گروه اجتماعی: دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، گزارش جهانی سال 2007 خود را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: مشکل مواد مخدر در جهان در حال کنترل است. در سال‌های 2005 و 2006 بازارهای جهانی برای اصلی‌ترین مواد مخدر غیرقانونی از جمله داروهای مخدر، کوکائین، حشیش و محرک‌های نوع آمفتامین به میزان گسترده‌ای ثابت باقی مانده است. این ثبات به ویژه در مورد حشیش مشاهده شده است. 

بر اساس این گزارش موضوع قابل توجه این است که گسترش تولید هروئین در استان‌های درگیر جنگ در جنوب افغانستان در این مدت ادامه داشته در حالی که مصرف جهانی هروئین ظاهراً رشدی نداشته است.

بر اساس این گزارش حدود 92 درصد از هروئین جهان از خشخاش رشد یافته در افغانستان تهیه می‌شود.

همچنین بیشترین کوکائین در جهان از برگ‌های کشت شده کوکا در کلمبیا، پرو و بولیوی تهیه می‌شود.

در عین حال بر اساس گزارش سال گذشته این سازمان و  محاسبه دقیق محل و شمار کلی هکتارهای زیر کشت حشیش تقریباً غیرممکن است چرا که این محصول در 172 کشور جهان کشت می‌شود.

در مورد محرک‌های نوع آمفتامین نیز از آنجا که این مواد به شکل غیرقانونی از مواد اولیه قانونی، تولید می‌شود، لذا محاسبه تولید جهانی آن فقط به طور غیرمستقیم امکان‌پذیر است.

در بخشی از این گزارش درباره وضعیت بازار تریاک و هروئین آمده است که حداقل برای یک دوره کوتاه مدت شرایط در بازار جهانی هروئین با اتفاقاتی که در جنوب افغانستان می‌افتد، مشخص خواهد شد؛ چراکه این کشور در سال 2006 مسئول تولید 92 درصد از تریاک جهان بوده است. هیچ ماده مخدر دیگری در حال حاضر وجود ندارد که تا این اندازه در یک منطقه مجزا متمرکز شده باشد.

از سوی دیگر کاشت خشخاش در جنوب شرق آسیا طی دهه گذشته بیش از 85 درصد کاهش یافته است.

لازم به یادآوری است که حتی در افغانستان نیز اگر کشت خشخاش در سال 2006 انبوه بوده است اما کشت این مواد در سال 2006 در مقایسه با سال 2000، 10 درصد کاهش داشته است اما به رغم این کاهش در زمینه کشت خشخاش، تولید هروئین در این کشور افزایش یافته است چراکه مزارع افغانی نسبت به سایر مزارع در جنوب شرق آسیا حاصلخیزتر هستند.

در ادامه گزارش سازمان در رابطه با بازار کوکا و کوکائین آمده است که بازار جهانی کوکائین در زمینه این محصول هم به لحاظ عرضه و هم به لحاظ تقاضا به شکل گسترده‌ای ثابت بوده است.

این ثبات عرضه تنها از راه تلاش‌های گسترده برای ریشه‌کنی کشت این محصول به ویژه در کشور کلمبیا به دست آمده است. از سوی دیگر منطقه تحت کشت کوکا بین سال‌های 2000 تا 2006 نزدیک به 29 درصد کاهش داشته است.

گفتنی است که موفقیت در کاهش کشت کوکا در سال‌های 2000 تا 2006 منجر به کاهش تولید کوکائین نشد. بر اساس این گزارش 58 درصد از میزان مصادره جهانی کوکائین در آمریکای جنوبی، کارائیب و آمریکای مرکزی در سال 2005 صورت گرفته است.

همچنین آمریکای شمالی و غرب و مرکز اروپا دو منطقه اصلی مصرف‌کننده کوکائین بوده‌اند. قاچاق کوکائین به اروپا عمدتاً از طریق منطقه کارائیب و به میزان بیشتر از طریق آفریقا بوده است.

در بخش بعدی این گزارش که به بررسی بازار حشیش در جهان می‌پردازد آمده است: بزرگترین بازار مواد مخدر غیرقانونی بازار حشیش است که سالانه نزدیک به 160 میلیون مصرف‌کننده در سراسر جهان دارد. طبیعت گسترده تولید و مصرف این ماده مخدر تشخیص و تعیین مقدار آن را بسیار دشوار کرده است.

گزارشات بدست آمده از UNODC نشان می‌دهد که تولید حشیش حداقل در 172 کشور و سرزمین مختلف صورت می‌گیرد.

تولید حشیش در آفریقای شمالی (مراکش) و جنوب غرب آسیا و منطقه خاورمیانه به ویژه افغانستان و پاکستان متمرکز می‌شود.

با این وجود تحقیقات انجام شده توسط UNODC که با همکاری مقامات مراکشی صورت گرفته نشان می‌دهد که کشت حشیش در این کشور در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

در عین حال مصرف حشیش در منطقه اقیانوسیه که نسبتاً بیشترین رواج را در جهان داشته است در سال 2006 کاهش یافته اما در آفریقا و بیشتر کشورهای جنوب آفریقا افزایش داشته است.

این وضعیت در اروپا و آسیا ترکیبی بوده است. در مجموع بر اساس این گزارش میزان مصرف حشیش در تمام کشورهای جهان از 58 درصد در سال 2000 به 45 درصد در سال 2005 کاهش یافته است.

در پایان بخش نخست این گزارش با عنوان روند‌ها در بازار جهانی مواد مخدر به بررسی بازار محرک‌های نوع آمفتامین پرداخته شده که بر اساس گزارش UNODC بازار مزبور شاهد ثبات کلی بوده است.

به نظر می‌رسد که هشدارهای دهه 1990 در زمینه افزایش تولید این ماده مخدر طی چند سال گذشته در سطح ثابتی باقی مانده و افزایش نداشته است.

به احتمال زیاد این امر نتیجه تلاش‌ها در سال‌های اخیر در جهت کنترل و بهبود بازرسی‌ مواد اولیه بوده است. در زمینه مصادره جهانی محرک‌های نوع آمفتامین باید گفت که مصادره متامفتامین همچنان در اولویت قرار دارد.

کد خبر 26515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز