سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: روابط بین پیونگ یانگ و سئول پس از آزمایش موشکی کره‌ شمالی در ماه گذشته بدتر از سابق شده است.

پیونگ‌یانگ اکنون برای اولین بار به واکنش‌ شدید علیه سئول روی آورده است و احتمالا در پس این حرکت محاسباتی دارد.
روزنامه "دی ولت" آلمان با این ارزیابی می افزاید: کره شمالی حملات لفظی‌اش علیه کره جنوبی را تشدید کرده و سئول را به انجام حمله‌ای نظامی تهدید کرده است. ارتش کره شمالی رزمایش مشترک نظامی کره جنوبی با آمریکا را "اقدامی جنگی" خوانده است.
در بیانیه دولت پیونگ یانگ که خبرگزاری رسمی کا.سی.ان.ای کره شمالی آن را منتشر کرده، آمده است که بدین ترتیب قرارداد آتش‌بس میان دو کره خاتمه یافته و دیگر پوچ است.
بر اساس این بیانیه، ارتش کره شمالی خود را محق دانسته است که "برای دفاع از خود، حمله پیشگیرانه" را نیز در دستور کار قرار دهد. اندکی پیش از آن که این رزمایش سالانه آغاز شود، پیونگ‌یانگ آن را اعلان جنگ خوانده بود. این رزمایش دوشنبه 22 اگوست (30 مرداد) با حضور 17 هزار سرباز آغاز شده است.
این رزمایش دهه‌هاست که برگزار می‌شود و تا کنون نیز اتفاقی ویژه به دلیل برپایی آن نیفتاده است. اما این بار برخی ناظران می‌گویند که کره شمالی می‌تواند از این تمرین نظامی به عنوان بهانه‌ای احتمالی برای انجام آزمایش هسته‌یی استفاده کند.
در این رزمایش که تا اول سپتامبر به طول خواهد انجامید، قرار است دو طرف به آزمایش سیستم‌های رایانه‌ای و ساختارهای نظامی‌شان بپردازند. آمریکا در مناطق مرزی کره جنوبی 30 هزار نیروی مستقر دارد که وظیفه‌شان حمایت از 650 هزار سرباز کره جنوبی است.
پس از آزمایش موشکی کره شمالی در ماه ژوئیه، روابط بین دو کره بدتر از پیش شده است. دو کشور از زمان جنگ‌شان در سال ‌های 1950 تا 1953 تاکنون در وضعیت جنگی به سر می‌برند و با یکدیگر صلح نکرده‌اند.
یک شبکه تلویزیونی آمریکایی هفته گذشته گزارش داده بود که کره شمالی احتمالا خود را برای انجام آزمایشی هسته‌یی آماده می‌کند. بر اساس این گزارش، عوامل اطلاعاتی آمریکا شاهد عبور و مرور مشکوک وسایل نقلیه در این کشور بوده‌اند. با این وجود این گزارش‌ها تایید نشده‌اند.
کد خبر 2665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز