مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

مسعود میر: موج بر تن کردن لباس‌های متنوع و زیبا که هم از قافله مد روز پوشاک عقب نباشد و هم پوشش کاملی برای زنان به حساب آید، در ایران چند سالی است که سلیقه خریداران را در بر گرفته است.

این موج گاه در قالب ارائه مدل‌های لباس اسلامی خود را نشان می‌دهد و گاه در پوشش برگزاری نمایشگاه‌های لباس و مد. نمونه مشابه این موج را می‌توان در دیگر کشورهای دنیا به‌ویژه اروپایی‌هایی که هر روز بر آمار شهروندان مسلمان‌‌شان افزوده می‌شود، دید. آنها نیز به دنبال لباس‌هایی هستند که علاوه بر زیبایی و ظرافت، حجابشان را هم حفظ کند.

روسیه، 7 سال پیش
روس‌ها علاقه فراوانی به لباس‌های تنگ و چسبان دارند و در معدود روزهای گرمی که بتوانند دور پالتو و کلاه را خط بکشند، سراغ این لباس‌ها می‌روند.اما در روسیه و به‌ویژه پایتخت این کشور، هستند کسانی که مسلمانند و دوست دارند پوشش خود را با اصول دینی خود تطبیق دهند.

 ایده تاسیس اولین فروشگاه پوشاک اسلامی در مسکو هم این‌گونه شکل گرفت و «البرکات» متولد شد؛ فروشگاهی بزرگ که یک تازه مسلمان روسی پس از ازدواج آن را تاسیس و مدیریت کرد. «ژانا» پس از ازدواج با همسر مسلمانش، مسلمان شد و بعد از آن به کمک دوستان مسلمانش، تلاش کرد تا فروشگاه لباسی برای زنان مسلمان راه‌اندازی کند. حالا او در فروشگاهش انواع دامن‌های بلند، شال و روسری را می‌فروشد و البته در این سال‌ها رقیبانی نیز پیدا کرده است.

آلمان، حجاب در سرزمین هیتلر
آلمانی‌ها پوشش خاصی که ما به آن حجاب می‌گوییم را برای 2 گروه از شهروندان متعارف می‌دانند؛ یهودی‌ها و آنهایی که شیمی‌درمانی می‌شوند. این تعبیر اما این روزها با تغییرات فراوانی مواجه شده است.

حالا آلمانی‌ها می‌بینند که به‌رغم وجود نداشتن مراکز و فروشگاه‌های عرضه مستقیم پوشاک اسلامی، بعضی شهروندان، لباس‌های اسلامی بر تن می‌کنند و به حجاب خود اهمیت می‌دهند. بیشترین تلاش‌ها برای عرضه لباس‌های اسلامی در این کشور، از طرف غیر آلمانی‌ها انجام شده است. «امل لگان» یکی از همین فعالان است که والدینش سال‌ها پیش از ترکیه به آلمان مهاجرت کردند.

 «امل» خودش سال‌ها به روش سنتی، حجاب اسلامی را رعایت می‌کرده و حالا در اولین تلاش برای همصدایی با موج تازه مسلمانان، چند مدل شال و کلاه طراحی کرده است.

او در یکی از طرح‌هایش که ویژه استفاده‌کنندگان از روسری است، سنجاق‌هایی را به‌کار گرفته که روسری را روی سر محکم نگه می‌دارد و به زیبایی روسری هم کمک می‌کند. تازه مسلمان‌شده‌های آلمانی حالا «امل» و لباس‌هایی که طراحی کرده است را خوب می‌شناسند.

انگلستان، حجاب شاپ زنانه
بیشترین جمعیت مسلمان اروپا در انگلستان ساکن‌اند. مسجد لندن شرقی و مرکز اسلامی لندن هم در ایام مختلف، پذیرای صدها هزار مسلمان انگلیسی هستند که برای انجام آیین مذهبی به این مراکز پا می‌گذارند. در این شرایط، کسب و کار مؤسسات تولید و فروش پوشاک اسلامی در این محدوده از شهر لندن رونق فراوانی دارد.


مسلمانان زیادی در لندن فروشگاه لباس دارند و عده زیادی هم طراح لباس اسلامی هستند. آنها تلاش می‌کنند لباس‌هایی طراحی و عرضه کنند که هم مطابق مد روز اروپا باشد و هم پوشش کاملی برای استفاده‌کنندگان‌شان به حساب آید.

در میان این فروشگاه‌ها یکی از شهرت جهانی برخوردار است شرکت «حجاب‌شاپ» که طراح آخرین مدل‌های روسری، شال و لباس‌های مختلف اسلامی است و برای هر فصل، مدل‌های مختلفی از این پوشاک عرضه می‌کند. «حجاب شاپ» علاوه بر اینکه هر فصل شوی لباس برگزار می‌کند، از طریق آدرس اینترنتی خود، مشتری‌های فراوانی را جلب کرده است. همچنین طراحان این شرکت، در طراحی یونیفرم ویژه پلیس‌های زن مسلمان انگلستان، نقش بسزایی ایفا کردند.

آفریقای جنوبی لباس سنتی برای مسلمانان
مسلمانان برای اینکه حجاب و پوشش اسلامی را رعایت کنند، بیشتر سراغ لباس‌های گشاد و راحت می‌روند. این همان موضوعی است که باعث شده دانشجویان طراحی لباس در ژوهانسبورگ از آن استفاده کرده و هر ساله در دانشگاه مرکزی کشورشان، نمایشگاه لباس‌های اسلامی براساس لباس‌های سنتی قبایل آفریقایی برپا کنند.


لباس مردم قبیله خانگاس آفریقا بسیار گشاد و راحت است و مانند قنداق دور بدن پیچیده می‌شود. این لباس برای مسلمانان آفریقا جذاب است و انواع آن در نمایشگاه لباس دانشجویان فروش بالایی دارد.

ترک‌ها و لباس شنای اسلامی
در شوی لباسی که 3 سال پیش در ترکیه برگزار شد، یک لباس ویژه هم عرضه شد به نام «مایوی اسلامی». زنانی که طبق شرع اسلام باید بدن خود را بپوشانند، مایوهای اسلامی مخصوصی را می‌پوشند که البته رواج زیادی در میان زنان مسلمان ترکیه نیز یافته است.
این مایو اسلامی شامل یک پوشش تمام تنه پارچه‌ای و روسری است که با کلاه، پوشش داده شده و نیز جلیقه‌ای دارد که روی آن، پوشیده می‌شود.


«مهمت شاهین» که در سال 93 و هنگام تحصیلش در رشته حقوق، مایویی برای مردان طراحی کرده بود، بنیانگذار این طرح برای زنان به حساب می‌آید. وی هم اکنون فرمانروای  امپراتوری مایوهای اسلامی زنانه و مردانه در ترکیه است. برای نمونه، تنها یکی از مشتریان وی، «خیرالنساء گل»، همسر وزیر امور خارجه ترکیه است.

آخرین مایو ابداعی شاهین، از مواد خاصی ساخته شده که آفتاب را از خود عبور می‌دهد. به گفته وی، ‌افرادی که خواهان برنزه شدن پوستشان هستند، می‌توانند بدون برهنه شدن این کار را انجام دهند.


جامعه‌شناسان بر این باورند که موفقیت این لباس جدید شنا مسلما با موج رو به افزایش ظهور ترک‌های مذهبی در ارتباط است.  محبوبیت این پوشش‌های جدید، به اندازه‌ای است که همسر «رجب اردوغان»- نخست‌وزیر ترکیه- نیز از آنها استفاده می‌کند.


زنان با این لباس علاوه بر پوشاندن اندام خود از نگاه مردان، می‌توانند بدون استفاده از لباس‌های غربی، از حمام آفتاب نیز استفاده کنند.

پوششی برای مسلمانان هر جا که مسلمان است
به‌غیر از کشورهایی که به آنها اشاره شد، کشورهایی هم وجود دارند که در آنها نمایشگاه‌های پوشش و مد اسلامی به‌طور مداوم برپا می‌شود و تولید و عرضه لباس اسلامی، صنعتی پررونق در میان آنهاست.

به‌عنوان مثال، در ترکیه و مالزی هر ساله چندین جشنواره لباس اسلامی برپا می‌شود و طراحان مختلف، جدیدترین طرح‌های خود را برای تلفیق پوشاک مد روز و حجاب اسلامی ارائه می‌کنند.

کد خبر 27146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز