مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه سالانه برای مددسراها دو میلیارد تومان هزینه می‌شود، گفت: ۲۲ مجتمع خدماتی اجتماعی تا سال آینده ایجاد می‌شود تا توان کنترل آسیب‌های شهر تهران را داشته باشیم.

به گزارش ايسنا، جهانگیری در جریان بازدید و افطاری مشترک با مددجویان مددسرای خاوران و در جمع خبرنگاران گفت: ظرفیت کل مددسراهای تهران 1200 نفر است که می‌توان با ایجاد مراکز جدید و موقت این ظرفیت را به 3500 نفر برسانیم. همچنین مددسرای ویژه زنان نیز 200 نفر ظرفیت دارد که به صورت شبانه‌روزی اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه دو نوع مرکز خدمات اجتماعی اینچنینی با عناوین سامانسرا به صورت شبانه‌روزی و مددسرا به صورت شبانه در اختیار داریم گفت:‌ در سامانسرا به دلیل اینکه ارائه خدمات شبانه‌روزی است اقدامات زیادی می‌توان برای مددجویان انجام داد. در این مراکز مددکار متخصص وجود دارد که با مددجویان مصاحبه و با ارائه خدمات مشاوره‌ای آنان را به خانواده ارتباط می‌دهد. اما در مددسرا چون مددجویان در اختیار این مرکز نیستند و حضور منظم ندارند نمی‌توانیم برنامه مشخصی برای آنان داشته باشیم.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه میانگین سنی مددجویان این مرکز 32 سال است، گفت: تقریبا همه افرادی که در این مددسرا پذیرش می‌شوند به صورت عمومی اعتیاد دارند اما درجه اعتیاد آنان متفاوت است.

وی در رابطه با معرفی این افراد به مددسرا گفت: این افراد از همه مناطق شهر تهران جمع‌آوری می‌شوند و برای ورود به مددسرا سرویسی در اختیار ندارند چون این آمد و شد در ساعات منظمی صورت نمی‌گیرد اما صبح‌ها برای خروج از مددسرا سرویسی برای مناطق مختلف شهر تهران برای آنان تدارک دیده‌ایم.

جهانگیری با بیان اینکه چتر حمایتی و ساماندهی برای مددجویان وجود ندارد، اظهار کرد: در این مددسرا حتی فردی وجود دارد که دو سال است که در همین وضعیت به سر می‌برد، ما فقط می‌توانیم در حدی خدمات ارائه دهیم که دچار مشکلات خاصی نشوند. البته در فصل زمستان با جمعیت 4-5 هزار نفری مواجه می‌شویم و نهایت کاری که می‌توانیم برای آنان انجام دهیم این است که محلی برای اسکان و غذای گرم تهیه کنیم.

وی در رابطه با وضعیت بهداشت در مددسرا، گفت: در این مددسرا حمام وجود دارد اما دو حمام عمومی در محله‌های اطراف برای آنان اجاره کردیم و هفته‌ای دوبار مددجویان را گروهی برای استحمام به این دو حمام می‌بریم.

جهانگیری با بیان اینکه به دلیل حمایت‌های ما 15 درصد از این مددجویان شرایط زندگی‌شان بهبود پیدا کرده است، گفت: در این مرکز مددکار حضور دارد تا با تک‌تک افراد مصاحبه کند و پس از تشکیل پرونده آنان را به خانواده برگرداند و در صورت لزوم خانواده را به کمیته امداد معرفی می‌کنیم اما اقدامات اینچنینی نیازمند حضور جدی نهادهای مدنی، کمیته امداد، تامین اجتماعی و وزارت رفاه است.

به گفته وی تمام مددسراهای سازمان رفاه با حمایت و پشتیانی شهرداری توسط NGOها اداره می‌شوند.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به عدم حمایت وزارت بهداشت، گفت: مواقعی که مددجو به بیمارستان معرفی می‌شود هیچگونه حمایتی از طرف وزارت بهداشت نمی‌شود و همه هزینه‌های درمانی را خودمان پرداخت می‌کنیم. حتی یکی از مددجویان ما در حال حاضر در بیمارستان 12 میلیون هزینه درمان دارد.

وی افزود: خدمات بیمه‌ای برای این افراد وجود ندارد مگر آنکه خودمان مددجویان را بیمه کنیم و از تسهیلات آن استفاده کنیم اما وزارت رفاه متاسفانه اقدامی در این خصوص انجام نداده است. حتی بیماران روانی خیلی با تاخیر بیمه می‌شوند.

جهانگیری در رابطه با هزینه مددجویان در این اماکن، گفت: برای هر شب این افراد 200 هزار تومان هزینه می‌شود که دو سوم آن از خیریه‌ها تامین می‌شود و NGO های فعال نیز در این زمینه مشارکت می‌کنند. نحوه مشارکت هم اینطور است که ما فضا، امکانات و شارژ مالی پرداخت می‌کنیم و آنان این مراکز را اداره می‌کنند. به طوری کلی مددسراهای شهرداری بالای دو میلیارد ریال در سال هزینه دارند.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مددسراها فضای استانداردی برای ارائه چنین خدماتی ندارد، گفت: این مراکز بنا به اضطرار تشکیل شده اما ما طرحی را سال گذشته تهیه و در شورای شهر تصویب کردیم تا در تهران 22 مجتمع خدمات اجتماعی که در آن گرمخانه، بخش VIP، 15 ، مرکز ویژه کودکان و 10 سرای کار و زندگی برای معتادین ترک کرده و بی سرپناه ایجاد کنیم. البته بخشی از این طرح امسال و با اعتبار 40 میلیارد تومان و بخشی سال آینده انجام خواهد شد.

کد خبر 264579

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha