همشهری آنلاین: سازندگان یک آسمان‌خراش 512 متری که هنوز در حال تکمیل است،می‌گویند:

این ساختمان برج تایپه 101 در تایوان  را که از سال 2004 با ارتفاع 508 متر بلندترین بنای جهان بوده است، پشت سر گذاشته است.

به گزارش آسوشیتدپرس  انتظار می‌رود "برج دبی" تا سال 2008 به پایان برسد و ارتفاع نهایی تعیین‌شده برای آن سری نگه داشته شده است.

شرکت عمران دولتی "املاک امار" یکی از شرکت‌های عمده ساختمان‌سازی در دبی تنها گفته است که این برج در ارتفاعی بالاتر از  693 متر به پایان خواهد رسید.

برج دوبی

هنگامی که این آسمان‌خراش به اتمام برسد، شامل بیش از 160 طبقه، 56 آسانسور، آپارتمان‌های مجلل، بوتیک‌ها، استخرهای شنا، سوئیت‌های اختصاصی شرکت‌ها، اولین هتل طراح مد ایتالیایی جورجو  آرمانی، و یک محل دیده‌بانی در طبقه 124 خواهد بود.

پس از آنکه شهرهای آمریکای شمالی و آسیایی شکوفایی اقتصادی خود را در قرن بیستم با برافراشتن آسمان‌خراش‌ها نشان دادند، اکنون شهرهای منطقه خلیج فارس هم مشتاقند که موفقیت‌شان را با ساختمان‌هایی بلندتر به رخ بکشند.

این ساختمان برای دبی که مدت‌هاست به شاخص رشد اقتصادی سریع در کشورهای نفت‌خیز خلیج‌ فارس بدل شده است، بیانگر اشتیاق این شهر برای کسب اعتبار است.

برج یک میلیارد دلاری دبی در مرکز این شهر در منطقه عمرانی 500 جریبی به ارزش20 میلیارد دلار احداث می‌شود. سرعت بالا رفتن  این بنا که  تنها 1276 روز پیش ساختمان ان آغاز شد،اوج گرفته است، به طوری که اکنون گاهی هر سه روز یک طبقه به آن افزوده می‌شود. به گفته سازندگان نوک این برج از فاصله 100کیلومتری دیده خواهد شد.

رکوردداران قبلی ارتفاع آسمان‌خراش‌ها شامل ساختمان امپایر استیت در نیویورک با ارتفاع 381 متر، ساختمان جین مائو در شانگهای با ارتفاع 421 متر، برج سیرز در شیکاگو با ارتفاع 442 متر و برج‌های پتروناس مالزی با ارتفاع 452 متر بوده‌اند.

برج دوبی

برج دبی در حال حاضر یک سازه بتونی قهوه‌ای ‌رنگ 141 طبقه‌ای است که جراثقال‌ها و بالابرها ان را احاطه کرده‌اند و هنوز بخش‌‌های  فولادی و شیشه‌ای و پنجره‌‌ها به آن افزوده نشده‌اند.

معماران و مهندسان بنا آمریکایی و پیمانکار اصلی از کره جنوبی است. اغلب 400 کارگر این ساختمان هندی هستند که بدون تعیین حداقل دستمزد در تابستان سوزان دبی مثل ساعت کار می‌کنند. گروه‌های حامی حقوق بشر مرتبا به سوءاستفاده از نیروی کار در دبی اعتراض می‌کنند، اما  رسانه‌های محلی به ندرت چنین شکایاتی را بازتاب می‌دهند.

کد خبر 27205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز