وزارت کشور به‌منظور یکپارچه‌سازی‌ و انجام اقدامات مستمر در زمینه معاینه فنی قصد دارد سامانه ملی معاینه فنی ایجاد کند.

معاینه فنی

اين خبري بود كه ولي آذروش، رئيس ستاد معاينه فني خودروهاي تهران اعلام كرد. به گفته وي، در اين زمينه اصلاح آيين‌نامه معاينه فني مورد توجه وزارت كشور قرار گرفته است. تاكنون در 2جلسه، هيأت دولت موضوع اين آيين‌نامه را بررسي كرده و طي هفته آينده جلسه نهايي تصويب اين آيين‌نامه برگزار مي‌شود تا شاهد راه‌اندازي سامانه ملي و يكپارچه‌سازي‌ معاينه فني در كل كشور باشيم و صدور برچسب معاينه فني خارج از مركز و تخلفات به حداقل برسد.

در جريان راه‌اندازي سامانه ملي، بانك اطلاعات پليس به مركز معاينه فني متصل مي‌شود و فضاي تخلف در صدور برچسب معاينه فني به حداقل مي‌رسد. اين درحالي است كه خوشبختانه در تهران تمام مراكز معاينه فني مكانيزه است و امكان تخلفات به صفر رسيده است. به‌طوري كه هم با مكانيزه شدن سيستم‌ها، امكان تخلف نيست و هم حضور كارشناسان كارآمد در اين مراكز سبب شده خدمات از نظر كيفي و كمي در سطح مطلوب به مراجعان ارائه شود.

سازوكار اجرايي و عملياتي در راستاي بهبود بخشيدن به وضعيت كنوني معاينه فني در كارگروهي با حضور سازمان حفاظت محيط‌زيست، وزارت كشور و پليس راهور بررسي شده است، اما در اين ميان شهرداري تهران سرمايه‌گذاري ارزشمندي در بهبود بخشيدن به وضعيت هواي سالم در سطح تهران انجام داده است؛ آنچنان‌كه 14مركز تمام اتوماتيك و مكانيزه معاينه فني آماده ارائه خدمات كمي و كيفي در 22منطقه شهر هستند و 40خط مكانيزه براي خودروهاي سواري و 8خط مكانيزه براي اتوبوس‌ها و خودروهاي سنگين درنظرگرفته شده است.آذروش همچنين از اختصاص اعتبار 5ميلياردتوماني براي به‌روزرساني مراكز معاينه فني خبرداد و گفت: با تأييد و تأكيد شوراي‌عالي ترافيك در تهران درخصوص سرويس مدارس حركت‌هاي ارزشمندي صورت گرفت و اين درحالي است كه تمامي خودروهاي ورودي به محدوده طرح ترافيك و طرح زوج و فرد نيز بايد برگه معاينه فني اخذ كنند و با اقدامات صورت‌گرفته خودروهايي كه از نظر آلايندگي دچار مشكل زيست‌محيطي باشند، تحت كنترل قرار مي‌گيرند تا پليس اين خودروها را اعمال قانون كند.

تهران تنها شهري نيست كه از آلايندگي و مشكلات زيست محيطي رنج مي‌برد بلكه شهرهاي بزرگي همچون لندن و توكيو نيز با اين مسائل مواجه بودند اما آنها برنامه هدفمند و منسجمي را در راستاي بهبود هوا، استانداردسازي خودروها و حمل ونقل عمومي انجام دادند تا مشكلات مرتفع شود. اين در حالي است كه خودروسازان داخلي درخصوص وضعيت استانداردسازي خودروها تلاش جدي انجام نمي‌دهند.

درحالي‌كه در شهرهاي ديگر جهان با انجام معاينه فني و اعمال استاندارد يورو3و4 از يك سو و اجباري‌كردن زمان معاينه فني در كمتر از يك سال توانسته‌اند وضعيت هواي سالم را بهبود ببخشند. اما در شهر تهران آمارها نگران‌كننده بوده است به‌طوري كه آمار سال92 درباره وضعيت هوا گواه آن بوده كه هواي تهران در يك‌سال ناسالم و ناخوشايند بوده و تنها 3روز هواي سالم در شهر تهران تنفس شده و بيش از 160روز هوا در شرايط ناسالم بوده است.

کد خبر 273011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha