یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

علیرضا سلطانی: اعلام نرخ رشد اقتصادی ۴.۶ درصدی برای فصل بهار۹۳ با توجه به منفی بودن این نرخ در ۳ سال اخیر این سؤال را مطرح کرده که آیا اقتصاد ایران از رکود خارج شده و به شرایط رونق رسیده است؟ پاسخ سؤال قطعا منفی است.

آنچه در فصل بهار اتفاق افتاده و با لحاظ تحولات فصل تابستان و 2فصل باقيمانده از سال بايد تأكيد كرد كه اقتصاد ايران تازه درحال بازگشت به شرايط عادي است؛ شرايطي كه اصولا نمي‌تواند براي كشوري مثل ايران با توجه به ظرفيت‌هاي اقتصادي بالا، درجه بالاي عقبگرد در سال‌هاي اخير و دور افتادن از شرايط رقابتي با ديگر كشورها در عرصه اقتصاد جهاني و هدف‌گذاري اسناد بالادستي كشور(متوسط رشد اقتصادي 8.5 درصدي) قابل پذيرش باشد.

اگرچه‌گذار از شرايط منفي رشد اقتصادي و مثبت شدن اين شاخص براي اقتصاد ايران اقدام بزرگي به شمار مي‌آيد اما بايد اذعان كرد كه تحقق اين مهم در نتيجه تحركات غيراقتصادي و به‌عبارت ديگر سياسي است. به همان ميزان كه در منفي شدن اقتصاد ايران (90تا92) عوامل و متغيرهاي سياسي نقش‌آفرين بوده‌اند، بازگشت از اين شرايط نيز معلول عوامل سياسي و فضاي رواني ناشي از شرايط سياسي است. در واقع بايد پذيرفت كه هنوز در عرصه سياستگذاري و اجراي اقتصادي، تحركي ديده نشده است. بخشي از اين بي‌تحركي ناشي از گستردگي و سنگيني سايه سياست بر فضاي اقتصادي و وابسته شدن گشايش اقتصادي به گشايش سياسي در مسئله هسته‌اي ايران و غرب است كه طبيعي به‌نظر مي‌رسد. بخشي نيز ناشي از تأخير در سياستگذاري براي خروج از ركود اقتصادي است.

نكته‌اي كه در اين ميان بايد به آن اشاره كرد، تداوم يا عدم‌تداوم روند رشد اقتصادي فصل بهار و تكرار نرخ رشد آن در فصول ديگر سال است. به‌احتمال زياد نرخ رشد اقتصادي فصل تابستان93 تفاوتي با نرخ 4.6درصدي بهار نداشته باشد اما اين نرخ قطعا در فصول پاييز و زمستان به‌مراتب كمتر خواهد بود چرا كه حباب سياسي حاكم بر فضاي اقتصادي كشور در نيمه دوم سال92 تا حد زيادي كوچك شد و از آن زمان تا الان در حوزه اقتصادي تحرك قابل توجهي بروز و ظهور نيافته است.

بسته سياستي دولت براي خروج از ركود نيز درصورت اجرايي شدن، آثار واقعي خود را در سال آينده نشان خواهد داد؛ آثاري كه البته هنوز در ركودزدايي كامل آن ترديد وجود دارد. بي‌تحركي اخير دولت در اجراي بسته سياستي خروج از ركود پس از 2‌ماه تحرك و تبليغات بر اين ترديد مي‌افزايد. طبق اعلام مقامات اقتصادي، آثار اوليه طرح خروج از ركود بايد در سال‌جاري ديده شود.
در پايان بايد بر اين نكته تأكيد كرد كه رونق اقتصادي ايران مستلزم تحقق نرخ رشد سالانه اقتصادي بالاي 8درصد و تبديل آن به نرخي ثابت و پايدار در كشور آن هم در همه بخش‌هاي اقتصادي است.

کد خبر 273998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha