پلیس برای کاهش تصادفات جاده‌ای در آخرین دور از سفرهای تابستانی در شهریور تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کرده که مهم‌ترین آنها استقرار هزار تیم گشتی و به‌کارگیری ۵هزار نیرو از سایر بخش‌های ناجاست.

همچنين هماهنگي‌هايي با دستگاه‌هاي امدادي براي همپوشاني خدمات انجام شده و قرار است در اين طرح از بالگردهاي ناجا نيز براي كنترل عبور و مرور استفاده شود.

فرمانده نيروي انتظامي كه در همايش سراسري روساي پليس راهور سخنراني مي‌كرد با اشاره به بسيج همه منابع در ناجا و هماهنگي بين دستگاه‌ها در مديريت سفر گفت: سفرهاي تفريحي و آموزشي ابتداي مهر آغاز مي‌شود. از سوي ديگر سفر برخي از مردم به داخل شهر انجام شده و شاهد فشردگي ترافيك به‌ويژه در ساعاتي از روز خواهيم بود كه اميدواريم با هماهنگي دستگاه‌ها هفته اول مهرماه نيز به راحتي پشت سر گذاشته شود. شهريور اوج سفرهاي تابستاني است كه بايد بر حوادث كنترل لازم را داشته باشيم چراكه نتايج تصادفات در كل سال در اين ماه رقم مي‌خورد.

انتقاد از نبود متولي معاينه فني

فرمانده نيروي انتظامي همچنين از مشخص نبودن متولي معاينه فني خودروها و امداد در كشور، اصلاح نشدن 6هزار نقطه حادثه خيز درون شهري و برون شهري كشور، نبود مديريت يكپارچه در امر ايمني و متوقف ماندن طرح افزايش جرايم رانندگي به‌شدت انتقاد كرد.

سردار اسماعيل احمدي‌مقدم با ابراز رضايت از مراكز معاينه فني در تهران و چند كلانشهر گفت: اغلب مراكز صدور معاينه‌فني بي‌اعتبارند، دارندگان خودروها در بسياري از شهرها بدون اينكه خودرو را بررسي كنند، با پرداخت مبلغي برگه معاينه فني را تحويل مي‌دهند. بايد در‍‍‍ مراكزي را كه بدون معاينه خودرو برگه معاينه صادر مي‌كنند، ببنديم و ما به‌عنوان ضابط قضايي مي‌توانيم جلوي فعاليت آنها را بگيريم.

فرمانده ناجا با اشاره به اينكه در كشورهاي توسعه يافته به‌طور جدي به معاينه فني خودرو توجه دارند، افزود: در اين كشورها اگر خودرو تصادف كندحتي جزئي، ‌پس از تعمير بايد مجددا برگه معاينه فني دريافت كند و اگر موفق به اين كار نشود خودرو اسقاط خواهد شد.

6 هزار نقطه حادثه خيز

سردار احمدي‌مقدم با اشاره به‌وجود 6هزار نقطه حادثه آفرين در كشور گفت: 40درصد نقاط حادثه خيز مربوط به جاده‌ها و 60درصد نيز مربوط به شهرها مي‌شود كه البته نقاط حادثه آفرين شهرها به تازگي مورد توجه قرار گرفته‌اند. بايد دستگاه‌هاي متولي علائم هشداري در نقاط مشخص شده در جاده‌ها مانند سرعت‌گيرها و تابلوها را اصلاح كنند.

پيشتازي در ايمني و كاهش تصادفات

فرمانده نيروي انتظامي، ايران را جزو كشورهاي پيشتاز در ايمني و كاهش تصادفات به‌ويژه در يك دهه گذشته معرفي كرد، زيرا در اين مدت شتاب در كاهش تلفات جاده‌اي داشته‌ايم. برخي رسانه‌ها اعلام مي‌كنند كه ايران جزو كشورهايي است كه آماربيشترين حوادث را دارند درحالي‌كه در يك مقطعي به دلايلي آمار تلفات جاده‌اي بالا بود ولي در يك دهه گذشته اين آمار كاهش داشته است.

احمدي‌مقدم با انتقاد از متوقف ماندن طرح افزايش جرايم تخلفات رانندگي تصريح كرد: افزايش جريمه متخلفان با اينكه تكليف قانوني بود اكنون 6‌ماه است در كميسيون‌هاي هيأت دولت متوقف مانده، درحالي‌كه افزايش جرايم تخلفات رانندگي مي‌توانست به‌عنوان محرك در كاهش تخلفات رانندگي مؤثر باشد.

هشدار‌هاي پليس براي سفرهاي تابستاني

رئيس پليس راهور از استقرار 1000 تيم گشتي در جاده‌هاي كشور خبر داد و گفت: 5هزار نيرو نيز از ساير بخش‌هاي ناجا براي مديريت سفرهاي تابستاني به‌كار گرفته شده است. سردار اسكندر مومني با اشاره به همپوشاني و استقرار نيروهاي خدمات و امدادي با همكاري اورژانس، آتش‌نشاني، شهرداري و ساير نهادها اعلام كرد: يك سوم به توان پليس راهور براي مديريت راه‌ها اضافه شده است. وي افزود: طول روز در تابستان بيشتر، گرما شديدتر و تمركز رانندگان كمتر است، به همين دليل بيشترين علت تصادف در شهريور گذشته سبقت و سرعت غيرمجاز و واژگوني خودرو به‌دليل خواب آلودگي راننده بوده است. بر اين اساس به مردم توصيه مي‌شود ضمن مديريت سفر از سبقت و سرعت غيرمجاز پرهيز كنند.

سردار مومني با اشاره به كاهش 6/4درصدي تلفات جاده‌اي در 4‌ماه نخست سال گفت: به‌نظر مي‌رسد در مرداد‌ماه كاهش زيادي را شاهد نباشيم، اما در شهريور‌ماه با به‌كارگيري تمهيداتي، شاهد كاهش قابل توجهي خواهيم بود و در پايان نيمسال اول، كاهش 3 تا 4درصدي تلفات در سوانح را شاهد هستيم. فرمانده پليس راهور از يكپارچه نبودن متولي امداد و نجات در كشور نيز اينگونه انتقاد كرد: يكي از چالش‌هاي ما مشخص نبودن متولي امداد و نجات در كشور است. درحالي‌كه بايد آتش‌نشاني جاده‌اي داشته باشيم و سيستم امداد و نجات بايد يك سيستم يكپارچه باشد كه البته پيشنهاد آن را ارائه كرده‌ايم تا اين مسئله ساماندهي شود، وجود نيروي امدادي واحد با مديريت يكپارچه در كشور لازم است تا پس از وقوع يك تصادف، خودرو به خاكستر تبديل نشود.

کد خبر 270600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha