سالانه ۲۰میلیون لیتر بنزین درجایگاه‌های تهران تبخیر می‌شود که طی آن مبلغی معادل ۵۰۰میلیارد ریال نیز به هوا می‌رود. این را سید وحید حسینی مدیرعامل شرکت‌ کنترل کیفیت هوای تهران چندروز پیش اعلام کرد.

وي همچنين تاكيد كرد: هدررفت و تبخير بنزين تهران، روزانه 54هزارليتر است كه بايد آلودگي آن را به آلودگي ناشي از مصرف روزانه بيش از 13ميليون ليتر بنزين خودروهاي پايتخت و چندين ميليون ليتر گازوئيل خودروهاي سنگين نيز اضافه كرد. درواقع آلودگي ناشي از سوخت درتهران، بيش از ميزان سوخت مصرفي است و بخشي از سوخت مصرف نشده نيز به افزايش آلودگي هوا كمك مي‌كند. ميزان بنزين تبخيري در كل جايگاه‌هاي كشور نيز سالانه بيش از 106ميليون ليتر و مبلغ هدررفت آن حدود 2700ميليارد ريال است.

طبق اعلام كارشناسان، بيش از 80درصد آلودگي هواي پايتخت ناشي از سوخت و احتراق ناقص موادسوختي توسط وسايل نقليه موتوري است و هزينه‌ سنگيني بردوش كشور مي‌گذارد. طبق اعلام سازمان ملل ميزان خسارت آلودگي هوا در ايران تا سال جاري ميلادي11ميليارد دلار پيش‌بيني شده است. به گفته رحمت‌الله حافظي رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر براساس آمار وزارت بهداشت در سال 91ماهانه به‌صورت ميانگين 227مرگ منتسب به آلودگي هوا در تهران رخ داده، آمار تكان‌دهنده‌اي كه بايد 2520مورد بستري شدن ناشي از بيماري‌هاي قلبي در سال و 4525مورد بستري بر اثر مشكلات تنفسي را هم به آن اضافه كرد.

چوب لاي چرخ مترو

طول خطوط متروي تهران هم‌اكنون 152كيلومتر با 87ايستگاه است و100كيلومتر ديگر نيز درمحدوده درون‌شهري درحال ساخت است و قرار است طي برنامه 5ساله به 358كيلومتر برسد. اما توسعه و بهره‌برداري خطوط مترو همانگونه كه جعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار اعلام كرده نيازمند اعتبارقابل توجهي است و سالانه نزديك به 800ميليارد تومان براي گسترش خطوط ناوگان قطاردرون شهري و خريد قطارها هزينه مي‌شود اما عدم‌تأمين نقدينگي درسال‌هاي گذشته كه بخش اعظم آن از جانب دولت بايد پرداخت مي‌شد فعلا رسيدن به ظرفيت مطلوب را با كندي روبه‌رو كرده است. افزايش 6600دستگاه اتوبوس درون‌شهري به 11هزار دستگاه هم نياز ديگر كلانشهر تهران براي تحقق برنامه جامع حمل‌ونقل و ترافيك و توسعه اين ناوگان است كه نقش بسياري در كاهش آلودگي هوا بازي خواهد كرد.

به گفته محمود صلاحي معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري شهردار، دولت از سال 90تا ابتداي امسال 6هزارو 47ميليارد تومان به شهرداري تهران بدهكار است كه 3هزار و 830ميليارد تومان از بدهي‌هاي مربوط به حوزه حمل‌ونقل عمومي است هرچند كه مسئولان شهري اعلام كرده‌اند باتوجه به مشكلات دولت، انتظار پرداخت يكجاي اين بدهي‌ را ندارند.

به گفته پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني هزينه خريد هر دستگاه اتوبوس دو كابين خطوط تندرو حدود يك ميليارد تومان است. طبق اعلام معاونت توسعه و برنامه‌ريزي شركت مترو نيز بهاي ساخت هر كيلومتر مترو با تجهيزات كامل حدود 100 ميليارد تومان است. همچنين هر دستگاه واگن مترو حدود 6ميليارد تومان هزينه دارد. با اين حساب 500ميليارد ريال هزينه سالانه هدررفت بنزين در تهران، معادل خريد حدود 50دستگاه اتوبوس تندرو، يك‌دوم هزينه احداث يك كيلومتر مترو همراه با تجهيزات و دستگاه‌ها و بيش از 8برابر خريد يك واگن قطارمتروست.

آلودگي هوا، مشكل نقد تهران

حسن روحاني در ديدار اخير خود با اعضاي شوراي شهر تهران‌ آلودگي هواي پايتخت را نقدترين مشكل اين ‌شهرعنوان كرد. وي همچنين ضمن تأكيد بر حل معضل حمل‌ونقل عمومي تهران از تصميم دولت براي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي خبر داد و گفت: قرار است ۳۰ هزار تاكسي و ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان شهري پايتخت اضافه شود. مسعود رنجبريان مديركل ‌برنامه‌ريزي معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران نيز در گزارشي از وضعيت حمل‌ونقل عمومي كلانشهرهاي كشور گفت: اعتبارات دولتي كلانشهرها در حوزه حمل‌ونقل از يك هزار و 116ميليارد تومان در سال 92با 27درصد كاهش به 815ميليارد تومان در سال 93رسيده و اين كاهش، وضعيت بغرنجي را براي كلانشهرها ايجاد كرده است. همچنين با گذشت 3‌ماه از سال93، هيچ نقدينگي‌اي در اين ارتباط به تهران تزريق نشده است.

 

کد خبر 262855

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha