سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

زهرا رفیعی‌‌ : زمین در تابستان سال‌جاری رکورد داغ‌ترین روزهای خود را شکست به‌طوری که سال ۲۰۱۴میلادی در تاریخ، گرم‌ترین روزهای جهان ثبت شد.

عینک

تابستان سال‌جاري، بسياري از كشورهاي دنيا با بحران كم آبي، خشكسالي، آتش‌سوزي و... دست‌به‌گريبان بوده‌اند كه در يك دهه گذشته بي‌سابقه بوده است. سازمان‌هاي هواشناسي در سراسر دنيا علت‌هاي مختلفي را براي گرما متذكر شده‌اند اما سازمان جهاني هواشناسي معتقد است گرماي هوا را به سادگي نمي‌توان توضيح داد و علت‌هاي عمده گرماي هوا را مي‌توان در امواج جوي و همينطور آب‌شدن يخ‌هاي قطب شمال دانست. اداره ملي اقيانوس‌شناسي و علوم جوي آمريكا، ‌ماه ژوئن سال2014 ميلادي را گرم‌ترين‌ماه در 130سال گذشته اعلام كرد.

آفتاب دشمن پوست

عامل اصلي چين‌وچروك پوست و ايجاد كك‌ومك روي آن نور آفتاب و به‌ويژه اشعه ماوراي‌بنفش است. نوع B اشعه ماوراي‌بنفش درصورت تماس با پوست به آن آسيب وارد مي‌‌كند ولي توانايي عبور از شيشه پنجره را ندارد اما نوع A آن از شيشه رد شده و به نواحي عمقي‌تر پوست نفوذ مي‌كند و مي‌تواند باعث آسيب‌هاي شديدتري در پوست شود. هر دو اين امواج با شكستن كلاژن پوست، ساخت راديكال‌هاي آزاد و مهار مكانيسم‌هاي ترميم پوست، مي‌توانند باعث ايجاد كك‌ومك، چروك و از همه مهم‌تر سرطان پوست شوند.

براي مقابله با آفتاب بهتر است از كرم ضد‌آفتاب در هر دو ساعت استفاده كنيد و تا حد امكان در ساعات خيلي گرم حدود ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر فقط درصورت اجبار در آفتاب قرار بگيريد. در مقابل آفتاب هر چه پوشيده‌تر باشيد بهتر است. در اين روزها لباس‌هاي سبك، گشاد و با رنگ روشن به تن كنيد.

چشم‌ها ‌ضعيف‌اند

چشم‌ها از ضعيف‌ترين اعضا در برابر آفتابند. اگرچه امواج ماوراي‌بنفش فقط 5درصد انرژي نور خورشيد را تشكيل مي‌دهند، اما مضرترين جزء اشعه خورشيد هستند. ميزان اشعه ماوراي بنفش در نقاط مختلف متفاوت است مثلا در ارتفاعات كه ضخامت اتمسفر كمتر مي‌شود، ميزان تابش آفتاب و اشعه ماوراي بنفش بيشتر شده و حتي تابش ضعيف آن نيز در كوهنوردان ايجاد ناراحتي مي‌كند. براي محافظت از چشم از عينك‌هايي استفاده كنيد كه بتوانند اشعه ماوراي بنفش را به خوبي جذب كنند. در غيراين‌صورت اين عينك‌ها به‌علت رنگ تيره‌شان باعث مي‌شوند نور كمتري به چشم برسد، مردمك‌ها گشادتر شده و اشعه ماوراي بنفش بيشتري به قسمت‌هاي عمقي‌تر چشم برسد. تابش بيش از حد اشعه ماوراي بنفش موجب التهاب و زخم‌هاي نقطه‌اي در قرنيه و سبب كاهش ديد و درد در چشم‌ها مي‌شود.

چتر

با وجود آفتاب سوزاني كه در اكثر مناطق كشورتابيده ‌مي‌شود استفاده از چتر براي جلوگيري از اشعه‌هاي مضر خورشيد مرسوم نيست. حتي استفاده از كلاه لبه دار كه صورت و گردن را بپوشاند نيز طرفدار زيادي ندارد. استفاده از چتر در بين برخي رانندگان تاكسي كه ساعت‌ها زير آفتاب مي‌ايستند هرازگاهي ديده مي‌شود ولي حتي مردمان شهر‌هاي جنوبي كشور كه دماي حدود 50درجه را در تابستان‌ها تجربه مي‌كنند از اين وسيله ‌ استفاده نمي‌كنند. اگر ساعات طولاني زير آفتاب قرار داريد استفاده از چتر را يك‌بار امتحان كنيد.

تكنيك‌هــا

شايد نتوانيد مثل كودكان در پارك‌ها تني به آب بزنيد ولي با چند روش ساده مي‌توانيد به بدنتان براي خنك شدن كمك كنيد. از ترفند‌هاي ساده خنك‌شدن، گرفتن مچ دست زير آب به‌مدت 10ثانيه است. مي‌توان پشت گردن، زانوها و پاها را نيز خيس كنيد تا زودتر خنك شويد. مصرف غذاهاي تند باعث افزايش تعرق بدن و در نتيجه خنك‌شدن آن مي‌شود. غذا كم بخوريد تا حرارت بدنتان بالا نرود. تا جايي كه مي‌شود از سمت سايه‌دار معابر تردد كنيد. در طول روز حداقل روزي 8ليوان آب بنوشيد. علاوه بر اين روش‌ها، هستند كساني كه براي خنك شدن دست به كارهاي خلاقانه‌‌اي مثل نصب كولر روي سقف خودرو مي‌زنند.

کد خبر 268654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha