سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه شهری: معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد:

بر اثر سهل‌انگاری پیمانکار شرکت توانیر در بندرعباس و تخلیه 100 تن مازوت در دریا، منطقه‌ای به طول 8 کیلومتر و عرض 100 متر از نوار ساحلی از نیروگاه برق بندرعباس به سمت شرق تا نزدیکی بندر شهید باهنر دچار آلودگی شدید نفتی شده است.
دکتر محمدباقر نبوی در گفت و گو با فارس اعلام  خسارتهای ناشی از این آلودگی‌ را به آینده نزدیک موکول کرده و گفته است این موضوع به مراجع قضایی ارجاع شده و در حال پیگیری است.
گفته می‌شود این آلودگی صرفا بر اثر سهل‌انگاری پیمانکار توانیر روی داده و ناشی از آن است که این پیمانکار لجن‌های نفتی باقیمانده در مخازن ذخیره نفت کوره در محوطه توانیر را در دریا تخلیه کرده است.
دکتر محمدرضا مسعودی‌نژاد، از متخصصان محیط‌زیست گفت:  اگر تخلیه در نزدیک ساحل باشد سبب آلوده‌شدن خاک ساحل به ترکیبات نفتی می‌شود، اما این ترکیبات با توجه به آنکه ماهیتی اکسیژن‌خواه دارند، چنانچه به دریا وارد شوند اکسیژن موجود در آب را کاهش می‌دهند و این کاهش اکسیژن باعث از بین رفتن گونه‌هایی نظیر تک‌یاخته‌ها و ماهی‌ها می‌شود که نیاز به اکسیژن دارند.
 افزون بر این، پرنده‌های آبزی که از ماهیان تغذیه می‌کنند، هنگام شکار به این ترکیبات آلوده می‌شوند و در نتیجه خاصیت شناوری خود را  از دست داده و در نهایت نابود می‌شوند.
این کارشناس محیط‌زیست در بخش دیگری به آثار زیانبار آلودگی نفتی بر جنگل‌های بی‌نظیر مانگروها اشاره کرد و گفت: این جنگلها نسبت به آلودگی‌های نفتی بسیار حساس و آسیب‌پذیرند.
به گفته مسعودی‌نژاد، خسارت جبران‌ناپذیر دیگر، آثار مرگباری است که از طریق ماهیان و میگوهای آلوده به این ترکیبات بر زنجیره غذایی انسانها وارد می‌شود که پیامد آن در درازمدت انواع سرطان‌هاست.
کد خبر 27407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز