سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران بحث پرشدن ظرفیت دفن اموات در اراضی بهشت‌زهرا مطرح شد.

شورای شهر

به گفته عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر ظرفيت بهشت‌زهرا تا سال1395 تكميل خواهد شد؛ به‌نحوي كه حتي جاي دفن براي يك نفر متوفي نيز نخواهد بود.

اين درحالي است كه به گفته دبير حتي اگر از همين امروز موضوع جانمايي گورستان جديد براي شهر تهران به سرانجام برسد براي ساخت آن حداقل 3سال زمان نياز است. به همين دليل وي از كميسيون سلامت و محيط‌زيست خواست موضوع احداث گورستان جديد براي شهر تهران را در اولويت كاري خود قرار دهند.

اين نگراني با اظهارات محمد حقاني شكل جدي‌تري به‌خود گرفت. وي با تقسيم تهران به 4پهنه گفت: براي انتخاب زمين در نقاط شمالي شهر با محدوديت مواجهيم در غرب به دلايل توپوگرافي و جهت وزش باد از غرب به شرق امكان احداث گورستان جديد نيست در شرق هم به‌دليل وجود منطقه نظامي مشكل داريم. در نهايت جنوب شهر باقي مي‌ماند و اراضي همجوار با بهشت زهرا كه در اين‌باره هزار هكتار زمين پيشنهاد شده، منتها مشكلاتي از نظر تملك و زيست‌محيطي وجود دارد كه در دست رسيدگي است.

غلامرضا انصاري و الهه راستگو 2عضو ديگر شوراي شهر از لزوم توجه به وضعيت معيشتي و اشتغال غسال‌هاي بهشت زهرا سخن گفتند و اينكه اين شغل بايد در زمره مشاغل سخت و زيان آور شناخته شود. انصاري درعين حال از اقداماتي كه مديريت بهشت‌زهرا در طول 23سال گذشته انجام داده است تقدير و تشكر كرد. اين در حالي است كه اسماعيل دوستي و مرتضي طلايي نيز از عملكرد معاونت خدمات شهري دراين باره گله كردند.

در اين ميان اما صحبت‌هاي رحمت‌الله حافظي اميدوارانه‌تر بود. وي گرچه از وجود محدوديت در تأمين زمين براي احداث گورستان جديد براي شهر تهران سخن گفت اما با استناد به بازديد اخير خود از يكي از اراضي جنوب تهران گفت: در حال دنبال كردن اين مهم هستيم و مشكلي وجود ندارد ضمن اينكه در برنامه 5ساله نيز پيش‌بيني‌هاي لازم در اين‌باره شده است.

ابوالفضل قناعتي عضو كميسيون حمل ونقل شوراي شهر ديروز در تذكري به معاونت حمل ونقل شهرداري گفت: 2‌ماه از ابلاغ مصوبه تخفيف كارت بليت مترو و اتوبوس براي اقشار آسيب پذير جامعه مي‌گذرد اما اين اتفاق هنوز نيفتاده است. وي همچنين گفت: مردم در صف‌هاي طولاني براي تهيه اين بليت‌ها سردرگم هستند در واقع هم در كيفيت توزيع مشكل داريم و هم در شيوه ثبت نام ابهام وجود دارد.

اقبال شاكري، ديگر عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز طرح مادران شهيد را يكي از نوآوري‌هاي شهرداري دانست و از اجراي اين طرح تشكر كرد. وي همچنين از معاونت فني و عمراني خواست تا طرح جامع جمع‌آوري آب‌هاي سطحي را هر چه سريع‌تر ارائه دهد.

اقبال شاكري و مهدي چمران نيز طي تذكري، به ادامه گودبرداري طرح ميلاد 2در مجاورت برج ميلاد انتقاد كردند و خواستارتوقف ادامه اين كار شدند. به‌گفته چمران در اين طرح مشاركتي، تعاوني طرف مشاركت برج ميلاد بدون هماهنگي با شوراي شهر مسابقه بين‌المللي برگزار كرده و خودش طرحي را پذيرفته و عمليات گودبرداري براي ساخت 2هتل را آغاز كرده كه ارتفاع آن دوسوم برج ميلاد است. چمران، طراحي هتل، ارتفاع آن و ضوابط مسابقه بين‌المللي برگزارشده براي طراحي اين هتل‌ها را مورد تأييد شوراي شهر ندانست و گفت: از نظر ما اين طرح قابل اجرا نيست. در پاسخ به اين انتقاد اما الهه راستگو گفت: در كشورهاي ديگر ساختمان‌هاي زيادي به موازات هم بالا مي‌روند و مي‌توانند منبع درآمد براي كشورشان باشند بنابراين چه اشكالي دارد كه اين دوهتل هم به زيبايي كنار برج ميلاد ساخته شود؟

بحث و بررسي درباره سازمان بازنشستگي

بنابراين گزارش ديروز موضوع اعتراض فرمانداري تهران به متن مصوبه مجوز سرمايه‌گذاري در شركت‌ها و مؤسسات بازرگاني، صنعتي، توليدي و خدماتي و تاسيس شركت پشتيباني مادر توسط سازمان بازنشستگي شهرداري تهران نيز مورد بررسي قرار گرفت. نظر مخالفان اعتراض فرمانداري نظير عليرضا دبير، علي صابري و اسماعيل دوستي اين بود كه برخلاف نظر فرمانداري در مصوبه شوراي شهر تلاش شده تا سازمان بازنشستگي شهرداري با برخورداري از هلدينگ به استقلال مالي و خودكفايي دست پيدا كند و با خريد شركت‌هاي سودآور، وابستگي اقتصادي‌اش به شهرداري را كاهش دهد. صابري عضو حقوقدان شوراي شهر معتقد بود كه مصوبه شوراي شهر از نظر شكلي منافاتي با قانون ندارد پس بايد از تصميم شورا صيانت كنيم ضمن اينكه اصولا انتقاد فرمانداري منطبق با قانون نيست.

موافقان اعتراض فرمانداري هم معصومه آباد، محمد حقاني، حبيب كاشاني وغلامرضا انصاري بودند. از نظر اين اعضا چون پاي منافع 10هزار بازنشسته شهرداري تهران درميان است بايد دراين باره دقت بيشتري صورت گيرد. نظر موافقان اعتراض فرمانداري اين بود كه بايد ميان دخل وخرج سازمان بازنشستگي توازن و تعادل به‌وجود آيد. نگراني موافقان اين بود كه با درنظر گرفتن اينكه بازنشستگان 30سال ازعمر خود را صرف خدمت كرده‌اند به‌گونه‌اي درحق آنها بي‌انصافي صورت گيرد يا پرداخت‌ها به آنها محدود شود.

مرتضي طلايي هم معتقد بود كه نشست مشتركي ميان كميسيون برنامه و بودجه، رئيس سازمان بازنشستگي و فرمانداري تشكيل شود و روي يك پاسخ واحد توافق صورت گيرد. دادوش هاشمي معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران نيز با حضور در شوراي شهر درباره اعتراض فرمانداري به اظهارنظر پرداخت و گفت: طبق آيين‌نامه صندوق بازنشستگي هر سه سال يك‌بار بايد وضع مالي خود را مورد بررسي قرار دهد تا اگر كمبود اعتبار داشت شهرداري تضمين كند. وي ادامه داد: صندوق بازنشستگي مي‌تواند براي انجام كار اقتصادي شركت‌هاي هلدينگ تاسيس كند. اگر توانست خود را تأمين كند كه چه بهتر اگر نه شهرداري تهران موظف است به هرنحو ممكن منابع مالي آن راتأمين كند.

احمد مسجد جامعي رئيس شوراي شهر نيز گفت: اين خيلي روشن است كه همه ما تلاش مي‌كنيم تا كارمندان شهرداري در بهترين جايگاه قرار داشته باشند اما بالاخره اين سازمان بايد بتواند روي پاي خود بايستد و كارهاي بزرگ و تأثيرگذار انجام دهد.
در نهايت اكثريت اعضا با اينكه ظرف 10سال شهرداري كمك‌هاي خود را از محل رديف بودجه به صندوق بازنشستگي قطع كند مخالفت كردند. همچنين آنها به اينكه سازمان بازنشستگي به مثابه بخش خصوصي وهمانند سايرين براي ارائه خدمات پيماني در مناقصات مربوط به شهرداري شركت كند نيز رأي ندادند و مقرر شد ظرف 48ساعت 2كميسيون برنامه وبودجه و نظارت و حقوقي جوابيه‌اي براي فرمانداري تهيه كنند تا در جلسه روز يكشنبه آينده شورا ارائه شود.

حراست از عمارت عين‌الدوله

موضوع طرح الزام شهرداري تهران به تملك، حفظ و بازسازي عمارت معروف به عين‌الدوله به‌عنوان يكي از دستورات جلسه ديروز شوراي شهر، مورد بحث و بررسي قرار گرفت. به همين منظور از عليرضا جاويد، شهردار منطقه 4تهران دعوت شده بود تا گزارشي از روند تملك اين عمارت و سرنوشت اراضي اطراف آن ارائه كند. جاويد در گزارش خود گفت: براساس توافق اوايل دهه 70 شهرداري با خانواده هروي به عنوان صاحب ملك قرار شد در قسمت جنوبي عمارت، پروانه ساخت 25طبقه داده شود اما بعد از صدور اين مجوز، شهرداري از اجراي عمليات ساختماني براساس پروانه صادره خودداري مي‌كند تا اينكه اين ملك به شركت سرمايه‌گذاري مسكن بانك مسكن واگذار شد و اين شركت با شكايت عليه شهرداري موفق شد تا رأي قطعي قضايي مبني بر ساخت25طبقه مسكوني را از دادگاه بگيرد.

به گفته جاويد از آنجايي كه ساخت 25طبقه مسكوني در اين منطقه به مصلحت نبود، شهرداري با شركت سرمايه‌گذاري مسكن وارد مذاكره شد و اين ملك را تملك كرده و در مقطع بعد با موافقت سازمان ميراث فرهنگي تنها اجازه بارگذاري 10طبقه مسكوني را صادر كرد. اينطور كه شهردار منطقه 4تهران گفت اما اين مجوز هم در مرحله گودبرداري متوقف شده است. مهدي چمران در پايان اين گزارش به ارائه نظر كميسيون شهرسازي و معماري پرداخت. تأكيد وي اين بود كه پروانه ساخت 10طبقه مسكوني در زمين مجاور عمارت عين‌الدوله براساس طرح تفصيلي بايد به 6طبقه كاهش يابد اما چون مساحت اين زمين زياد است مي‌تواند 2طبقه تشويقي بگيرد و حداكثر به 8طبقه برسد ضمن اينكه كاربري آن نيز طبق طرح تفصيلي S214 است؛ يعني فعاليت اداري، تجاري و خدماتي. ديروز اعضاي شوراي شهر به اين نظر كميسيون معماري وشهرسازي رأي مثبت دادند.

همچنين اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز لايحه تعيين بهاي خدمات و تعرفه بازديد از باغ پرندگان را با مبلغ 4هزار تومان براي مردم عادي و 50درصد تخفيف براي اقشار خاص به تصويب رساندند. اقشار خاص شامل خانواده شهدا، ايثارگران، معلولان، دارندگان كارت منزلت، دانش‌آموزي، دانشجويي، مؤسسات خيريه، بهزيستي و كارمندان شهرداري هستند.

شورا پايه‌گذار تعامل با دولت

ديروز همچنين احمدمسجد جامعي رئيس شوراي شهر با اشاره به ملاقات اخير مجموعه مديريت شهري با دولت گفت: شوراي شهر چهارم پايه‌گذار ارتباط بين دولت و شورا بود كه البته با تأييد رهبر معظم انقلاب تعميق يافت كه از نتايج آن تلاش شهرداري براي ارتباط بيشتر با وزارتخانه‌ها و عقد موافقتنامه و تشكيل نخستين جلسات و گروه‌هاي كاري مشترك است.

رئيس شوراي شهر تهران در تشريح دستاوردهاي تعامل دولت با مديريت شهري به تشكيل كميسيون ويژه تهران و كلانشهرها در دولت اشاره كرد. مرتضي طلايي و محسن سرخو نيز ضمن تشكر از رئيس‌جمهور تأكيد كردند كه انجام درخواست‌هاي مطرح شده از سوي اعضاي شوراي شهر در اين ديدار پيگيري شود. يكي از اين درخواست‌ها بحث تاكسي‌هاي هيبريدي بود كه قرارشد پس از تهيه يك چارچوب اجرايي براي آن و بعد از امضاي رئيس شوراي شهر براي رئيس‌جمهور ارسال و وارد فاز ا جرايي شود.

کد خبر 262932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha