سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

با شروع فصل تابستان و گرما معمولا میزان استفاده مردم از استخرها بیشتر می‌شود.

استخر

اين روزها در ماه مبارك رمضان، ساعات كار استخرها پس از اذان مغرب است كه تا ساعات اوليه روز ادامه مي‌يابد. اما به هرحال انتقال بيماري‌هاي پوستي زمان نمي‌شناسد.

بر اين اساس، به‌منظور حفظ سلامت پوست و پيشگيري و جلوگيري از بروز مشكلات پوستي ناشي از مراجعه به استخرها، متخصصان پوست به مردم توصيه مي‌كنند كه اگر مي‌خواهند دچار بيماري‌هاي پوستي ناشي از استخر نشوند، نكات بهداشتي را رعايت كنند.

دكتر رضا رباطي، متخصص پوست و مو و دانشيار دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي معتقد است كه گروهي از مشكلات پوستي به‌دليل تماس زياد پوست با آب بروز مي‌كند. اين مسئله معمولا در افرادي كه سابقه حساسيت و اگزماي جلدي داشته‌اند، بيشتر ديده مي‌شود. اين مشكل معمولا با خشكي پوست به همراه احساس خارش شروع شده و در موارد شديدتر به‌صورت انواع اگزماهاي جلدي بروز مي‌كند. دكتر رباطي، در گفت‌وگو با همشهري، راه اصلي پيشگيري از بروز اين مشكل پوستي را استفاده مناسب و زياد از تركيبات مرطوب‌كننده پس از خروج از استخر بيان كرد و افزود: درصورت بروز ضايعات اگزمايي به شكل لكه‌هاي قرمز خارش‌دار و پوسته‌دهنده روي پوست، افرادي كه با اين مشكل روبه‌رو مي‌شوند به‌منظور درمان حتما بايد به متخصص پوست و مو مراجعه كنند.

وي دسته ديگر از عوارض احتمالي ناشي از مراجعه به استخر را سرايت يكسري از بيماري‌هاي ميكروبي و ويروسي ناشي از استخر بيان كرد. به گفته رباطي، يكي از موارد شايع در اين زمينه، زگيل‌هاي پوستي به‌ويژه در ناحيه كف پاهاست كه در بسياري از موارد به اشتباه ميخچه كف پا تصور شده و به همين دليل، درمان درستي براي آن انجام نمي‌شود.

علاوه براين، گاهي عفونت‌هاي ويروسي متفاوتي به شكل دانه‌هاي نافدار رنگ پوست و متعدد در سطح بدن به‌ويژه در بدن كودكان و نوجوانان بروز مي‌كند. موارد ديگري از بيماري‌هاي پوستي، التهاب ميكروبي پيازهاي مو است كه درصورت رعايت نكردن موارد بهداشتي در استفاده از استخر و سونا، افراد به آن مبتلا مي‌شوند. اين بيماري پوستي معمولا در ناحيه تنه و نواحي پوشيده شده با لباس استخر بروز مي‌كند.

دكتر رباطي خاطر نشان كرد كه به‌منظور پرهيز از بروز عفونت‌ها، رعايت اصول بهداشتي مانند شست‌وشوي بدن قبل از ورود به استخر و استفاده از لباس شناي اختصاصي براي هر فرد و دمپايي شخصي در محيط استخر ضروري است.

کد خبر 264420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha