همشهری آنلاین: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طی یک سال اخیر مذاکراتی با شرکت‌های معتبر خارجی از جمله هند، کویت، روسیه و قزاقستان برای مشارکت ۵۱ درصدی در طرح‌های معادن و صنایع معدنی صورت گرفته است.

کرباسیان

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو )، مهدی کرباسیان در جمع مدیران این سازمان اظهار داشت: حوزه سرمایه‌گذاری خارجی در چارچوب مذاکره با شرکت‌های معتبر خارجی طی یک سال اخیر فعال شده است.

وی اضافه کرد: مذاکراتی با شرکت اسار هند و کویت استیل در بخش فولاد، همکاری با روسیه در بخش نفلین سینیت ( آذربایجان شرقی) و عناصر نادر خاکی، تفاهم با قزاقستان در سه حوزه کاری بخش معدن از جمله عملکرد یک سال اخیر است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: بهره برداری از طرح‌های در دست اجرای ایمیدرو موجب ایجاد 19 هزار و 400 شغل جدید تا پایان فعالیت دولت یازدهم خواهد شد.

کرباسیان، فعال سازی حوزه اکتشاف، به روز کردن راهبردهای سازمان و تعریف نقشه راه، بازنگری تمام طرح‌ها بر مبنای اطلاعات صحیح و واقعیت‌ها، به ثمر رساندن برخی طرح‌ها مانند طلای زرشوران و سیمان ونزوئلا از اهم فعالیت‌هایی است که در دوره یک ساله آغاز به کار دولت یازدهم صورت گرفت.

وی گشایش اعتبار طرح آلومینیوم جنوب (منطقه ویژه اقتصادی لامرد فارس)تا دو هفته آینده را خاطرنشان ساخت و گفت: قرار است با مشارکت بانک‌ها و بخش خصوصی کشور، کارخانه فولاد چابهار به ظرفیت پنج میلیون تن تاسیس شود.

کرباسیان یادآور شد: هفت طرح فولادی استانی، مدت‌ها متوقف بود اما اکنون با مشارکت 65 درصدی بخش خصوصی و 35درصدی ایمیدرو وارد مرحله اجرایی شده و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته واحد احیا برخی از این طرح‌ها در سه ماه نخست سال آینده راه اندازی خواهد شد.

ریئس هیات عامل ایمیدرو گفت: برخی از شرکت‌های مهم تابعه ایمیدرو که قبلا در فهرست واگذاری‌ها قرار داشتند، در یک سال گذشته و با تلاش دولت یازدهم از فهرست واگذاری‌ها خارج شدند تا بتوانند به عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو فعالیت کنند.

کرباسیان درباره جلوگیری از خام فروشی نیز اظهار داشت: برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی باید در صنایع پایین دستی سرمایه گذاری شود.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت، یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی را بخش معدن دانست و افزود: بخش معدن می‌تواند بازوی اقتصاد مقاومتی باشد زیرا صنایع پایین دستی آن اشتغالزا است و می‌تواند در شرایط فعلی کشور به رفع مشکل بیکاری کمک کند.

وی تصریح کرد: هر یک دلار سرمایه گذاری در بخش معدن، ارزش افزوده بالایی دارد و می‌تواند اشتغال زیادی برای کشور به ویژه برای جوانان بومی در مناطق معدنی ایجاد کند.

کرباسیان یادآور شد: با وجود اینکه در یک سال گذشته حوزه معدن در کشور برجسته شده و تمام مقام‌های عالیرتبه کشوری بر تاثیرگذاری بخش معدن در اقتصاد و توسعه کشور اذعان دارند، ایمیدرو برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند بودجه کافی است تا بتواند به اهداف توسعه‌ای به خوبی دست یابد.

وی، ایمیدرو را بازوی دولت در حوزه معدن و صنایع معدنی معرفی کرد و اظهار داشت: ظرفیت‌های زیادی در بخش معدن وجود دارد و می‌توان از آنها در خروج از رکود اقتصادی بهره گرفت.

شمار معادن فعال کشور تا پایان سال گذشته به پنج هزار و 400 معدن رسید که 420 میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج شد.

کد خبر 271768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha