همشهری آنلاین: وزیر نیرو با بیان اینکه سال آینده با کمبود توان برق مواجه خواهیم بود، خواستار به بهره برداری رسیدن طرح‌های نیمه تمام شرکت آب و نیرو شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، حمید چیت چیان در بازدید از شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، افزود: برای سال آینده با کمبود توان تولید برق مواجه هستیم و باید تلاش شود تا 450 مگاوات ظرفیت نیروگاهی که در سد رودبار لرستان در حال اجراست، به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: سال آینده سد و نیروگاه سیمره نیز باید با وجود موانع موجود به بهره برداری برسد و 480 مگاوات ظرفیت نیروگاهی آن وارد شبکه برق رسانی شود.

وزیر نیرو اظهار داشت: نیروگاه های برق آبی امسال با تولید سه برابر برنامه خود توانستند نقش مهمی در تامین برق کشور ایفا کنند و به موقع به کمک شبکه برق کشور بیایند.

چیت چیان با اشاره به اینکه میزان پیک مصرف برق در اواخر خرداد ماه و اوایل تیر ماه امسال افزایش قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: اواخر خرداد ماه و اوایل تیر ماه که هوا به شدت گرم شد و مصرف برق بالا رفت، پیک روزانه به 46 هزار و 900 مگاوات رسید که این فراتر از پیک سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع، ذخایر سوخت مایع مناسبی در نیروگاه ها نداشتیم، اما نیروگاه های برق آبی به داد کشور رسیدند و یکباره با تولید برق تا سه برابر برنامه ریزی توانستند بخش عمده نیاز کشور را تامین کنند و اگر نیروگاه های برق آبی نبودند، به طور قطع کشور دچار مشکل می شد.

وزیر نیرو افزود: فعالیت هایی که در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران انجام شده، از افتخارهای کشور و نظام جمهوری اسلامی است و آثار بسیار و بلند مدتی در کشور دارد.

چیت چیان با اشاره به رهاسازی آب مخازن کارون 3 و 4، گفت: در کارون 3 و 4 میزان قابل توجهی آب رها شد تا برق تولید شود که خوشبختانه این آب در سد گتوند علیا ذخیره شده است و امکان استفاده دوباره از آن وجود دارد.

وی افزود: نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه که در مراحل پایانی است، می تواند به افزایش ظرفیت شبکه برق کشور کمک کند و این موارد فعالیت های ارزشمندی برای کشور است و خدمت شایسته ای برای مردم خواهد بود.

وزیرنیرو همچنین تاکید کرد: فقط احداث سد کافی نیست و ما باید شبکه های زیردست آنها را هم اجرا کنیم و برنامه ریزی شده است تا چهار سال آینده بسیاری از طرح های مهم در دست اجرا به بهره برداری برسد و با کمک مسئولان ارشد نظام منابع مالی آنها نیز تامین شود.

کد خبر 265405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha