همشهری آنلاین: مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها گفت: قرار است تا سال ۱۴۰۲ سراسر کشور به دو روش استفاده از هواپیما و ژنراتورهای زمینی تحت پوشش علمیات باروری ابرها قرار گیرد.

به گزارش ايرنا، محمد مهدی جوادیان زاده روز شنبه اظهار کرد: استفاده از هواپیما و ژنراتورهای زمینی دو روش معمول بارور کردن ابرها در جهان است که در کشور ما نیز از همین روش‌های معمول به صورت کاملا بومی استفاده می‌شود.

وی افزود: دیدگاه وزارت نیرو در زمینه اجرای عملیات باروری ابرها به صورت مستمر بسیار مثبت است و بر استفاده از منابع آب‌های غیر متعارف که شامل پساب‌ها و باروری ابرها می‌شود تاکید دارد.

وی گفت: سازمان جهانی هواشناسی معتقد است بحث باروری ابرها باید به صورت یک استراتژی در کنار سایر استراتژی‌های مدیریت منابع آب در نظر گرفته شود، در واقع عملیات باروری ابرها باید به صورت مداوم انجام شود و این طور نباشد که در سالی فراموش شود و زمانی که درگیر خشکسالی شدیم دوباره عملیات اجرا شود.

جوادیان افزود: البته زمانی که خشکسالی رخ می‌دهد راندمان باروری ابرها هم کاهش می‌یابد از این رو باید عملیات باروری به طور مداوم انجام شود.

وزارت نیرو نظر مساعدی نسبت به این موضوع دارد از این رو از مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها خواست تا یک برنامه میان مدت و طولانی مدت برای توسعه باروری ابرها تا سال 1402 ارایه کند.

اواخر سال گذشته 10 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و به‌روزرسانی تجهیزات باروری ابرها تخصیص یافت و قرار است 3 میلیارد تومان دیگر نیز اختصاص یابد.

سه رادار در فلات مرکزی وجود دارد که متعلق به وزارت نیرو است که در حال اصلاح آن‌ها هستیم. همچنین دو فروند هواپیما مخصوص باروری ابرها در کشور وجود دارد که عملیات تجهیز دستگاه‌ها در حال انجام است.

جوادیان زاده با بیان این که عملیات باروری در کشور کاملا بومی است گفت: پیش‌بینی، اجرای عملیات و ارزیابی 3 مولفه مهم در فرایند باروری ابرها است که به صورت کاملا بومی در کشور انجام می‌شود، یک سری تجهیزات هم خارجی است که در تمام دنیا متداول است.

وی ادامه داد: فرایند باروری ابرها دارای قدمتی 60 ساله در دنیا است و بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از نقاط دنیا حدود 50 سال است عملیات باروری را انجام می‌دهند که روش متدوال این روند استفاده از یددید نقره و ازت مایع است اما بیش‌تر از یددید نقره استفاده می‌شود.

جوادیان زاده افزود: یددید نقره بیشترین راندمان را در باروری ابرها دارد و هم این که کم‌ترین اثر زیست محیطی در طبیعت به جای نمی‌گذارد، در واقع ماده سالمی است، انجمن جهانی تعدیل آب و هوای امریکا تاثیر یددید نقره بر روی محیط زیست را بررسی کرده اما هیچ اثر سوئی گزارش نشده است.

وی درباره این که ممکن است عملیات باروری ابرها تاثیر معکوس بر روی اقلیم منطقه داشته باشد گفت: علم تعدیل وضع هوا چندین گرایش دارد که یکی باروری ابرها جهت تشدید و دیگری باروری جهت کاهش بارش است که اکنون نیز در نقاط مختلف دنیا استفاده می‌شود.

باروری ابرها مسئله‌ای نیست که احتمالات در آن جایی داشته باشد زیرا کاملا قابل کنترل است، اگر مواد به مقدار زیاد در ابر تزریق شود موجب عقیم شدن ابر می‌شود و اگر به میزان لازم تزریق شود باعث بارش می‌شود و این عملیات کاملا تحت کنترل انجام می‌شود.

جوادیان زاده با تاکید بر این که برای اجرای عملیات بارور کردن ابرها شرایط جوی باید مساعد باشد گفت: شرایط مناسب یعنی این که در مناطقی که بارش بیش از 200 میلی‌متر باشد برای باروری مناسب است اما متوسط بارندگی در مناطق کویری مانند یزد و کرمان کم‌تر از 200 میلی‌متر است از این رو عملیات باروری بر روی ارتفاعات انجام می‌شود.

به گفته وی ارتفاعات استان‌های کویری شرایط خوبی برای بارور کردن ابرها دارند. البته پیش‌بینی‌های اقلیمی نشان می‌دهد امسال تقریبا سال نرمالی از لحاظ بارندگی خواهد بود هر چند اطمینان زیادی نمی‌توان کرد.

جوادیان زاده افزود: سال آبی از مهر آغاز می‌شود اما فصل باروری ابرها از آبان ماه است در واقع ابرهای سرد که قابلیت باروری دارند از اواخر آبان ماه وارد کشور می‌شوند از این رو عملیات باروری ابرها از 15 تا 20 آبان در کشور آغاز می‌شود و برای برخی مناطق کشور تا نیمه اردیبشهت سال آینده ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: قرار است 12 استان کشور از جمله تهران تحت عملیات باروری ابرها قرار گیرند که شامل سه استان شمالی و استان‌هایی در فلات مرکزی و استان‌های آذربایجان غربی و شرقی است، فصل باروری ابرها در استان‌های شمالی اردیبشهت ماه تا تیر ماه است بنابر این عملیات باروری ابتدا در استان‌های دیگر و بعد در شمال کشور انجام می‌شود.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها درباره این که کشوری بتواند ابرهای مساعد برای باروری را تحت کنترل خود در آورد و اجازه خروج از کشور را ندهد گفت: این مبنای علمی ندارد هرچند برخی کشورها مدعی این موضوع هستند.

وی با بیان این که سازمان جهانی هواشناسی این مسئله را تایید نمی‌کند افزود: سازمان جهانی هواشناسی هر چهار سال یک بار بیانه‌ای صادر می‌کند که در یکی از بندهای بیانه خود در سال2013 می‌گوید: تولید سیستم‌های بارشی و حتی تغییر مسیر حرکت ابرها انرژی بالایی می‌خواهد که هنوز بشر به آن دست نیافته است، انرژی مورد نیاز برای این که مسیر سیستم جوی را عوض کنند معادل چندین بمب اتم است.

جوادیان زاده همچنین در مورد تاثیر باروری ابرها بر روی پایین دست گفت: اینکه ابری در بالادست بارور شود و تاثیر منفی بر پایین دست آن منطقه داشته باشد از نظر علمی رد شده است زیرا از نظر علمی ثابت شده است که وقتی سیستم جوی وارد منطقه‌ای می‌شود در حالت طبیعی حداکثر 10 درصد آب داخل آن ممکن است ریزش کند که به صورت باران می‌بینم اگر در اثر باروری 10 درصد افزایش بارش را موجب شویم 10 درصد در 10 درصد می‌شود یک درصد، یعنی موجب شدیم 11 درصد باران ببارد و این یک درصد قرار نیست در پایین دست تاثیری داشته باشد.

جوادیان زاده در مورد قدرت باروری ابرها اظهار کرد: سامانه‌های جوی از چند جهت وارد کشور می‌شوند؛ یکی سیستم مدیترانه‌ای است که از غرب وارد می‌شود و دیگری سیستم سودانی است که از عربستان وارد کشور می‌شود، گاهی اوقات این دو سیستم همزمان وارد کشور می‌شوند و به هم برخورد می‌کنند که در این صورت بسیار قوی می‌شوند و کل کشور تحت بارش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس میزان بارور کردن ابرها بستگی به قدرت و نوع سامانه جوی که وارد کشور می‌شود، دارد.

جوادیان زاده گفت: معمولا در هر سورت پروازی 480 پیروپاترون با هواپیما حمل می‌شود. پیروپاترون مخازنی است که گلوله‌ها و فشنگ های حاوی یددید نقره در آن جای می‌گیرد. گاهی ممکن است در یک سورت فقط 20 عدد شلیک شود و گاهی تمام 480 تا تخلیه شود، گاهی هم اتفاق می‌افتد که هواپیما بارگیری می‌کند و دوباره به پرواز در می‌آید در واقع تمام این‌ها به قدرت شرایط جوی موجود که در حال بارور شدن است بستگی دارد.

چندی پیش رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از انجام باروری ابرها در تهران و 11 استان کشور در سال آبی جدید خبر داده بود.

کد خبر 273205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha