شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

الهام مرادی: از روزگاری که پیک و قاصد به کوه و بیابان می‌زد تا پیامی را به گوشه دیگر مملکت برساند تا امروز که تکنولوژی جای چاپار را گرفته، صد‌ها سال می‌گذرد.

پیک موتوری

حالا، در هزاره سوم بعد از ميلاد، يك نمونه از پيك‌ها، مردان موتورسواري هستند كه در كسري از ساعت، محموله شما را مي‌گيرند و به گوشه‌اي ديگر از اين شهرهاي شلوغ مي‌رسانند؛ سريع‌تر از پست، ماشين يا هر وسيله ديگري كه فكرش را بكنيد. پيك‌موتوري‌ها از حدود ۲۰ سال قبل كارشان را در تهران شروع كردند. «پيك بادپا» نخستين پيك رسمي ايران است كه با چند موتورسوار كارش را شروع كرد و حالا با ۵ هزار موتورسوار بسته‌هاي تهراني‌ها را به همه جاي شهر جا‌به‌جا مي‌كند. آنطور كه آمار و ارقام نشان مي‌دهد، شعبه‌هاي اين پيك هر روز ۳۰ تا ۱۰۰ ماموريت را انجام مي‌دهند كه باعث حذف ۲۰هزار رفت‌و‌برگشت در شهر مي‌شود. اگر با خدمات بسيار متنوع اين موتورسواران آشنا نيستيد، اين مطلب را بخوانيد.

  • چطور پيك موتوري بگيريم

پيك بادپا بزرگ‌ترين و گسترده‌ترين پيك ايران است كه تقريبا در تمام محله‌هاي تهران شعبه دارد. براي استفاده از خدمات اين پيك كافي است با شماره 4رقمي ۸۲۸۲ تماس بگيريد تا اپراتور، شما را با نزديك‌ترين شعبه مرتبط كند. اگر كد اشتراك داشته باشيد، معطلي‌تان حتي كمتر هم مي‌شود چون اپراتور با ثبت كد، به‌طور مستقيم درخواست شما را در سيستم نزديك‌ترين شعبه ثبت كرده و ترتيب اعزام پيك را مي‌دهد. در غيراين صورت، شما به شعبه وصل مي‌شويد تا جزئيات درخواست‌تان را اعلام كنيد. بعد از آن، بارنامه صادر مي‌شود و رقم پرداختي شما براساس حجم و وزن بار و مسافتي كه بايد طي شود، محاسبه خواهد شد.

  • پيك اورژانسي مخصوص شما

اگر محموله ارسالي‌تان بايد فوري به مقصد برسد اين موضوع را در تماستان با پيك اعلام كنيد. پيك با دريافت كمي هزينه بيشتر، موتوسواري تك ماموريتي برايتان مي‌فرستند؛ يعني موتورسواري كه فقط سرويس مورد نظر شما را انجام مي‌دهد. چون در حالت عادي پيك‌ها براي صرفه‌جويي در وقت و انرژي و سوخت، چند محموله هم‌مسير را با هم به مقصدهايشان مي‌رسانند. در اين صورت هزينه حمل‌ونقل هم بين محموله‌ها تقسيم مي‌شود و شما رقم كمتري پرداخت خواهيد كرد.

  • موتور مي‌خواهيد يا وانت‌هاي باربر؟

محموله‌هايي در حد يك كارتن كوچك با موتور جا‌به‌جا مي‌شوند اما اگر محموله‌تان سنگين يا حجيم باشد مي‌توانيد درخواست پيك‌وانتي بدهيد. پيك بادپا علاوه بر ۵ هزار پيك موتوري كه در ۲۲۰ شعبه‌خود (كه البته قرار است تا پايان سال به ۳۵۰ شعبه برسد) به‌كار گرفته، هزار پيك وانتي را هم در اختيار دارد كه محموله‌هاي سنگين را به مقصد مي‌رسانند. مشتريان اين خدمات عموما توليدي‌ها هستند كه مي‌خواهند بارشان در مدت كوتاهي به مقصد برسد. پيك بادپا براي اين توليدي‌ها خدمات بسته‌بندي را هم انجام مي‌دهد.

  • نماينده شما در هر جا

پيك‌هاي موتوري اين روز‌ها فرا‌تر از نامه‌رسان و قاصد ظاهر مي‌شوند. آنها نماينده‌هاي شما در شهر هستند كه برايتان خريد مي‌كنند، امور بيمه‌اي‌تان را انجام و كارهاي اداري‌تان را سر و سامان مي‌دهند. بعضي از پيك‌هاي موتوري با فروشگاه‌هاي اينترنتي قرارداد دارند و خريدهاي شما را به دست‌تان مي‌رسانند. فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي مثل شهروند كه فروش مجازي دارند هم با كمك همين پيك‌هاي موتوري خريدهاي اينترنتي يا تلفني شما را به‌طور رايگان به دست‌تان مي‌رسانند. اين پيك‌ها در پايانه‌هاي مسافربري، فرودگاه‌ها و نمايشگاه‌هاي بزرگي مثل نمايشگاه قرآن و نمايشگاه كتاب هم مستقر هستند و مي‌توانند در زمان كوتاهي بار و خريدهاي شما را از چمدان گرفته تا سوغاتي و كتاب و... به نشاني‌اي كه در اختيارشان مي‌گذاريد برسانند.

  • كارهاي بانكي‌تان را به آنها بسپاريد

شايد باورتان نشود اما پيك‌هاي موتوري كارهايي مثل پرداخت قبوض و اقساط بانكي، وصول كردن چك‌ها و ديگر كارهاي بانكي شما را انجام مي‌دهند تا هم رفت‌وآمد شما را در شهر كم كنند و هم كار‌ها را به سريع‌ترين شكل ممكن به انجام برسانند. خريد اسناد مناقصه، مشاركت در توزيع محصولات كم‌حجم، توزيع قبوض، توزيع اقلام تبليغاتي و اطلاع‌رساني و پخش كتاب‌ها و نشريات هم از ديگر مواردي هستند كه براي انجامشان مي‌توانيد روي همكاري پيك موتوري بادپا حساب باز كنيد. نتيجه غيرمستقيم اين همكاري‌ها هم حذف ترددهاي اضافي در شهر است.

  • زمان حمل كالاها

زمان درنظر گرفته شده براي ارسال بسته‌ها توسط پيك‌هاي بادپا به تهران و حومه ۶ ساعت است، براي استان‌هاي اطراف ۲۴ ساعت و براي شهرهاي دور ۴۸ ساعت. خدمات پستي آرامكس و راه آسمان آبي ايران‌اير هم با پيك بادپا قراردادهايي دارند تا حمل اين محموله‌ها را به گوشه و كنار كشور تسهيل كنند. مشتركان اين خدمات كه محموله‌هايي براي مناطق آزاد تجاري مي‌فرستند، مي‌توانند از تخفيف‌هاي ويژه حمل‌ونقل كه گاهي تا ۵۰درصد هم مي‌رسد بهره‌مند شوند. در عوض، پيك براي آنها تمام مراحل اداري گمركي و ترخيص كالا را انجام مي‌دهد.

  • سفارش در صدم ثانيه

پيك بادپا در حال راه‌اندازي سامانه‌اي است كه با افتتاح آن مي‌توانيد در لحظه سفارشتان را ثبت كنيد. اين سامانه، سامانه صدور الكترونيك بارنامه است كه با مجهز شدن موتوسوار‌ها به اس‌ام‌اس پرينتر كار مي‌كند. در واقع موتورسوار به محض سفارش شما، هر جاي شهر كه باشد سفارش را دريافت كرده، بارنامه را پرينت مي‌گيرد و به محل حضور شما مي‌آيد؛ اين يعني حذف رفت‌وآمد پيك به شعبه و كاهش اتلاف زمان. آنطور كه پيك بادپا پيش‌بيني مي‌كند، سرعت ارسال بسته‌ها با اين روش ۲ برابر افزايش پيدا خواهد كرد.

  • قاصداني تيزرو در سراسر ايران

اگرچه اين روز‌ها پيك‌هاي زيادي در سطح شهر فعاليت مي‌كنند اما اگر بخواهيد بسته‌اي را به شهرهاي مجاور بفرستيد، هنوز بايد به پست متكي باشيد. البته پيك بادپا در حال راه‌اندازي شعب استاني است تا محموله‌هاي ارسالي را به‌صورت زميني يا هوايي به مقصدتان برساند. شعبه استان سيستان‌و‌بلوچستان اين پيك راه‌اندازي شده و تا يك‌ماه آينده هم در تمام كلانشهرهاي كشور اين شعبه‌ها راه‌اندازي خواهند شد. پيك بين‌شهري سرعتي بالاتر از پست دارد و با حداقل قيمت و حداكثر كيفيت بسته‌هاي شما را به مقصدتان مي‌رساند.

کد خبر 273715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha