شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

آمار‌های ۴ ماهه بازارسرمایه آمار‌های جالبی است، این آمار‌ها نشان می‌دهد که ۱۰درصد از معاملات بازار مالی ایران در ۴‌ ماه نخست سال به معاملات اوراق بدهی که بخش زیادی از آن اوراق مشارکت است اختصاص داشته، این به‌معنای پارک شدن نقدیندگی در حاشیه بورس است.

به گزارش همشهري، نزول شاخص بورس و فرابورس معادلات بازار سهام را در 4‌ماه نخست سال تغيير داد، اين نزول باعث شد بخشي از نقدينگي موجود در بازار سهام به بازار‌هاي ديگر مهاجرت كند، پيش‌تر اين نگراني وجود داشت كه بخشي از نقدينگي به بازار‌هاي ديگر نظير سكه طلا، ارز و مسكن مهاجرت كنند اما نبود پتانسيل سرمايه‌گذاري در اين بازار‌ها به‌دليل فضاي كلان اقتصاد باعث شدسرمايه‌گذاران بازار اوراق مشاركت را ترجيح دهند.

دولت در دوره قبل اقدام به انتشار اوراق مشاركت 23درصدي و اخيرا با توجه به چشم‌انداز كاهش تورم اوراق مشاركت با نرخ سود 21درصد كرده است بر اين اساس سرمايه‌گذاران با درنظر گرفتن ميزان بهره بانكي و همچنين تورم ترجيح داده‌اند بخشي از نقدينگي خود را به بازار اوراق مشاركت منتقل كنند. در ادبيات مالي از اوراق مشاركت عموما به‌عنوان پاركينگ پول ياد مي‌شود زيرا اين فرصت را براي سرمايه‌گذاران ايجاد مي‌كند كه به محض آشكار شدن نشانه‌هاي صعود دوباره به بورس بازگردند.

آمار‌ها نشان مي‌دهد در 4‌ماه نخست امسال در مجموع 40هزار ميليارد تومان معادل 13ميلياد دلار، انواع اوراق بهادار در بازار‌هاي مالي ايران دادوستد شده است كه از اين ميزان 10درصد معاملات به اوراق بدهي كه بخش اعظم آن اوراق مشاركت است اختصاص داشته است.

از مجموع كل معاملات انجام شده در بورس‌هاي تهران و فرابورس 21هزارو230ميليارد تومان يعني 52درصد به معاملات عمده اختصاص داشته و 11هزار و650 ميليارد تومان معادل 29درصد كل معاملات مربوط به معاملات خردو بلوك بورس تهران بوده است. پس از آن 4106ميليارد تومان ازمعاملات به اوراق بدهي اختصاص داشته است. اين به‌معناي اين است كه دولت در اجراي سياست‌هاي پولي، مالي‌اش براي جذب نقدينگي از طريق اوراق مشاركت موفق بوده است.

کد خبر 266264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha