همشهری آنلاین: پیونگ یانگ در حالی که قصد دارد مسایل امنیتی و صلح در شبه جزیره کره را با آمریکا در میان بگذارد، واشنگتن را تهدید کرد.

روزنامه کوریر گزارش داد، کره شمالی به صورتی غیرمنتظره پیشنهاد مذاکرات نظامی با‌ آمریکا را مطرح کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، این مذاکرات درباره مسایل امنیت و صلح در شبه جزیره کره خواهد بود. در این مذاکرات نماینده‌ای از سازمان ملل نیز باید حضور داشته باشد.
در همین حال رهبری نظامی کره شمالی تهدید به ازسرگیری برنامه تسلیحات هسته‌ای خود کرد. در این گزارش آمده است، «تقابل» میان کره شمالی و آمریکا نبرد «زندگی و مرگ» است. آمریکا از مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای فقط به عنوان یک «دیوار» بهره می‌گیرد تا پیونگ‌یانگ را زیر فشار بگذارد.

صلح و امنیت
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی پیشنهاد مذاکرات نظامی را پست نظامی کره شمالی در منطقه مرزی پانمونیوم مطرح کرده است. این مذاکرات می‌تواند «هر کجا و هر زمان» آغاز شود.
این گزارش می‌افزاید: «ساده است که یک فرصت را از دست داد، اما حفظ یک فرصت سخت است.»
درباره محتوای این مذاکرات فقط اعلام شده است که باید موضوعاتی مطرح شوند که «تضمین‌کننده صلح و امنیت» در شبه جزیره کره باشند.

جنگ از سال 1950
کره شمالی و جنوبی ده‌ها سال است که به صورت رسمی در وضعیت جنگی به سر می‌برند زیرا جنگ کره (53- 1950) با پیمان صلح به پایان نرسید، بلکه به آتش‌بس خاتمه یافت.
مرز میان کره شمالی و جنوبی پس از جنگ کره به شدت مورد حفاظت قرار می‌گیرد به طوری که کسی نتواند از آن عبور کند. با این حال برای اولین بار پس از جنگ دو قطار از مرز دو کشور عبور کرد. توافق بر سر راه‌اندازی خط آهن میان کشور در مذاکرات چند روزه نظامی حاصل شد.
در حال حاضر تلاش‌ها برای توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی به نتایجی رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است بر تعطیلی تاسیسات هسته‌ای یونگ بیون نظارت کند. تعطیلی این تاسیسات 13 فوریه در مذاکرات شش جانبه مورد توافق قرار گرفته بود. کره شمالی قرار است در ازای این کار نفت و مواد غذایی بگیرد.

تهدید آمریکا
بیانیه نظامیان کره شمالی اتهامات سنگینی را به دولت آمریکا وارد کرده است. در این بیانیه آمده است که کره شمالی باید در قبال فشارهای واشنگتن ایستادگی کند. این کشور باید تلاش‌هایش را برای دفاع از خود درباره «حمله هسته‌ای» یا «پیشدستانه» آمریکا در صورتی که دولت آمریکا به اعمال فشار ادامه دهد، تقویت کند.
بر اساس این بیانیه‌، در صورتی که آمریکا همچنان بر اعمال فشار اصرار داشته باشد، توافق مذاکرات شش جانبه اجرایی نخواهد شد. در مذاکرات شش جانبه علاوه بر دو کره، ژاپن، آمریکا، روسیه و چین نیز شرکت دارند.

کد خبر 26415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز