همشهری آنلاین: آیت‌الله جوادی‌ آملی گفت: حج شفابخش دل از بیماری‌های شرک‏‌آلود و نمونه‏‌ای از قیامت و حشر اکبر و تجسمی از حشر مردم در روز قیامت و برهنگی آنان در معاد است.

به گزارش ايسنا، آیت‌الله عبدالله جوادی‌ آملی مرجع تقلید، انجام هر یک از مناسک حج را موجب کنار رفتن پوشش‌های دل ذکر کرد و با اشاره به روایتی از پيامبر (ص) که فرموده است «حج‌گزار چون به گرد کعبه طواف کند از گناهان خود بیرون می‏‌آید و چون صفا و مروه سعی کند از گناهانش به‏ درمی‏‌آید و چون در عرفات توقّف کند از گناهانش خارج می‏‌شود و چون در مشعرالحرام توقّف کند از گناهانش برون می‏‌آید و چون رمی جمره کند از گناهانش خارج می‏‌شود»، اظهار کرد: هر یک از این اعمال در آمرزش گناهی خاص مؤثر است و برای آمرزش آن گناه واجب شده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: انباشت گناهان، زنگار و پرده‏‌ای بر گنهکار شود که هر یک از این مناسک موجب کاستن از ضخامت این پرده‏‌ها و کنار رفتن این پوشش‌ها از دل‌ها می‏‌شود. لذا طبق بیان نورانی حضرت رسول (ص) معیار حج مقبول آن است که حج‏‌گزار از آن پس، مرتکب گناه نشود، امّا اگر همچنان به تباهی و گناه تن داد، نشانه مردود بودن حجّ اوست.

وی همچنین دربارۀ کمترین پاداش کسی که به کعبه می‏‌نگرد، به حدیث دیگری اشاره کرد و افزود: کمترین پاداش کسی که به کعبه می‏‌نگرد، این است که خداوند در برابر هر نگاه، پاداشی به او می‏‌بخشد و بدی‏‌ را از او پاک می‏‌کند و او را درجه‏‌ای بالا می‏‌برد.

جوادی‌ آملی همچنین، مناسک حجّ را نمونه‏‌ای از قیامت، حشر اکبر و تجسمی از حشر مردم در روز قیامت و برهنگی آنان در معاد دانست و در ادامه با تمسک به روایات، کسانی که از انجام این فریضه الهی سرباز می‌زنند را مورد مذمّت قرار داد و تصریح کرد: در روایات آمده است که تارک حج، کور محشور می‏‌شود. او در دنیا کور است و در آخرت کورتر و گمراه‏‌تر. امام صادق (ع) نیز فرمودند مرده‏‌ای که در گور است دوست دارد که در برابر دنیا و آنچه در آن است، او را یک حج می‏‌بود؛«وَدَّ مَنْ فی القبورِ لو أَنَّ لَه حَجَّةً بالدُّنیا وما فِیها».

این مرجع تقلید، حج را شفابخش دل از بیماری‌های شرک‏‌آلودی همچون ریا، بخل و خودپسندی دانست و ادامه داد: حج با آن لبیک ویژه، طردکننده هر جاهلیت و درهم شکننده هر بت و نشانه شرک‏‌آلود جاهلی و کوبنده هر گونه باطل قدیم و جدید است.

وی یادآور شد: وطن اصلی مردم کعبه است و وقتی انسان به زیارت کعبه می‏‌رود گویا به اصل خود رجوع کرده است، بنابراین، کعبه مظهر فطرت است و حالت اصلی انسان‌ها رجوع به کعبه است.

کد خبر 272154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha