چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

اصغر اصغری: سالم صالح جادالله، عکاس و گزارشگر خبرگزاری رویترز در سال‌های اخیر عکس‌ها و گزارش‌های به یادماندنی‌ای از مبارزه فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی به ثبت رسانده است.

غزه

او با دوربينش يك تنه جلوي وحشيگري‌هاي سربازان رژيم اشغالگر قدس ايستاده و با انعكاس مناسب رويداد‌ها حتي باعث ايجاد فشار بين‌المللي عليه رژيم غاصب و توقف جنگ در برخي از مقاطع شده است. معلوم نيست عكس‌هاي جديد اين جوان رسانه‌اي چه زماني روي افكار عمومي و سياستمداران دنيا تأثير بگذارد تا دوباره شرايط در نوار غزه به حالت عادي بازگردد اما او و همكارانش در تلاشند تا با دوربين‌ها و قلم‌هايشان مظلوميت مردم فلسطين را يك‌بار ديگر به جهانيان نشان دهند. او در اين گزارش درباره خاطراتش از ثبت لحظه‌هاي پرالتهاب جنگ مي‌گويد؛ جنگي كه اميدوار است روزي براي هميشه از فلسطين رخت بربندد و نواي آزادي در آن طنين انداز شود. سالم صالح جادالله تاكنون يك‌بار جايزه بهترين عكس خبري جهان را به‌دست آورده است. او در دانشگاه اسلامي غزه تحصيل كرده و بيش از ۵ سال است كه براي روزنامه‌ها و خبرگزاري‌هاي معروف جهان عكس مي‌گيرد و گزارش مي‌نويسد.

بهترين عكس خبري جهان

بهترین عکس خبری جهان

سالم صالح اين تصوير را هرگز فراموش نمي‌كند. شايد او دوست داشت جايزه بهترين عكس خبري جهان را براي كارهاي مستندي كه انجام مي‌دهد دريافت كند. خودش در اين‌باره مي‌گويد: «در سال ۲۰۰۹ ارتش صهيونيستي حمله ۳ هفته‌اي را عليه سرزمين فلسطين و مردم بي‌دفاع آن آغاز كرد. رژيم صهيونيستي در بمباران‌هاي خود از بمب‌هاي فسفري سفيد رنگ كه استفاده از آنها در نبرد ممنوع است بهره مي‌برد. اين بمب‌ها تأثير بسيار منفي در روند جنگ داشتند و اصابت آنها به هر محلي تلفات زيادي ايجاد مي‌كرد. آن سال توانستم اصابت چند بمب فسفري را با دوربينم شكار كنم. فكر مي‌كنم عكاس ديگري موفق به ثبت اين لحظه‌ها نشد. اين عكس بعدا به‌عنوان بهترين عكس خبري سال ۲۰۰۹ برگزيده شد. عكس نشان‌دهنده خاطره تلخي است كه آن را فراموش نمي‌كنم».

بازي همراه با همراه!

بازی همراه با همراه!

بچه‌هاي كوچه و خيابان فارغ از اتفاقات پيرامونشان با يكديگر بازي مي‌كنند. شايد آنها هنوز متوجه خطر بالقوه‌اي كه هر لحظه جانشان را تهديد مي‌كند نيستند. دنياي كودكانه‌شان ساده‌تر از آن است كه با مفهوم جنگ و موشك آشنا شوند اما بيشتر تلفات كودكان هنگامي رخ داده كه آنها به‌صورت دسته‌جمعي در يك مكان مشغول بازي بوده‌اند. اين روز‌ها در خيابان‌هاي غزه بزرگ‌تر‌ها سايه به سايه كوچك‌تر‌ها راه مي‌روند تا درصورت وقوع حمله هوايي مكان امن را نشانشان دهند.

مدرسه زخمي از گلوله

مدرسه زخمی از گلوله

شرح اين عكس توسط خالق آن يعني سالم صالح معناي ديگري دارد. او در اين‌باره مي‌گويد: «اينجا مدرسه بشير‌الرئيس شهر غزه است؛ مدرسه‌اي كه در ۱۲سال گذشته روي آرامش و صلح به‌خود نديده است. تاريخ عكس ۲۷ فوريه سال ۲۰۱۰ را نشان مي‌دهد. نشانه گلوله‌هاي توپ و موشك هنوز از جنگ سال ۲۰۰۹ روي در و ديوار مدرسه باقي مانده است. همان سال با دانش‌آموزان اين مدرسه درباره صلح صحبت مي‌كردم. بعضي‌هايشان از ادامه مقاومت توسط نيروهاي حماس حرف مي‌زدند و برخي هم علاقه داشتند تا صلح پايدار در منطقه حاكم شود. موسي، دانش‌آموز پسر اين مدرسه ازجمله كساني بود كه بر حرمت نگه داشتن مكان‌هاي مقدس مثل مساجد و مدرسه‌ها تأكيد داشت. يسرا كلوك، دانش‌آموز دختر اين مدرسه خيلي به ادامه صلح در اين سال‌ها اميدوار نبود. او مي‌گفت كه نبرد آنها با صهيونيست‌ها تا سال‌هاي سال ادامه پيدا مي‌كند. حالا كه نگاه مي‌كنم مي‌بينم مثل اينكه حق با يسرا بوده است. هر چند تحصيل در اين شرايط مشكلات زيادي را براي دانش‌آموزان كم سن و سال فلسطيني به همراه دارد اما آنها علاقه‌مندند تا تحصيلاتشان را تا پايان دوران دانشگاه ادامه دهند».

بحران آب در غزه

بحران آب در غزه

حملات اخير رژيم صهيونيستي به شهر غزه باعث از بين رفتن زيرساخت‌هاي شهري و نابودي سيستم آبرساني شده است. بيشتر محله‌هاي شهر غزه به آب آشاميدني سالم دسترسي ندارند و مردم در يك بحران جدي گرفتار شده‌اند اما زندگي نيازهاي خود را همچنان طلب مي‌كند و براي همين اين كودكان هستند كه جور بي‌عدالتي‌ها را مي‌كشند و گالن به‌دست به محله‌هاي همسايه سرك مي‌كشند تا از تنها سيستم‌هاي آبرساني موجود براي خانواده‌هايشان آب تهيه كنند. سالم صالح اين دو كودك را نزديك شيرهاي آبخوري يكي از محله‌ها ديده و سوژه خود قرار داده است. نگراني كودكان از اين است كه شايد تا روزهاي آينده نزديك ديگر آبي در هيچ محله‌اي پيدا نشود.

تنها گذرگاه

تنها گذرگاه

اينجا گذرگاه رفح است؛ همان جايي كه هزاران فلسطيني تنها از اين راه مي‌توانند با دنياي بيرون از سرزمينشان ارتباط داشته باشند. رژيم صهيونيستي از سال ۲۰۰۷ تاكنون محدوديت‌هايي را براي تردد از اين مرز ايجاد كرده است. سالم صالح روايتگر تصويري است كه در آن يك زن فلسطيني براي عبور از اين گذرگاه مجوز خود را به سربازان نشان مي‌دهد.

تحريم‌ها ادامه دارد

تحریم‌ها ادامه دارد

صالح اين عكس را از زمين‌هاي كشاورزي عابد رئوف ابوسفر گرفته است. او در اين‌باره مي‌گويد كه كشاورزي در فلسطين رونق نسبتا خوبي دارد اما كشاورزان فلسطيني حق‌فروش مستقيم و صادرات محصولاتشان را ندارند. آنها بايد حاصل دسترنجشان را به شركت‌هاي صهيونيستي تحويل بدهند.

قربانيان اصلي جنگ

 قربانیان اصلی جنگ

يكشنبه خونين فلسطين؛ اين عبارتي آشناست كه پس از حمله موشكي رژيم صهيونيستي به خاك فلسطين در بيشتر رسانه‌هاي جهان ديده مي‌شود. بازهم كودكان آماج اين حملات ددمنشانه قرار گرفته‌اند. تاكنون تعداد شهداي فلسطيني به صدها نفر رسيده كه حدود نيمي از آنها را كودكان تشكيل مي‌دهند. سالم صالح در اين رابطه مي‌گويد: «هيچ‌كس انتظار ندارد كه در يك جنگ، افراد غيرنظامي درگير ماجرا شوند. ماجرا وقتي شكل تراژيك به‌خود مي‌گيرد كه چهره معصوم كودكان به‌عنوان قربانيان واقعي جنگ نابرابر در رسانه‌ها انعكاس مي‌يابد. شايد براي ما هم ثبت اين لحظه‌ها سخت باشد اما تنها راه رساندن صداي مظلوميت مردم فلسطين شكار همين صحنه‌هاست». درست ۲ سال پيش بود كه سالم صالح اين تصوير را در حمله موشكي رژيم صهيونيستي به يك مدرسه در فلسطين شكار كرد؛ حمله‌اي كه در آن ۳۰ كودك فلسطيني به شهادت رسيدند. اين تصوير روي جلد روزنامه ديلي تلگراف قرار گرفت.

پرچم همچنان بالاست

پرچم همچنان بالاست

اين هم يكي از عكس‌هاي خبرگزاري رويترز است كه در روزهاي اخير با كامنت‌هاي فراواني روبه‌رو شده است. درست يك ساعت پس از بمباران غزه و تخريب برخي از ساختمان‌هاي مسكوني، اين شهروند فلسطيني بر فراز تلي از آوار ايستاده و در غروب شهر، همراه با پرواز دسته جمعي كبوتر‌ها پرچم كشورش را به نشانه ادامه مبارزه بالا نگه داشته است. اين تصوير در فضاي مجازي هزاران بار به اشتراك گذاشته شد و همراهي بسياري از مردم جهان با مردم مظلوم فلسطين را به دنبال داشت. شايد سالم صالح با اين عكس، دوباره عنوان بهترين عكس خبري سال‌جاري ميلادي را به‌دست آورد.

 سالم صالح جادالله، عکاس و گزارشگر خبرگزاری رویترز

چشمان دوربين سالم صالح جادالله، عكاس و گزارشگر خبرگزاري رويترز، تا به حال تصاوير دردناكي را شكار كرده است؛ تصاويري كه هر يك براي نشان دادن مظلوميت هموطنانش كفايت مي‌كند. اما تصاوير او نشان مي‌دهد كه زندگي هنوز براي فلسطينيان ادامه دارد.

برش‌هايي متفاوت از زندگي

عكس‌هاي زيباي سالم صالح جادالله، همواره با جنگ و خونريزي همراه نيست. او تلاش مي‌كند تا ابعاد مختلفي از زندگي هموطنانش را از دريچه دروبينش به جهانيان نشان دهد. در اين بخش با چند نماي متفاوت از آثار او آشنا مي‌شويم.

رقص بادبادك‌ها

رقص بادبادک‌ها

برخي از روزهاي سال ۲۰۱۰ براي سالم صالح خيلي خاطره‌انگيز است؛ مثل‌‌ همان روزي كه براي ثبت لحظه‌هاي شاد كودكان فلسطيني در جشنواره ملي بادبادك‌هاي كشورش حضور پيدا كرد. او در اين رابطه مي‌گويد: «قرار بود هزاران كودك فلسطيني ساكن غزه به كنار دريا بيايند و بادبادك‌هايشان را به آسمان بفرستند. آنهايي كه اين صحنه‌ها را از نزديك مي‌ديدند به يك ركوردشكني تاريخي اعتقاد داشتند، چرا كه تابه‌حال اين همه بادبادك را در آسمان نديده بودند؛ بادبادك‌هاي رنگي كه پيام‌آور صلح و آرامش براي كودكان آينده اين كشور بود. بادبادك بازي يك جورهايي به‌عنوان تفريح ملي فلسطيني‌ها تبديل شده است. يكي از خصوصيات نوار غزه ساحلي بودن اين منطقه محسوب مي‌شود».

پرواز روي دست‌ها

پرواز روی دست‌ها

شكار لحظه‌ها توسط اين عكاس توانمند فلسطيني باعث شده تا محبوبيتش ميان مردم عرب افزايش يابد. او در اين تصوير به ايده جالب اعتصاب‌گران و تظاهركنندگان عرب پرداخته است. آنها دسته جمعي يك كودك را به هوا مي‌اندازند و به جاي هورا شعار سر مي‌دهند.

 

کد خبر 266708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha