محمد باریکانی: صنعت گردشگری ایران سال‌هاست که از چرخه پیشرفت جهانی بازمانده اما بازماندن ایران از رقابت گردشگری در جهان ارتباط مستقیمی با ضعف مدیریت کلان بخش گردشگری در کشور دارد.

مسئولان گردشگری

خبرگزاري مهر ديروز در گزارشي با انتشار «تخصص مديران بخش گردشگري» مشخص كرد كه از يك دهه پيش تاكنون هيچ‌يك از مديران ارشد در معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي تجربه و تحصيلات مرتبط با اين صنعت را نداشته‌اند.

براساس سند چشم‌انداز، صنعت گردشگري كشور بايد در افق1404 به جايگاهي برسد كه سهم ايران از گردشگري جهان را از0/09 درصد در سال83 به 5 /1درصد در سال1404 افزايش داده و 20ميليون گردشگر به ايران جذب شود. درآمد كشور از محل گردشگري جهاني نيز بايد از 0/07درصد به 2درصد در سال1404 رشد يابد تا ايران بتواند در سال1404 حدود 25ميليارد دلار از محل گردشگر ورودي درآمدزايي كند. اكنون جدول سابقه علمي و مديريتي مديران گردشگري كشور از يك دهه پيش يكي از دلايل عقب‌ماندگي كشور در رقابت جهاني گردشگري را مشخص مي‌كند.

براساس اين جدول در سال83 علي هاشمي، معاون گردشگري، پيش از ورود به سازمان ميراث فرهنگي در مجمع تشخيص مصلحت نظام مشغول به‌كار بود.

سال84 نيز محمد شريف ملك‌زاده با دكتري مديريت و عضويت در هيأت علمي دانشگاه آزاد و عضو علي‌البدل هيأت تجديدنظر رسيدگي به تخلفات انتظامي اعضاي هيأت علمي اين دانشگاه، به معاونت گردشگري منصوب شد. ملك‌زاده 4سال در اين سمت ماند تا آنكه در سال88 حسين فاضلي با ليسانس رياضيات از مدرسه عالي كرج و مدرك معادل كارشناسي ارشد برنامه‌ريزي سيستم‌هاي اقتصادي در سازمان برنامه و بودجه به سرپرستي معاونت گردشگري رسيد.

فاضلي تنها 2ماه معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي را مديريت كرد. در مهرماه همان سال، رضا موسوي كارشناس علوم اجتماعي كه از سال86 مدير روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي شد و پيش‌تر كارمند اداره نغمات راديو بود، به معاونت گردشگري منصوب شد. موسوي اما در مردادماه سال89 مديرعامل منطقه آزاد قشم شد و عليرضا عامري كه او نيز بعدها مديرعامل منطقه آزاد كيش شد سرپرستي معاونت گردشگري را برعهده گرفت.

عامري پيش از ورود به سازمان ميراث فرهنگي شهردار كوهسار بود. او پس از ورود به سازمان ميراث فرهنگي، مديركل دفتر بازاريابي و تبليغات معاونت گردشگري، سرپرست پژوهشكده گردشگري، دبير كميته ملي طبيعت‌گردي، رئيس ستاد دائمي تسهيلات سفرهاي كشورو پس از آن معاون گردشگري شد.

عامري 8‌ ماه بعد به كيش رفت و به جاي او شهباز يزداني، قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي در امور بين‌الملل، اسفندماه89 به معاونت گردشگري منصوب شد. يزداني پيش از ورود به سازمان ميراث فرهنگي، مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان تعاون روستايي، مشاور وزير تعاون و مديركل امور بين‌الملل جهادكشاورزي بود. در تيرماه90 نيز حامد دهقانان با داشتن دكتري مديريت منابع انساني از دانشگاه شهيد بهشتي به معاونت گردشگري منصوب شد. معاون سياسي امنيتي استاندار فارس، عضو شوراي سياستگذاري شبكه خبر سيما و مديرگروه مديريت و تشكيلات مركز پژوهش‌هاي مجلس از سوابق دهقانان پيش از ورود به سازمان ميراث فرهنگي بود.

آذرماه90 اما سيدفرهاد سجادي گيلوان جايگزين حامد دهقانان در معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي شد. گيلوان، مدتي سرپرست استانداري فارس و بعدتر رئيس 2واحد دانشگاهي در تهران بود. گيلوان پس از 2ماه از معاونت گردشگري كنار گذاشته شد و منوچهر جهانيان جايگزين او شد.

جهانيان دكتري جغرافياي سياسي و عضو هيأت علمي دانشگاه علم و فرهنگ بود. او پيش از حضور در سازمان ميراث فرهنگي، رياست مركز علمي - فرهنگي گردشگري دانشجويان ايران وابسته به جهاد دانشگاهي را برعهده داشت.مديريت جهانيان در معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي 2سال به طول انجاميد تا آنكه دولت تدبير و اميد تشكيل شد و اين‌بار مرتضي رحماني موحد در آبان‌ماه92 بر صندلي معاونت گردشگري نشست.

رحماني موحد نيز هنگام انتصاب،سابقه و دانش علمي از صنعت گردشگري نداشت. او يك ديپلمات بود. مرتضي رحماني موحد پيش از نشستن بر صندلي معاونت گردشگري، كارشناس سياسي اروپاي غربي در وزارت امور خارجه، دبيراول سفارت ايران در آلمان، سركنسول ايران در شانگهاي چين و سفير ايران در نيوزيلند بود. مرتضي رحماني موحد اما امروز ميزبان فعالان صنعت گردشگري براي برگزاري روز جهاني گردشگري در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي است. اين ميزباني درحالي‌انجام مي‌شود كه مرور آنچه بر مديريت كلان بر صنعت گردشگري ايران رفت، بيانگر آن است كه گردشگري ايران نه‌تنها نتوانسته با استانداردهاي جهاني منطبق باشد كه با كشورهاي همسايه نيز قابل مقايسه نيست.

کد خبر 273140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha