سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

محمد عدلی: ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح را نشان می‌دهد. رئیس‌جمهور وارد سالن می‌شود و سرود ایران از بلندگوها پخش می‌شود تا بزرگ‌ترین همایش اقتصادی کشور بدون تأخیر آغاز شود.

مجلس

همه مردان اقتصادي دولت و چند عضو سياسي كابينه براي بررسي سياست‌هاي خروج از ركود با رئيس‌جمهور همراه شده‌اند اما اكثريت حاضران در سالن را نه مديران دولتي كه فعالان بخش خصوصي تشكيل داده‌اند. كارشناسان اقتصادي نيز به مراسم دعوت شده‌اند تا برخلاف بسياري از همايش‌ها و سمينارها، خبري از مهمانان تشريفاتي نباشد و تبيين سياست‌هاي خروج از ركود جنبه نمايشي به‌خود نگيرد.

رئيس دفتر رئيس‌جمهور، همايش تبيين سياسيت‌هاي خروج از ركود را به جشن كاشت كشاورزان تشبيه مي‌كند تا نشان دهد، عمليات جديدي براي رسيدن به رشد اقتصادي مثبت در حال شكل‌گيري است. رئيس‌جمهور نيز در افتتاح اين همايش از عزم دولت براي خروج از ركود سخن گفت و از سياست مقدم ساختن كاهش تورم بر ركود، دفاع كرد. رئيس‌جمهور صراحتا از كندي و ناكارآمدي نظام بانكي كشور انتقاد كرد و گفت اگر مشكل بانك‌ها حل شود مشكل عالم حل خواهد شد.

به گزارش همشهري، حسن روحاني با اشاره به اموال مازاد بانك‌ها از يك سو و نقدينگي پايين آنها براي پرداخت تسهيلات به بخش‌هاي توليدي افزود: بانك‌ها اموال مازادي دارند كه بايد به فروش برسانند اما نمي‌دانم كه چرا اين قدر دلبستگي به دنيا دارند و سهام و حتي ساختمان هايشان را نمي‌فروشند.

رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه بانك‌ها بايد اموال مازاد خود را به فروش برسانند و با درآمد آن نقدينگي‌شان بالا برود تا بتوانند تسهيلات بدهند، ادامه داد: بانك‌ها نبايد كار غيربانكي كنند، اگر بانك كار بانكي كند مشكلات حل مي‌شود اما خودشان امروز بنگاه‌دار شده‌اند. بانك‌ها بايد از بنگاهداري خارج شوند چرا كه اين برخلاف اصول بانكداري است. وي تصريح كرد: بانك‌ها بايد واسطه‌اي باشند تا پول مردم را جمع كنند و به‌عنوان تسهيلات و با نرخ عادلانه و نه نرخ‌هاي كمرشكن به سرمايه‌گذاران بدهند. وي در اين رابطه به بدهكاري دولت به سيتسم بانكي اشاره كرد و افزود:

ما بايد بدهي بانك‌ها را پرداخت و بانك‌ها نيز بدهي خود را به بانك مركزي پرداخت كنند و دولت اين موضع را در لايحه مقررات پيش‌بيني كرده است. روحاني انتشار صكوك اجاره‌اي و تأمين مالي بنگاه‌هاي بزرگ از طريق بازار سرمايه را از راه‌هاي مدنظر دولت براي خروج از ركود دانست.

رئيس‌جمهور با اشاره به بحران خشكسالي در كشور از تخصيص سالانه 2ميليارد دلار براي مسئله آب خبر داد. وي ريشه اصلي تورم 40درصدي را افزايش پايه پولي به بهانه مسكن مهر دانست و افزود: بسياري از مسائلي كه امروز وارث آن هستيم، ارث تحميلي به ماست. 40هزار ميليارد تومان از بانك مركزي گرفتند و مسكن مهر ساختند كه بيش از 80درصد پايه پولي كشور از روزي كه پول خلق شد، رشد كرد و تورمي بالاي 40درصد به‌دنبال داشت. وي همچنين تأكيد كرد:

برنامه دولت اين است كه در سال 95كشور شاهد تورم تك رقمي باشد. رئيس‌جمهور خطاب به وزير اقتصاد و رئيس بانك مركزي گفت: كه بايد موانع صادرات غيرنفتي برداشته شود و راه صادرات تسهيل شود. رئيس‌جمهور شخصاً اين مسئله را دنبال خواهد كرد. روحاني تأكيد كرد: در يك و نيمسال گذشته 21ميليارد دلار ارز به‌صورت اسكناس وارد بازار شد و در خيابان‌هاي تهران فروخته شد كه مشخص نيست چقدر از آن بيرون رفته است.

تعهد به كاهش رتبه فضاي كسب و كار

وزير صنعت، معدن و تجارت در اين همايش گفت: رتبه ما در فضاي كسب و كار اخيرا منفي‌تر شده و به 152رسيده‌ايم و وزارت صنعت خود را متعهد مي‌داند كه در اين دولت آن را به زير 100كاهش دهد. محمدرضا نعمت‌زاده اظهار داشت: يكي از بخش‌هاي پيشران كشور، بخش صنعت، معدن و تجارت است و 40درصد توليد ناخالص ملي را ايجاد مي‌كند.

سكونت يك ميليون خانوار در يك اتاق

وزير راه و شهرسازي در همايش تبيين سياست‌هاي اقتصادي دولت اظهار داشت: توان ساخت مسكن در كشور 80تا صد ميليون مترمربع است و برآورد نياز مسكن بيش از يك ميليون واحد است. در حال حاضر بيش از يك ميليون خانوار نيز در يك اتاق زندگي مي‌كنند. آخوندي تصريح كرد: در طرح پيشنهادي براي بخش مسكن 40تا 50درصد ارزش مسكن از طريق بانك و نيز مابقي از طريق پس‌انداز متقاضي كه به‌صورت سپرده در بانك خواهد بود تأمين مي‌شود و پيش‌بيني شده مبلغ اقساط آن براي خانوار حداكثر 40درصد درآمد آن خانوار باشد. وي افزود: ۲۰هزار ميليارد تومان طلب پيمانكاران با اوراق صكوك پرداخت مي‌شود.

 

کد خبر 268657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha