اسدالله افلاکی: رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با همشهری، نسبت به افزایش آتش‌سوزی در رویشگاه‌های طبیعی به‌ویژه رویشگاه‌های جنگلی غرب کشور هشدار داد.

آتش سوزی جنگل

طي 2هفته اخير بالغ بر 200هكتار از جنگل‌ها و رويشگاه‌هاي پارك ملي گلستان براثر آتش‌سوزي نابود شد؛ آتش‌سوزي‌هايي كه بنا به اعلام مسئولان محيط‌زيست شكارچيان غيرمجاز عامل بروز آن بوده‌اند اما آتش‌سوزي ساير جنگل‌هاي كشور را هم تهديد مي‌كند. كيادليري مي‌گويد كه براساس بررسي‌هاي انجام شده، ميزان وقوع آتش‌سوزي در جنگل‌هاي غرب كشورنسبت به دهه گذشته 2/5برابر افزايش يافته و اين روند سير صعودي دارد.

آن طور كه اين عضو هيأت علمي مي‌گويد:كاهش شديد رطوبت، افزايش دما، افزايش علف‌هاي هرز و مواد قابل اشتعال ازيك سو، زمينه آتش‌سوزي را فراهم كرده و از سوي ديگر طبيعتگردي بي‌ضابطه و اهمال گردشگران در ايجاد آتش و رها كردن آن پس از ترك طبيعت باعث بروز آتش در جنگل و رويشگاه‌هاي طبيعي مي‌شود. علاوه براين، افراد فرصت‌طلب براي تصرف عرصه‌هاي ملي و طبيعي و تغيير كاربري اين اراضي به‌طور عمد جنگل را آتش مي‌زنند تا بتوانند به اهداف خود برسند براي نمونه در آتش‌سوزي‌هاي اخير پارك ملي گلستان، شكارچيان غيرمجاز جنگل را آتش زدند تا با سرگرم‌كردن محيط‌بانان بتوانند شكار كنند.

كيادليري درباره افزايش 2/5برابري آتش‌سوزي در جنگل‌هاي غرب كشور هم گفت كه جنگل‌هاي مناطق غرب كشور به‌دليل خشكسالي و تغييرات اقليمي دچار «استرس» و خشكي شده‌اند ضمن آنكه افزايش دما دراين رويشگاه‌ها سرعت تجزيه لاشبرگ‌ها را به‌شدت افزايش داده اين درحالي است كه درختان به‌دليل آنكه تحت استرس و خشكي هستند نمي‌توانند از انرژي حاصل شده از تجزيه لاشبرگ‌ها استفاده كنند درعوض گياهان هرز از اين انرژي استفاده مي‌كنند و در نتيجه انبوهي از گياهان هرز ايجاد مي‌شود. اين گياهان در تابستان خشك مي‌شوند و سطح وسيعي از علف‌هاي خشك‌شده قابل اشتعال ايجاد مي‌شود كه با شليك يك گلوله، يك ته سيگار روشن، يا يك جرقه آتش شعله‌ور مي‌شوند و آتش جنگل را در بر مي‌گيرد.

وي نبود سيستم پايش ونظارت بر رويشگاه‌هاي طبيعي و كمبود تجهيزات و نيروي انساني را از ضعف‌هاي اساسي براي مقابله با آتش‌سوزي عنوان كرد و افزود: مادامي كه سيستم نظارت و پايش وجود نداشته باشد و به‌طور دائم عرصه‌هاي جنگلي پايش نشود همواره احتمال آتش‌سوزي وجود خواهد داشت درحالي‌كه با راه‌اندازي سيستم پايش، آتش‌سوزي‌ها قابل پيش‌بيني خواهد بود البته علاوه بر راه‌اندازي سيستم نظارت بايد تجهيزات و امكانات لازم براي مقابله با آتش فراهم شود.

در ايران شرايط آتش‌سوزي طبيعي وجود ندارد

دكتر محمد اميني، عضو هيأت علمي و رئيس جامعه جنگلباني مازندران هم در گفت‌وگو با همشهري، آتش‌سوزي در جنگل‌هاي كشور را ناشي از عوامل انساني دانست و گفت كه در ايران در 2فصل تابستان و پاييز ما شاهد بيشترين آتش‌سوزي در رويشگاه‌هاي طبيعي كشور هستيم. منشا اين آتش‌سوزي‌ها هم انسان است كه اغلب به‌دليل سهل‌انگاري باعث بروز آتش مي‌شود. شكارچيان متخلف عامل ديگر بروز آتش‌سوزي هستند كه گاه جنگل را آتش مي‌زنند تا بتوانند شكار كنند به اين عوامل بايد افراد سودجو را هم اضافه كرد اين افراد با ايجاد آتش‌سوزي عمدي عرصه‌هاي جنگلي را نابود مي‌كنند تا بتوانند آن را تصاحب كنند. اميني كه سال‌ها رياست مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان مازندران را در پيشينه كاري خود دارد، در توضيح وقوع آتش‌سوزي طبيعي گفت كه در برخي كشورها مانند اسپانيا، فرانسه وآمريكا آتش‌سوزي‌هاي طبيعي اتفاق مي‌افتد زيرا شرايط به‌گونه‌اي است كه تجديد حيات جنگل دراين مناطق وابسته به آتش‌سوزي است اما در كشور ما شرايط كاملا متفاوت است و امكان آتش‌سوزي طبيعي وجود ندارد.

 

کد خبر 265915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha