دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۱
۰ نفر

با وجود وعده دستگاه‌های نظارتی برای برخورد با گرانفروشی شیر و لبنیات، افزایش قیمت این فرآورده‌ها روزمره شده است.

فروشگاه

گراني لبنيات در حالي ادامه دارد كه 27مرداد‌ماه امسال محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رئيس‌جمهور در گفت‌وگو با همشهري، هرگونه افزايش جديد قيمت شير و لبنيات را تخلف محرز قلمداد و سازمان‌هاي كنترلي را ملزم به برخورد با اين تخلفات كرده بود.
بعد از اين رويكرد، عليرضا رفيعي، معاون كالاهاي مصرفي و خدمات توزيعي سازمان حمايت در 29مرداد‌ماه از تعيين مهلت يك هفته‌اي به صنايع لبني متخلف براي بازگشت قيمت‌ها خبر داد و اعلام كرد: «برخي توليدكنندگان متخلف كه قيمتي بالاتر از نرخ مصوب را روي بسته بندي محصولات درج كرده‌اند، تعهد داده‌اند تا هفته آينده قيمت‌ها را پايين بكشند و مردم بايد از آن زمان كاهش قيمت‌ها را در بازار احساس كنند».

اما اين وعده و وعيدها تأثيري در ساماندهي بازار شير و لبنيات نداشته است. طي يك‌ماه گذشته توليد‌كنندگان برخي انواع شير و لبنيات به‌ويژه فرآورده‌هاي كم‌مصرف و لوكس بدون توجه به اين هشدارها و با پذيرش ريسك برخوردهاي تعزيراتي، گراني چند باره اين اقلام با درج قيمت‌هاي جديد روي بسته‌بندي را در دستور كار قرار داده و هزينه‌هاي بيشتري را به مردم تحميل كرده‌اند.
در تازه‌ترين اقدامات نيز برخي شركت‌هاي لبني نرخ درج شده روي بسته بندي شير موزو شير كاكائوي نايلوني كمتر از 900گرمي را از هزارو 750به 2هزار تومان افزايش داده‌اند.

همچنين قيمت‌هاي درج‌شده روي بسته‌بندي ساير اقلام لبني طعم‌دار مانند برخي انواع ماست، شير‌هاي پاكتي طعم دار، بستني، دوغ يا اقلام لبني پرچرب مانند ماست و پنير بي‌سر و صدا افزايش مي‌يابد.گرانفروشي لبنيات موجب شده تا حتي دبير انجمن صنايع لبني كشور نيز خواستار برخورد با افزايش خودسرانه قيمت‌ها شده و اعلام كرد كه ميزان افزايش قيمت فرآورده‌هاي لبني همان رقم مصوب 15درصدي از اسفندماه سال گذشته است و درصورت افزايش نرخ خودسرانه از سوي برخي صنايع بايد با متخلفان برخورد قانوني شود.

رضا باكري در مورد افزايش خودسرانه قيمت محصولات لبني، به ايرنا گفت: هرگونه مغايرتي با اين قيمت از سوي صنايع لبني تخلف محسوب مي‌شود و انتظار مي‌رود دستگاه‌هاي نظارتي ذيربط با متخلفان به‌شدت برخورد كنند.

  • بازنگري استانداردهاي استفاده از روغن پالم

كشمكش بي‌نتيجه استفاده از روغن پالم در حالي زمينه افزايش قيمت‌ لبنيات را فراهم كرده كه مديركل سازمان استاندارد استان تهران از بازنگري در استانداردها و محدودشدن و حذف مصرف روغن پالم در صنايع لبني خبر داده است. مسلم بيات با بيان اينكه استفاده از روغن پالم تنها در 8محصول لبني مجاز بوده، افزود: بستني، پنير پروسس و پنير پيتزا ازجمله اين محصولات است. اكنون بازنگري در استاندارد مصرف روغن پالم در اين 8قلم محصول در حال انجام است.

کد خبر 271340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha