اختلاف نظر بر سرمالکیت مناطق حفاظت شده از موضوعاتی است که هرازگاهی مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست بر آن انگشت می‌گذارند؛ به‌ویژه مدیرکل محیط‌زیست استان تهران که چندبار از نداشتن حق مالکیت محیط‌زیست بر مناطق حفاظت شده انتقاد کرده و آن را مانعی برای حفاظت از این عرصه‌ها اعلام کرده است.

منابع طبیعی

مالكيت مناطق حفاظت شده براساس قانون برعهده سازمان جنگل‌هاست اما مسئولان اين سازمان تاكنون واكنشي به اين اظهارات نشان نداده‌اند. روز گذشته هم محمدهادي حيدرزاده يكي از عوامل زمين خواري‌هاي گسترده در مناطق حفاظت شده تهران را ناشي از همين عدم‌مالكيت سازمان حفاظت محيط‌زيست بر اين عرصه‌ها دانست. او در جمع خبرنگاران از زمين‌خواري و تجاوز به عرصه‌هاي ملي و طبيعي پايتخت خبر داد. حيدرزاده از شميرانات به‌عنوان بزرگ‌ترين منطقه زمين‌خواري در تهران نام برد و گفت كه تصرف اراضي ملي در شميرانات بسيار اسفناك است.

تهران ركورددار تصرفات غيرقانوني

حيدرزاده با اشاره به اينكه زمين‌خواري در استان‌هايي مانند فارس، شمال كشور و تهران كه قيمت زمين با ارزش افزوده روبه‌روست گسترده‌تر مي‌شود گفت كه تهران از اين نظر ركورددار است و ميزان تصرفات غيرقانوني در استان تهران از ساير استان‌ها بيشتر است.

به گفته مديركل محيط‌زيست استان تهران، اشخاص حقيقي غالبا قطعات متعدد زمين با متراژ كم را تصاحب مي‌كنند درحالي‌كه اشخاص حقوقي قطعات كمتر اما با متراژ‌هاي بالا را به تصرف خود درمي‌آورند كه اين موارد در استان تهران به وفور ديده مي‌شود. آنطور كه در گزارش مهر آمده است حيدرزاده با بيان اينكه بيش از 40درصد استان تهران با مساحتي معادل 400هزار هكتار جزو مناطق چهارگانه و حفاظت‌شده هستند، تصريح كرد: تعداد تصرفات در اين مناطق بسيار زياد است. درعين حال او گفت كه متوليان اصلي برخورد با زمين‌خواري، سازمان امور اراضي و سازمان جنگل‌ها هستند و سازمان حفاظت محيط‌زيست مسئوليتي در اين خصوص ندارد.

اين مقام مسئول مي‌گويد: از سال 88تا92حجم تصرفات افزايش چشمگيري داشته و بسياري از زيستگاه‌ها از بين رفته‌اند. ويلاسازي‌هاي گسترده در اين سال‌ها زندگي حيات وحش را در استان تهران با مشكلات بسياري مواجه كرده و موجب تخريب گونه‌هاي جانوري و گياهي و تنوع ژنتيك استان شده است. سازمان حفاظت محيط‌زيست در حقيقت پيشگيري از تصرفات را بر عهده دارد اما برخورد با ساخت‌وسازهاي غيرمجاز وظيفه سازمان حفاظت محيط‌زيست نيست و در اين زمينه سازمان جنگل‌ها بايد ورود كند.

مديركل محيط‌زيست استان تهران تصرفات در شميرانات را اسفناك وصف كرد و يادآور شد: به‌دليل خوش آب و هوا بودن شميرانات، تجاوز به اراضي ملي در اين منطقه به‌طور گسترده رخ مي‌دهد ولي از آنجا كه سازمان حفاظت محيط‌زيست مالكيت مناطق چهارگانه را ندارد در برخورد با متجاوزان با مشكل مواجه مي‌شود.

حيدرزاده تأكيد كرد: در بحث اراضي ملي 2 راهكار براي از بين بردن اختلاف نظر قضايي بين سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها وجود دارد كه يكي مبارزه با ساخت‌وساز و ديگري مالكيت مناطق چهارگانه است.

مديركل محيط‌زيست استان تهران با اشاره به اينكه در 6ماهه نخست امسال براي بيش از 30مورد دخل و تصرف غيرقانوني پرونده تشكيل و100مورد زمين‌خواري شناسايي شد، گفت: با توجه به هماهنگي‌هاي صورت گرفته با قوه‌قضاييه براي برخورد با متخلفان اميدواريم بعد از اين كمتر شاهد تصرفات غيرقانوني در اراضي ملي باشيم.

حيدرزاده درخصوص تصرف اراضي منطقه حفاظت شده ورجين هم گفت: دخل و تصرف در اين منطقه با صورتجلسه صوري انجام شده و حكم اجرا گرفته شده است و ميزان دخل و تصرف در حال حاضر به 30هكتار افزايش يافته است. مديركل محيط‌زيست استان تهران، در پايان با تأكيد براينكه وظيفه محيط‌‌بانان مبارزه با ساخت‌وساز غيرقانوني نيست گفت كه تعداد محيط‌بانان از سال82تاكنون از 16نفر به 5 نفر كاهش يافته است براين اساس مبارزه با زمين‌خواران توسط محيط‌‌بانان انتظار نابه جايي است.

ويلاي 18ميلياردي در انتظار تخريب

مديركل بازرسي، ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات سازمان حفاظت محيط‌زيست هم دراين نشست با اشاره به افزايش پديده خوش‌نشيني در استان تهران گفت: 118پرونده كه مدارك آنها كامل شده و طي 4سال اخير معطل مانده بود براي اجراي احكام در دستور كار قرار گرفته است.

سيداحمد نبوي افزود: در 2‌ماه گذشته با دستور ويژه از سوي رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، برخورد با دخل و تصرف غيرقانوني را آغاز كرده‌ايم كه در اين مدت شاهد 6500ميليارد تومان خسارت به دليل زمين‌خواري به بيت‌المال در منطقه حفاظت شده ورجين بوديم. به گفته وي، حكم دادگاه براي 42پرونده صادر شده و اين حكم براي قلع و قمع و رفع تصرف بوده اما متأسفانه پرونده‌ها باقي‌مانده و اقدامي براي اجراي احكام آن صورت نگرفته است.

نبوي گفت: اداره كل محيط‌زيست استان تهران با همكاري دادگستري 100مورد جديد دخل و تصرف را شناسايي كرد كه با توجه به اينكه هنوز ويلاسازي صورت نگرفته، آن را پس خواهيم گرفت.در واقع اين كار با كمك نيروي انتظامي و قوه‌قضاييه و تيم ويژه‌اي شكل گرفته و در 2تا3هفته آينده قلع و قمع آن آغاز مي‌شود.

وي با بيان اينكه قيمت برخي از ويلاها به ميلياردها تومان مي‌رسد، گفت: ما در استان تهران ويلايي داريم كه 18ميليارد تومان قيمت‌گذاري شده است ولي بايد تخريب شود چراكه ساخت‌وساز غيرقانوني صورت گرفته و كميسيون تحت نظر سازمان بازرسي كل كشور، ديوان محاسبات، سازمان جنگل‌ها و محيط‌زيست قبل از آنكه ويلاسازي صورت بگيرد، وارد عمل نشده‌اند و اكنون بايد بخشي از ضرر و زيان را به افراد متخلف پرداخت كنيم.

نبوي به راه‌اندازي شوراي هماهنگي به‌منظور تجميع اطلاعات موجود در زمينه زمين اشاره كرد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در ارائه اسناد، استعلامي از سازمان حفاظت محيط‌زيست نمي‌گيرد كه اين خود مي‌تواند مشكل‌ساز باشد.

24هزار هكتار تصرف غيرقانوني در تهران

مديركل محيط‌زيست استان تهران در«نشست كشف زمين‌خواري بزرگ در مناطق حفاظت شده محيط‌زيست» تصريح كرد: در استان تهران 24هزار هكتار تصرف غيرقانوني داشتيم كه در سال‌جاري از بخش عمده‌اي از اين عرصه‌ها خلع يد شد اما بسياري از مشكلات همچنان پابرجاست. محمد هادي حيدرزاده، راه مقابله با زمين‌خواري در پايتخت را راه‌اندازي شعبه‌ويژه قضايي عنوان كرد و از قوه قضاييه خواست شعبه‌ويژه‌اي براي بررسي 100نقطه از تصرفات غيرقانوني در تهران داير كند.

 

کد خبر 274139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha