دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

ترکیش دیلی: در این انتخابات برخلاف همه انتخابات‌ گذشته در ترکیه، موضوع اصلی در سیاست خارجی احزاب که در تبلیغات انتخاباتی خود بر آن تاکید و تبلیغات می‌کردند، عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نبود بلکه تحولات شمال عراق و مقابله با کردها بود.

احزاب عدالت و توسعه، جمهوری‌خواه خلق، حرکت ملی و دمکراتیک به رأی‌دهندگان وعده دادند که در صورت پیروزی در انتخابات به هر شکل ممکن جلوی مبارزان پ.ک.ک را می‌گیرند و نخواهند گذاشت که این افراد از شمال عراق برای فعالیت‌های تروریستی استفاده کنند.

رابطه با عراق و آمریکا در ماه‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای در سیاست خارجی و داخلی کشور ترکیه یافته است.

در شعارهای تبلیغاتی و انتخاباتی حزب عدالت و توسعه دو صفحه جداگانه به این موضوع اختصاص یافته است. موضوع مهم دیگری که در سیاست خارجی مورد توجه احزاب ترک قرار گرفته مسئله قبرس است. برخلاف سال‌های گذشته اشاره بسیار اندکی به عضویت در اتحادیه اروپا از سوی احزاب شده ‌است.

حزب عدالت و توسعه وعده داده که مسئله کرکوک را به‌طور خاص حل کند و همه اقدامات لازم را برای مقابله با تهدیدهای تروریستی انجام دهد.  حزب جمهوری‌خواه خلق که از احزاب سنتی سکولار ترکیه است در بخش سیاست خارجی خود وعده داده که پ.ک.ک را از شمال عراق ریشه‌کن کند.

این حزب با گلایه از سیاست‌های آمریکا از واشنگتن به خاطر عدم انجام اقدام کافی در مقابل کردها انتقاد کرده‌ است. حزب حرکت ملی هم وعده مقابله شدید با کردهای شمال عراق را داده و تاکید کرده که ترکیه باید استراتژی بازدارنده را به‌طور جدی با استفاده از نیروی نظامی به‌کار بگیرد.

حزب دمکراتیک ترکیه ناآرامی‌های اخیر ترکیه و بمب‌گذاری‌ها در این کشور را نتیجه تهاجم عواملی از خاک عراق دانسته و خواستار امضای پیمان تضمین امنیتی میان کشورهای همسایه شده ‌است.

درباره پیوستن به اتحادیه اروپا حزب عدالت و توسعه روند طی شده تاکنون را موفقیت‌آمیز خوانده و تاکید کرده که این روند با وجود مشکلات پیش آمده در ارتباط با قبرس ادامه خواهد یافت.

حزب جمهوری‌خواه خلق اما خواستار حفظ مقام و موقعیت کشور و دولت در این مسیر شده است.  حزب حرکت ملی هم تاکید کرده که رابطه با اتحادیه اروپا مسئله هویت و سرنوشت ترکیه نیست. این حزب از اتحادیه اروپا خواسته است که نیازهای ترکیه در ارتباط با وحدت ملی، تروریسم، قبرس و ارمنستان را مورد توجه قرار دهد.

حزب دمکراتیک پیشنهاد تشکیل مجمعی را با حضور نمایندگان احزاب سیاسی و سازمان‌های غیر دولتی مطرح کرده تا به این ترتیب دولت در کنار مردم درباره رابطه با اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد.

درآمد مردم

رأی‌دهندگان در همه جای جهان از احزاب سیاسی انتظارات مشابهی دارند. یکی از مهم‌ترین این وجوه تشابه نیازهای اقتصادی و مالی است. احزاب ترک هم برای پاسخ دادن به این نیاز شعارهایی را در این زمینه مطرح کرده‌اند.

حزب جمهوری‌خواه خلق وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات 300 لیره به خانواده‌های فقیر و بی‌کار کمک مالی کند. وعده مالی حزب حرکت ملی در این مورد 200 لیره بوده که قرار است به پدران بی‌کار داده شود. در این میان حزب عدالت و توسعه شعارهای متعادل و معقول‌تری داده است.

اما این حزب هم به رأی‌دهندگان وعده درآمد بیشتر، فرصت‌های شغلی بهتر برای جوانان و کاهش مالیات را داده‌ است. این حزب در شعارهای اقتصادی خود با تأکید بر موفقیت دولت در پنج سال گذشته وعده پیگیری این سیاست‌ها را داده است.

از  وعده‌های اقتصادی احزاب عمده‌ای مانند عدالت و توسعه، جمهوری‌خواه خلق، حرکت ملی و دمکراتیک تدوین برنامه واحد بازنشستگی برای کارمندان و کارگران در سراسر کشور است. این در حالی است که دیوان عالی ترکیه تاکید دارد که کارمندان دولتی پیرو قانون جداگانه‌ای در این مورد باشند.

حزب حاکم عدالت و توسعه همچنین وعده داده ‌است که کمک هزینه دولتی ازدواج، تولد فرزند و بیماری و معلولیت را افزایش دهد. اصلاحات در سیستم تامین اجتماعی و رفاه از دیگر وعده‌های حزب حاکم در ترکیه است.

تروریسم و دمکراسی

همه احزاب عمده ترکیه برای مقابله با تروریسم راه حلی به‌غیر از ریشه‌کنی آن مطرح نکرده‌اند. حزب جمهوری‌خواه خلق در شعارهای تبلیغاتی خود تاکید کرده که رابطه با کشورها باید بر اساس موضع‌گیری آنها در قبال تروریسم مشخص شود.

در زمینه دمکراسی حزب حاکم عدالت و توسعه وعده داده که حق و حقوق احزاب سیاسی اصلاح شده و مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

همچنین این حزب وعده داده که همه شرایط سیاسی قید شده در پیمان سیاسی کپنهاگ را به اجرا می‌گذارد و با هرگونه مورد نقض حقوق بشر مانند شکنجه و قتل برخورد می‌کند. احزاب دیگر هم بر عدم تحمل نقض حقوق بشر تاکید کرده‌اند.

23 ژوئیه

کد خبر 27278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز