد‌هاي صفحه كليد مي‌پرداخت.

محققان در نهايت 19 نوع ضربه زدن به كليد‌ها را از ميان داده‌ها استخراج كردند كه برخي از آنها با سرعت تايپ كردن در ارتباط است. برخي از ويژگي‌ها از قبيل حد‌فاصل‌هاي پنج‌ثانيه‌اي و زمان سپري شده ميان زماني كه كليدي فشرده و آزاد مي‌شود نيز در اين 19 دسته بندي قرار گرفته‌اند.

محققان براي تحليل متن‌هاي نمونه، از ديتا‌بيس استانداردي از واژه‌ها و جملات استفاده كردند كه با هفت حالت روحي مختلف در ارتباط بودند. به گفته محققان اين سيستم جديد تشخيص حالات روحي در حقيقت كشفي جديد به شمار نمي‌رود، تنها تلاشي ديگر براي تلفيق متد‌هاي مثبت و كاربردي موجود بوده‌است.

کد خبر 274519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha