شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

بادهای ۱۲۰روزه سیستان رؤیای هزاران پرنده مهاجر را که با پر آب شدن هامون پس از سیلاب افغانستان زادآوری و جوجه‌آوری را در این مأمن خیالی آغاز کردند با تبخیر شدید آب و تلفات صدها قطعه از جوجه‌های این پرندگان در اثر تشنگی نقش بر آب کرد.

مرگ پرندگان مهاجر از تشنگی در هامون

به گزارش مهر، به‌دنبال جاري شدن سيلاب و افزايش آب در رودخانه هيرمند و درنهايت آبگيري بخش‌هايي از تالاب هامون در ارديبهشت‌ماه سال‌جاري، هزاران پرنده مهاجر مجددا به تالاب بازگشته و اقدام به لانه‌سازي‌ و جوجه‌آوري كردند.اما با افزايش دماي هوا، شروع باد‌هاي 120روزه سيستان و كاهش حجم آب ورودي از رود هيرمند بر اثر تبخير شديد معادل حدود 5هزار ميلي‌متر در سال مجددا بخش‌هاي زيادي از تالاب هامون خشك شد.

طي هفته‌هاي گذشته هزاران قطعه ماهي بر اثر تبخير شدن سريع آب در سطح هامون تلف شدند و پرندگان مهاجري كه با مشاهده آبگيري هامون در داخل تالاب اقدام به لانه‌سازي‌ و جوجه‌آوري كرده بودند پس‌از خشكيدگي مجدد، تالاب را ترك كرده يا تلف شده و هزاران جوجه‌ آنها در معرض مرگ ناشي از گرسنگي، تشنگي و گرماي هوا قرار گرفته‌اند. مدير ديده‌بان محيط‌زيست و حيات وحش ايران به مهر گفت:طرفداران محيط‌زيست و محيط‌بانان تعدادي از جوجه‌هاي ضعيف و گرسنه را از درون لانه‌ها برداشته و آنها را از زير تيغ آفتاب بيرون كشيده‌اند. به‌گفته وي، از آنجايي كه غذاي جوجه‌ها ماهي‌هاي كوچك نيمه هضم شده در دستگاه گوارش والدين است، تغذيه اين جوجه‌ها بسيار مشكل و در مواردي غيرممكن است.

هوشمند با بيان اينكه تعداد لانه‌ها و جوجه‌هاي درون آنها بسيار زياد است و امكان انتقال همه آنها ميسر نيست، افزود: در حال حاضر هزاران جوجه گرسنه و تشنه زير آفتاب سوزان درون لانه‌ها در انتظار غذا هستند اما نه آبي وجود ندارد و نه مادري تا غذايي براي جوجه‌ها ببرد.

مديركل محيط‌زيست سيستان و بلوچستان نيز با بيان اينكه هزاران قطعه پرنده در تالاب هامون نيازمند كمك فوري جامعه جهاني هستند، گفت: با توجه به خشك شدن قسمت‌هايي از تالاب، براي نجات جوجه پرنده‌ها، مدت‌هاست محيط‌بانان شهرستان‌هاي زابل، زهك و زاهدان با همراهي و همياري همياران منطقه در حال جمع‌آوري و انتقال جوجه‌ها به مناطق پرآب هستند، كه با توجه به سن جوجه‌ها و تغذيه مناسب در اين مدت به‌وسيله محيط‌بان‌ها، تعداد زيادي از اين پرنده‌ها نجات پيدا كرده‌اند و تعداد ديگري هنوز تحت مراقبت هستند.

کد خبر 265573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha