همشهری آنلاین: مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی نفتکش ایران از تأسیس شرکت مشترک کشتیرانی حمل ال.ان.جی میان ایران و چین خبر داد.

به گزارش شانا، مهندس عبدالصمد تعقل افزود: این شرکت با مشارکت شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران و شرکت « CHINA SHIPPING LNG INVESTMENT » و به منظور حمل گاز مایع به مقدار 3 میلیون تن از ایران تاسیس می شود.

وی مذاکرات برای تشیکل این شرکت را منوط به سفر اخیر مهندس محمد سوری، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران به چین دانست و گفت: این سفر به منظور انجام مذاکرات درباره مشارکت در حمل و نقل ال.ان.جی مورد توافق خریداران چینی از محصولات پارس شمالی و پارس جنوبی انجام شد.

وی تصریح کرد: در سفر یاد شده، مذاکرات اولیه برای راه اندازی شرکت کشتیرانی مشترک حمل گاز انجام و قرار شد پس از تصمیم گیری نهایی برای سرمایه گذاری ( FID) پروژه پارس ال.ان.جی، نسبت به راه اندازی شرکت مشترک کشتی رانی حمل ال.ان.جی اقدام شود.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به این که دولت چین فعالیت‌های گسترده‌ای را برای توسعه زیر ساخت‌های صنعتی کشور خود آغاز کرده‌است، افزود: این کشور تاکنون گام های موثری به منظور برنامه‌ریزی راهبردی تامین سوخت و راه‌اندازی پروژه‌های گاز مایع انجام داده ‌است.

تعقل، ادامه داد: با توجه به برنامه توسعه پروژه‌های میدان‌های گازی پارس جنوبی و پارس شمالی توسط شرکت ملی نفت ایران، شرکت‌های بزرگ نفتی تأمین انرژی چینی از جمله «ساینوپک، پترو چاینا و سینوک» در نظر دارند بخشی از نیازهای انرژی گاز مایع خود را از ایران تأمین کنند و در این خصوص مذاکرات مستقلی را برای سرمایه‌گذاری و خرید گاز مایع از ایران  آغاز کرده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به سیاست های شرکت ملی نفت ایران که براساس آنها باید بخش عمده‌ای از حمل گاز مایع کشورمان توسط شرکت های کشتیرانی ایرانی انجام شود، لذا مسئولیت حمل بخشی از محصولات گاز مایع پروژه‌های پارس جنوبی به شرکت ملی نفتکش ایران و بخشی دیگر نیز به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی نفتکش ایران، ضرورت تشکیل شرکت مشترک کشتیرانی حمل ال.ان.جی را مورد اشاره قرار داد و افزود: با عنایت به توافق‌های اولیه شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت نفت و گاز پارس با خریداران اروپایی و مالزی و چینی، مقرر شده است که کشتیرانی‌ های داخلی عامل حمل و نقل دریایی، بخشی از تولیدات گاز مایع صادراتی باشند؛ بنابراین ضرورت دارد شرکت های کشتیرانی مشترک حمل گاز مایع، با این شرکت های خریدار تاسیس شود.

وی گفت: در سفر اخیر مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران به چین، مذاکرات مهمی برای همکاری با شرکت‌های خریدار گاز مایع در امور حمل و نقل و تاسیس شرکت کشتیرانی مشترک، همچنین تامین فاینانس برای ساخت کشتی برای شرکت های فرعی مانند کشتیرانی آریا، کشتیرانی پتروشیمی پارس و شرکت کشتیرانی مشترک مکانی با ونزوئلا به انجام رسید.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی نفتکش ایران پیشتر نیز در گفت و گو با خبرنگار شانا، در باره ساخت کشتی های ال.ان.جی گفته بود که ساخت این گونه کشتی ها جزء برنامه پنج ساله این شرکت است و از آنجا که کشتی های ال.ان.جی مخصوص پروژه خاصی ساخته می شود، در صورت نهایی شدن قرارداد تولید ال.ان.جی در فازهای پارس جنوبی و پارس شمالی، همچنین قرارداد صادرات گاز ایران به هند، سفارش ساخت این گونه کشتی ها در دستور کار قرار می گیرد.

تعقل افزوده بود: مذاکرات جدی با کشور چین و شرکت های بزرگی مانند رپسول اسپانیا و توتال فرانسه و شرکت انگلیسی _ هلندی شل در این باره در حال انجام است.

بر پایه این گزارش، ایران در نظر دارد تا سال 2014 میلادی، حدود 83 میلیون تن گاز مایع (علاوه بر محصولات و میعانات گازی) صادر کند.

کد خبر 27074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز