پس از آنکه رئیس قوه قضاییه از عزم راسخ این قوه برای برخورد با زمین‌خواری و صیانت از اراضی ملی و طبیعی (انفال) خبر داد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دیروز با صدور دستورالعملی خواستار برخورد جدی با پدیده زمین‌خواری شد.

ویلاسازی در اراضی کشاورزی

 در دستورالعمل معاون اول رئيس‌جمهور خطاب به وزراي جهادكشاورزي، راه و شهرسازي، صنعت، معدن و تجارت، آمده است:
«لازم است نسبت به موارد ذيل به‌منظور مقابله و برخورد با پديده زمين‌خواري اقدام جدي صورت پذيرد.

1- با توجه به اهميت صيانت از منابع طبيعي (اراضي ملي و طبيعي)، ضمن درنظر گرفتن ضرورت تحقق برنامه‌هاي دستگاه‌هاي مختلف به‌منظور انجام طرح‌هاي مهم كه در قالب قراردادها و رعايت چارچوب موازين قانوني زمين به‌منظور انجام طرح‌هاي مهمي واگذار نموده‌اند، ضروري است هر دستگاه گروهي را مأمور نموده تا كليه قراردادهاي اراضي ملي و دولتي واگذار شده، مورد رسيدگي قرار گيرد و پرونده اراضي طرح‌هايي كه شروع نشده و يا نيمه‌تمام رها شده است را بررسي و تعيين تكليف نمايند و گزارش خود را حداكثر ظرف مدت ۳‌ماه از اين تاريخ همراه با راهكارهاي قانوني پيشنهادي براي بازپس‌گيري موارد مذكور ارائه دهند.

2- طبق گزارش‌هاي واصله تغيير كاربري اراضي كشاورزي به قصد ويلاسازي در مناطق مختلف خصوصا شمال كشور به‌طور گسترده و غيرقانوني در حال انجام است. ضروري است با هماهنگي استانداران محترم نسبت به جلوگيري از اينگونه تغييرات، اقدام و راهكار مناسب و قانوني براي تأمين نياز مردم اتخاذ شود.

3- اراضي زيادي به‌منظور انجام عمليات اكتشاف مواد معدني به اشخاص حقيقي و حقوقي واگذار گرديده است كه براساس قوانين مربوطه داراي تاريخ انقضا است و پس از آن برابر قانون معادن و آيين‌نامه مربوطه بايستي به مزايده گذارده شود و چنانچه متقاضي وجود نداشته باشد از نقشه معدني استان حذف و آزاد اعلام گردد. لطفا ترتيبي دهيد كه امكان استفاده و بهره‌برداري از آنها براي عموم فراهم شود.»

کد خبر 264259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha