اعظم السادات مسعودی علوی: کاشان با رونمایی از بسته سیاستی دولت تدبیر و امید برای خروج ار رکود بدون تورم، گام عملی خود را به عنوان شهر پیشتاز کشور در این امر مهم برداشته و نخستین نشست تخصصی چالش‌ها، فرصت‌ها و راه کارهای توسعه سرمایه گذاری در کاشان بزرگ را با حضور صاحبان صنایع، کارشناسان و متخصصان اقتصادی در دانشگاه کاشان برگزار کرد.

کاشان

در مرحله نخست این هم اندیشی که بیش از 60 سرمایه گذار و صاحب صنعت حضور داشتند، معاون استاندار و فرماندار کاشان با بیان این نکته که ملت ما در ازدست دادن فرصت ها پیشتاز بوده است تاکید کرد؛ این نشست فرصتی برای گام برداشتن در مسیر توسعه است.

مهندس ابوالفضل صدرائیه افزود: در شرایطی که حدود یکسال از عمر دولت می گذرد شاهد رونمایی از لایحه 177 بندی دولت برای خروج از رکود بدون تورم - که توسط تیم اقتصادی آن تدوین شده است - هستیم و به این نکته دست می یابیم که از سال 38 تا به امروز به استثنای سال 57 تا 60 کشور ایران شاهد تورم بسیار بالا بوده است.

وی با اشاره به قدمهای دولت در امر کاهش تورم ادامه داد:براساس آمار موجود در حال حاضر از تورم بیش از 45 درصد به کمتر از 25 درصد و در حالت نقطه به نقطه به 14 ونیم درصد رسیده و تمام تلاش دولت براین است تا در سال 95 تورم یک رقمی داشته باشیم .
فرماندار کاشان با اشاره به اینکه در سال 75 تا 90 دلارهای نفتی خوبی وارد کشور شدافزود: نشان می دهد که متاسفانه از موقعیت ها و فرصت ها استفاده خوبی نشده است.

وی افزود: متاسفانه شرایط به گونه ای پیش رفته که در حال حاضر مردم در امر توسعه شهری صحبت از یک متر آسفالت می کنند.
معاون استاندار و فرماندار کاشان با تایید این مطلب که فرصت ها بوده اما استفاده درست نشده، خاطر نشان ساخت:من امیدوارم باز مجدد فرصت ها را برگردانیم و این نشست قدمی عملی برای رسیدن به این مهم هست.

صدرائیه تصریح کرد: توسعه ما در نگاه بسته سیاسی و خط کشی ها جناحی نیست و بطور جدی، نیازمند هم گرایی و همدلی و همراهی همگان هستیم.

وی افزود :نخستین نشست تخصصی چالش ها، فرصت ها و راهکارهای توسعه سرمایه گذاری در کاشان بزرگ - که بطور پی در پی انجام می شود - با همکاری دانشگاه کاشان برگزار شده و بی تردید در امر توسعه اقتصادی ما ناگزیر در پیوند با دانشگاه هستیم چرا که توسعه بدون همراهی علم امکان پذیر نیست.

رییس دانشگاه کاشان نیز در این هم اندیشی، نقش دانشگاه ها در توسعه پایدار را نقشی کلیدی و اساسی برشمردو گفت: در توسعه پایدار محلی این نقش و اثر، پر رنگ تر می شود.

دکتر عباس زراعت افزود: توجه به نقش دانشگاه در روند" توسعه پایدارشهر "و "شهر پایدار" می تواند موجب گردد تا مدیریت شهری از بزرگترین سرمایه در اختیار یعنی دانشگاه بهره بگیرد.

وی با اشاره به این نکته که یکی از ابعاد مهم توسعه، توسعه منطقه ایست، افزود:امروزه در حوزه توسعه پایدار مفهوم جدیدی به نام "پایداری شهری" متولد شده است و توسعه پیدار شهری به عنوان جزئی از توسعه پایدار برپایه استفاده معقول از منابع طبیعیی استوار شده است.و دراین نوع توسعه، ملاحظات سه گانه محیطی، اقتصادی و اجتماعی در کنار هم دیده خواهد شد.
وی از آموزش، توانایی و مهارت بعنوان سرمایه هایی که مانند هر سرمایه فیزیکی دیگر دارای بازده اقتصادیست یاد کرد و عنوان نمود؛ خاستگاه این دو سرمایه عظیم، دانشگاه است.

در ادامه این نشست، عباس علی منصوری، نماینده مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی به نقش مردم در توسعه اشاره کرد و گفت: بدون حضور مردم سخت می توانیم در امر توسعه کار کنیم و اگر مردم آگاهی و اطلاعات لازم و دانش نیاز به توسعه را نداشته باشند، تلاش های ما به ثمر نخواهد نشست.

وی تاکید کرد؛ ما راهی نداریم تا مشارکت های مردمی را در ایجاد شغل فراهم نماییم و در این راستا دانشگاه کاشان فرصت خوبی است تا در این زمینه دولت را یاریگر باشد.
پروفسور رضا منصوری، مدیر پروژه رصد خانه ملی ایران در کاشان نیز ازدیگر مهمانان این نشست بود.

وی از ایجاد رصد خانه ملی ایران که در شهرستان کاشان فراهم می شود را به عنوان یک موقعیت استثنایی برای بین المللی کردن این منطقه یاد کردو گفت : تصور توسعه ای، یعنی اینکه بخش دولتی ما تفکر توسعه داشته باشد و این فرهنگ ابتدا در مجموعه خودایجاد شده باشد.

وی افزود : هشت سالیست که در مسیر کاشان برای انجام این پروژه رفت و آمد می کنم ولی این نخستین مرتبه است که می بینم به این فرصت شغلی علاقه نشان داده می شود.و در سالهای گذشته نه تنها اصفهان که خود کاشان نیز با ما مخالفت می کردند اما با این هم اندیشی بعنوان یک اتفاق نو خوشبین هستم و با دادن این اطمینان که با اتمام این پروژه 70 درصد از منجمان دنیا از این امکان ما استفاده خواهند کرد، این پروژه می تواند در افزایش درآمدی منطقه و رونق اقتصادی آن، نقش بسزا و تاثیر گذاری داشته باشد و در راس آن می طلبد خود دولت توجه و عنایت ویژه ای برای به ثمر رسیدن این پروزه ملی داشته باشد.

درنشست تخصصی چالش ها، فرصت ها و راه کارهای توسعه سرمایه گذاری در کاشان بزرگ دو پنل با حضور سرمایه گذاران و صاحبان صنایع برگزار شد و هر یک از افراد دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را در این باره مطرح نمودند.

برداشتن قانون های ناکارآمد برسر راه سرمایه گذاران توسط قانون گذاران در مجلس،توجه جدی به توسعه فرهنگی بعنوان زیربنای توسعه اقتصادی،توجه به اصل خردگرایی، تامین امنیت اقتصادی، داشتن متد و الگوی درست و مناسب در مسیر توسعه، ایجاد پارک‌های علم و فناوری، تاکید بر قابلیت های گردشگری منطقه،نگهداشتن حرمت پیشکسوتان منطقه، لزوم بهره مندی از تجارب و دستاوردهای جهانی، توجه به منابع و ظرفیت های انسانی،تاکید بر شرکت های متوسط و کوچک بعنوان پایه توسعه صنعتی،لزوم توجه به زیر ساخت هاو خدمات شهری و....از جمله موارد مطرح شده از سوی صاحبان صنایع و سرمایه گذاران بود که در این نشست مطرح شد.

کد خبر 268854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha