چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

حامد فوقانی: نخستین اجلاس مدیریت یکپارچه شهری و شوراها با همکاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت‌نظام، شورای‌عالی استان‌ها، شهرداری و شورای شهر تهران برگزار شد.

چمران

در اين اجلاس كه كارشناسان حوزه‌هاي مختلف شهري ازجمله كارشناسان حقوقي، سلامت، شهرسازي، اجتماعي، توسعه پايدار و... حضور داشتند مباحث مختلفي مطرح شد تا آخرين راهكارهاي لازم براي تحقق مديريت يكپارچه شهري، دخالت‌دادن بيشتر مردم در اداره شهر و افزايش جايگاه شوراها استخراج شود. در ابتداي اجلاس ديروز ابتدا رضا تقي‌پور، سخنگوي شوراي شهر تهران و دبير اين اجلاس به لزوم پياده‌سازي اصل44 و حركت به طرف اقتصاد دانش بنيان و رويكرد رهبري در اين‌باره اشاره كرد و گفت كه قطعا مديريت‌هاي شهري و شوراها جايگاه اساسي را در تحقق اين امر دارند.

اينطور كه وي گفت با توجه به گذشت بيش از 15سال از عمر شوراها، نياز به بازنگري در فرايندهاي مربوط به شوراها از نگاه مديريت شهري است. پس از اين دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام از فرصت مناسب پيش آمده براي تحقق مديريت يكپارچه شهري با توجه به تازه‌نفس بودن دولت يازدهم و اينكه برنامه ششم توسعه در حال تبيين است، سخن گفت. محسن رضايي افزود: نبايد به اين اجلاس بسنده كرد و بايد جلسات تخصصي برگزار شود تا بتوانيم از تمامي نظرات استفاده كنيم كه اگر دولت در آستانه شروع كارش به تصميمي براي شوراها برسد مي‌تواند تا 4سال آينده آن را پيگيري كند.

وي در ادامه از يك‌سو جنايات امروز در منطقه مانند جنايات داعش را حاصل كار اروپايي‌ها در گذشته و قرون وسطي عنوان كرد و از سوي ديگر گفت كه اسلام برخلاف اين رويكرد كه دين و مردم روبه‌روي هم قرار مي‌گيرند باعث شد تا در ايران دست دين و مردم در دست هم قرار بگيرد. رضايي گفت: ما به‌دنبال تمدن هستيم و نه نسل‌كشي و اكنون انتخابات مختلف نشان مي‌دهد كه مردم مشاركت اساسي در كارها دارند. به گفته دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پيش از انقلاب نظام شهري را برهم زدند و اين باعث شد تا مردم از روستا‌ها به شهرها و سپس به كلانشهرها و تهران بيايند و ثروت را برعكس روند مناسب به مركز بياورند. وي نتيجه وضعيت اطراف شهرهاي بزرگ را حاصل همين رويكرد دانست و اضافه كرد: نياز به تحولي است تا فقط خانه‌سازي نكنيم و به فكر شهرسازي و نظام شهري هم باشيم.

مهدي چمران، رئيس شوراي‌عالي استان‌ها نيز سخنران بعدي اجلاس بود. وي با اشاره به اينكه موضوع شوراها از صدر اسلام وجود داشته گفت: پس از انقلاب فرمان محكم امام بسيار چاره‌ساز شد و اگر همين دستور مبناي كار قرار گيرد گره و مشكلات بسياري از كار شوراها باز مي‌شود. البته چمران به مسئله كاهش اختيارات شوراي شهر طي سال‌هاي اخير با وجود فصل‌هاي 6 و 7 اصول 101تا 106قانون اساسي نيز اشاره كرد. به گفته وي اين قوانين به صراحت به جايگاه قانوني شوراها در تصميم‌گيري‌ها اشاره دارند اما پس از تشكيل شوراها در سال‌هاي82، 84 و 92 قانون شوراها بازنگري و اصلاح شده است.

چمران افزود: «كاسته شدن قدرت شوراها برخلاف انتظار ما و مردم بوده و ما اكنون 2مطالبه داريم؛ يكي مطالبه مردم براي آباداني در جهت زندگي راحت در شهر كه آرامش روحي و جسمي را دربر مي‌گيرد و ديگر مطالبه رهبري كه بايد به آن به‌طور دقيق فكر كنيم تا نهايتا هويت‌بخشي شهري و معماري ايراني- اسلامي اجرايي شود».

به گفته وي در اين راه بايد مجلس به امور كلان و سياستگذاري بپردازد و كارهاي شهر و محلي و نيازهاي مردم مثل آب، برق، گاز و آموزش را به شوراها و مردم و نهادهاي محلي بسپارد. در پايان اين اجلاس يكروزه رؤساي پنل‌هاي تخصصي به ارائه گزارش كار پرداختند و سرانجام احمد دنيامالي بيانيه‌‌ پاياني را قرائت كرد. همچنين از خانواده شهيدان مهدي باكري، عباس شيباني، علي‌محمد مختاري، رحمت‌الله حافظي، كدخدايي، دانش جعفري، مهدي چمران و كلانتري تجليل به‌عمل آمد.

کد خبر 271575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha