سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

بدون تحرک بودن و عادت به یکجا‌نشینی بد است و این بد بودن به‌خاطر خطرات مختلفی است که متوجه سلامتی فرد می‌شود.

رایانه‌هایی که چشم‌هایمان را خشک می‌کنند

اكثر افراد گمان مي‌كنند بدون تحرك و جنب و جوش بودن تنها مي‌تواند منجر به چاقي در افراد شود و اگر فرد تغذيه خود را كنترل كند مي‌تواند از عارضه چاقي ناشي از بي‌تحركي نيز دور بماند. اين در حالي است كه مطالعات و آزمايش‌ها نشان مي‌دهد فقرحركتي ناشي از بي‌تحركي و بي‌جنب وجوشي مي‌تواند آسيب‌هاي مختلفي به سيستم ستون فقرات شخص نيز وارد كند. از طرفي اين بي‌حركتي اگر با كارهايي ديگر مثل خيره ماندن به صفحه تلويزيون و يا رايانه همراه باشد اثرات مخرب‌تر ديگري را نيز به همراه دارد. آنطور كه مطالعات پژوهشگران ژاپني نشان مي‌دهد افرادي كه بيشتر از 2ساعت در روز مجبور به خيره ماندن به رايانه هستند، در معرض ابتلا به خشكي چشم قرار مي‌گيرند؛ عارضه‌اي كه طي آن شخص احساس وجود جسم خارجي در چشم خود دارد و با علائمي مانند سوزش، خشكي چشم و ترس از نور مواجه مي‌شود.

توضيح اينكه وقتي فرد براي مدتي طولاني و در زمان‌هاي زياد به رايانه خيره مي‌شود به‌تدريج پروتئيني كه تشكيل‌دهنده بخشي از لايه طبيعي موكوس يا غشاي اشك است و كاركرد آن تأمين رطوبت چشم است را از دست مي‌دهد.

كارشناسان امر اما براي جلوگيري از اين عارضه توصيه‌هايي دارند كه با عمل به آنها مي‌توان از اين عارضه در امان ماند.

قرار دادن نمايشگر‌ها در سطوح كم ارتفاع و كج كردن صفحه نوراني نمايشگر به سمت بالا ازجمله روش‌هايي است كه مي‌توان از عارضه خشكي چشم در امان ماند.

توصيه ديگر در اين زمينه استفاده از دستگاه‌هاي بخور آب در محيط‌هاي كاري براي رطوبت دار كردن هواي خشك اتاق‌ها به‌ويژه مكان‌هاي دربسته است.

جدا كردن چشم‌ها از صفحه نمايشگر حداقل هر 30دقيقه يك‌بار و استراحت چند دقيقه‌اي و قرار نگرفتن در مسير مستقيم باد دستگاه‌هاي تهويه نيز راه‌حل‌هاي ديگري براي مبتلا نشدن به عارضه خشكي چشم است.

کد خبر 264449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha